In aanvulling hierop @Croky. Ik zou even wegen hoeveel witte verf je erbij doet, mocht je hem dan later nog een keer nodig hebben kun je hem weer zo goed als hetzelfde krijgen.
Oh ja slim! Ga ik onthouden. Maar ik heb het uiteindelijk toch niet gedaan en gewoon de verf gebruikt. Vond het toch teveel gedoe uiteindelijk
Oh haha sorry ik zie ook nu pas dat je post al van een paar dagen terug is. Wel blij met het resultaat?
Pfff ik vind dat zoeken naar een aannemer en offertes opvragen zo stressvol. Ik heb t gevoel links en rechts genaaid te worden en de prijzen verschillen echt zoveel tov elkaar. We hebben nu 5 mannen over de vloer gehad voor verschillende ideeën en offertes, maar de ene vraagt 60.000 voor een grote uitbouw van 15m2 met doorbreken van steunmuren ect, de ander vraagt 49.000 voor een kleine uitbouw van 6m2 zonder steunbalken wie heeft er nou gelijk en bij wie krijg ik waar voor mijn geld?! Word je afgezet omdat het voor veel minder kan of ga je in zee met een lapzwans voor te weinig geld? En sommige offertes zijn helemaal niet gespecificeerd waar het bedrag vandaan komt en bij anderen weer wel en zie ik de raarste getallen voorbij komen (2000 euro voor stucen van ±20m2 (muren en plafond).
Heb je geen mensen in je omgeving die met een aannemer hebben gewerkt en daar tevreden over waren? Dan zou ik op hun mening durven vertrouwen en dezelfde aannemen nemen.
Ja dat is een goeie tip. Kennen helaas niet veel mensen in onze nieuwe woonomgeving die verbouwd hebben. Alleen 1 vriend van mijn man en die heeft nog een rechtszaak lopen tegen zijn aannemer maar ga eens vragen binnen mijn sportklasje en collega’s of zo
Ja het is in daglicht wel mooi met rozige tint maar in het donker/schemering wel beetje meer bruinig maar goed wel sfeervol. Ben wel blij want vind het vooral mooi hoe de witte deuren nu zo mooi afsteken.
Maar je vergelijkt nu wel appels met peren. Een kleine uitbouw is duurder per m2. Ik vind de bedragen die je noemt (ook voor het stucwerk) iniedergeval niet heel vreemd klinken. Je kunt ze trouwens altijd vragen of ze het bedrag willen specificeren.
Ik schrok van de prijs van het stucwerk omdat ik overal op internet lees dat het ongeveer 20-25 euro per m2 zou kosten? Dat het iets duurder is snap ik wel, maar 100 euro per m2?
En ik begrijp dat je de boel niet op die manier kunt vergelijken, maar ik snap niet hoe het bijna hetzelfde kan kosten terwijl het ene constructief veel ingewikkelder en uitgebreider is dan het ander. Dan is er toch 1 aannemer die onzin verkoopt lijkt me
Misschien een totaal overbodige vraag maar als je zegt 20m2 bedoel je dan het oppervlak van de ruimte zelf of al het oppervlak van de muren en plafonds bij elkaar opgeteld?
100 euro per m2 stucwerk is veel te veel maar als het een ruimte met grondoppervlak 20m2 is dan kan 2000 wel ongeveer kloppen
Nee ik bedoel het oppervlak van de muren. Dus grondoppervlak is die aanbouw van 6m2.
Naja wat ik gewoon heel lastig vind is dat dit een gebied is waar ik écht heel weinig van weet, en waarvan je ook weet dat je niet altijd eerlijk behandeld wordt/eerlijke prijs/goed werk krijgt. Dat maakt het zo onzeker en stressvol voor mij.
Oh dat vond ik ook zo’n gedoe! Kleine kans, maar mocht je in west-Brabant wonen, dan heb ik nog wel een tip voor je. Stuur me dan een berichtje
Ik heb zelf echt nog nooit voor een klus de prijs op internet betaald en ook voor het stucwerk geldt een heel klein oppervlakte is duurder. Het zal vast goedkoper kunnen, maar het is gewoon een hele dure periode om te verbouwen. Lees als ik google ook prijzen van 1500 euro voor het stuccen van een huis van 100m2, dat bestaat gewoon niet.
En qua die uitbouw. Ik zou om dat te weten te komen de aannemer van 6m2 vragen ook een offerte te maken voor die 15m2 met dezelfde materialen en andersom. Daarnaast vragen of ze de offertes dus willen specificeren (materiaalkosten, uurloon) en duidelijk uiteen willen zetten wat zij ervoor doen. Dan weet je pas waar je voor betaald en hoe die prijzen in verhouding staan. Welke voorbereiding verwachten ze? Gebruiken ze dezelfde kwaliteit materialen? Moet je zelf tussentijds nog iets regelen (denk aan een elektricien, de stucadoor) of nemen ze alles uit handen? Op welke termijn zijn ze beschikbaar? Wie doet de afvoer van het puin? Is het één bedrijf of werken ze met onderaannemers?
Ik weet van ons eigen oude huis iig dat 1m2 over de breedte uitbouwen gewoon heel duur is (kwam toevallig ook op 50.000 euro uit) en 2 meter (wat qua tuin niet paste) was in prijs een relatief kleine stap, dus ik schrik er niet van.
Mijn tip is vooral let goed op welke werkzaamheden in de offertes staan. Bij mijn laatste grote verbouwing had ik een ‘favoriete’ aannemer die goede kwaliteit levert, maar die was wel vrij duur dus ging toch rondvragen. Bij de offertes die ik kreeg zaten dan vrij cruciale dingen er nog niet bij, in of als stelpost. Dus dan zou het achteraf alsnog een stuk duurder uitvallen als meerwerk.
Dit was alleen wel heel goed te vergelijken met elkaar omdat die aannemers allemaal voor precies hetzelfde een offerte hadden gemaakt.
Stucwerk was bij mij (randstad) trouwens ook 21 p/m2 maar wel met veel oppervlakte. Voor een kleine opdracht waarvoor ze later nog eens terugkwamen waren ze in dezelfde periode veel duurder.
Ik irriteer me nu een beetje aan het onderhandelproces van de aannemer waar we mee in zee gaan. Wilt niet tegemoetkomen in de betalingscondities… zo vermoeiend. Maar willen ook echt nu stappen zetten en starten met het project. De aannemer is wel erg fijn en hele goede ervaringen over gehoord…
En dan moet ik ook nog met dat stemmetje in mijn hoofd die argwaan wekt worstelen…
Waar woon je? Onze stucer was €17 per m2 en ben daar gewoon prima tevreden over.
Zuid Holland!
Heeft ie hele rare voorwaarden dan? Of wil jij iets bijzonders?
Nee, ik doe een beetje moeilijk. Ik vind het gewoon eng, verbouwen, groot bedrag. Wil eigenlijk iets meer risicospreiding, lijkt me logisch om samen daarin naar elkaar toe te komen. De aannemer denkt er iets anders over. Prof vs amateur is het soort van
Heel eerlijk, voor jou tien anderen dus snap wel dat die aannemer zich niet gaat aanpassen. Hoeveel moet je vantevoren betalen? En zijn er andere dingen die je kan bedenken die je gerust kunnen stellen?