Mijn zus en broer zijn voor hr+++ gegaan. Mijn zus heeft 't al een hele tijd en ze vindt het geweldig. Het is ook gewoon echt duurzamer en zo heerlijk stil.
Weet je zeker dat je niet een andere kleine isolatie maatregel mee kan pakken voor subsidie? Kruipruimte isoleren oid? Ik wil uiteindelijk ook m’n glas doen en ben bewust dingen nu aan 't laten zodat ik dan die subsidie krijg.
Dat klinkt goed! Ik vraag mij af of ik de warmte die binnen komt op dagen als vandaag ga missen met triple glas. Dat zou minder moeten zijn, tegelijkertijd mis ik die in de zomer als de mussen van het dak vallen natuurlijk niet.
De kruipruimte is een dingetje, we moeten daar nog veel gaan zijn en zonnepanelen hebben we al wel. Heel misschien dat het nog kan met die kruipruimte maar we rekenen er qua kosten of subsidie in ieder geval niet op.
Wij zijn bewust voor ++ gegaan en niet voor +++. Werd ons ook geadviseerd omdat het prijsverschil destijds behoorlijk fors was en het verschil in geluidsisolatie en warmteisolatie minimaal. Ik moet er wel bij zeggen dat dit ging om ramen die op het noord-oosten staan, dus alleen ochtendzon.
Wij gaan bewust voor hr+++ omdat het verschil in kostprijs lager is dan het verschil in subsidie (ISDE) wat we ervoor terug krijgen. Die subsidie kan je aanvragen vanaf 8 m2 aan glas, weet niet of dat bij jullie het geval is? Met hr+++ zijn wij dus uiteindelijk goedkoper uit. Ook met het oog dat we in de toekomst een warmtepomp laten installeren, hebben we hiervoor gekozen.
Wat betreft de ISDE subsidie hoef je trouwens geen 2 maatregelen uit te voeren, het subsidiebedrag verdubbelt alleen als je er 2 (of meer) doet.
Wij hebben triple glas (in nieuwe kozijnen) in delen van ons huis, heel blij mee! Het was voor ons de 2e maatregel binnen 2 jaar (hybride warmtepomp was 1e maatregel), uiteindelijk kregen we ongeveer het bedrag wat we voor het glas zelf betaald hebben, aan subsidie terug.
Wij hebben in 2 raampjes uiteindelijk ook nog een ventilatie rooster laten plaatsen, maar achteraf had ik dat niet gedaan. Regelmatig luchten van de ruimtes met raam open werkt ook prima en ik merk dat de (geluids)isolatie in die kant iets minder is.
Oh fijn al jullie antwoorden @Pijnappel @Keerbeer @PrincessPeach! Daar heb ik wat aan. Zo’n rooster had ik inderdaad gelezen maar vind ik nu, in de huidige ramen snel vies worden ook. Dan is even ramen op de kiep zetten op langere termijn makkelijker dan die roosters goed schoonhouden.
Als je toch je kozijn moet vervangen, zou ik voor triple gaan!
Ik ben van het weekend begonnen met het stucen van de muren van een inbouwkast. Zelf de stuc met water mengen en dan op de muur, vond het echt leuk om te doen en het ging best goed! Moet nog wel bijschuren en verven maar volgens mij is het resultaat best oke… gelukkig is het een inbouwkast waar al mn kleren voor komen te hangen dus geen ramp als het niet perfect is… zal tzt een foto plaatsen als het af is en zo’n zak kostte me maar 7 euro
Leuk! Ik ben heel benieuwd naar de voor- en nasituatie. En ook wat voor stuc je hebt gekocht. Ik ben zelf ook nog aan het nadenken over hoe ik het beste een rommelig muurtje in mijn huis kan gaan afwerken.
Ik zal dan ook de voor foto’s toevoegen.
Ik heb deze gekocht:
@MadameMignon respect! Stucen lijkt mij echt spannend om zelf te doen, wel echt leuk als je dat dan een keer kan oefenen/proberen zonder dat het heeeeel erg is als het niet perfect is (omdat het een kast is)
Ik kwam posten dat ik bezig ben met een project voor planken in huis (keukenplanken en een boekenwand). Niet heel spannend maar wel de eerste keer dat ik het doe. Het zijn massief grenen planken en die wil ik verven, dus ik heb de meeste nu 1 keer geschuurd, en nu een aantal in de grondverf gezet. Dat ga ik dan weer licht schuren en dan aflakken (waarschijnlijk 2x). Het gaat prima maar ik had gehoopt dat het sneller zou gaan, alleen ik kan niet zo snel werken omdat ik al die (geschilderde) planken ook ergens moet laten drogen.
Ik wil de wand boven mijn keuken betegelen met witte tegels zoals in onderstaande foto. Maar ik kan alleen maar van die handgevormde tegels vinden of tegels die 15x15 zijn (ik denk dat dit eerder 10x10 is). Ik heb al een aantal tegelzaken bezocht en ook online kan ik niets vinden. Iemand wellicht een tip?
Mosa 10x10 wit
Thanks! Ik had dit merk wel voorbij zien komen maar alleen in 15x15, maar zie nu dat ze ook kleiner bestaan.
Winckelmans heeft trouwens ook hele mooie 10x10’s, maar die zijn wel duurder en mat
Deze tegels zijn wel groter dan 10x10! Kijk maar naar de wasbak of het snijblok/breedte keukenkastjes. Je kan het misschien wel bij haar navragen.
Dat denk ik ook inderdaad, de meeste standaard keukenkastjes zijn 60cm breed, dan zouden de tegels 15x15 zijn (4 per kastje).
En Winckelmans kunnen iets lastiger te regelen zijn zelf omdat ze heel hard zijn! Ik weet van mijn amateur-tegel buurman dat die er liever niet mee werkt als je veel moet snijden enzo. Dus dat is nog iets om in gedachten te houden als je het zelf wilt doen @macrame