Klussen in huis-topic

Nee, dit kun je prima zelf.

Maar ik zou wel investeren in goed materiaal. Goede rollers die niet pluizen, kwasten die geen haar verliezen, tape wat niet lekt en vooral verf wat goed dekt en lang openblijft (dus verf wat iets langzamer droogt waardoor je zonder problemen banen kunt overpakken). Dus dan hoef je ook geen droogvertrager oid. te mengen.

Goedkoop is vaak duurkoop en geeft een minder mooi resultaat is mijn ervaring, helaas.

2 likes

Ik zou het niet doen, het is echt zwaar werk en ik kreeg een wolkenplafond ondanks goede verf en materiaal. Maar mocht je het wel doen, koop dan echt Sikkens (niet van de bouwmarkt maar online, bijvoorbeeld Alphatex) of een ander goed merk want je wilt het zeker niet twee keer moeten doen omdat het niet goed dekte. En daarvan is 10 liter al rond de €160 dus wel prijzig. Oh en check of het niet zuigend is, want dan moet je eerst voorstrijk gebruiken! En een ‘pukkeltjesplafond’ is rotter verven dan een glad plafond.

2 likes

Hier gedaan met goedkope gammaverf en gammarollers, ging gewoon prima :joy:. Heb wel een plafond met structuur, dus je ziet oneffenheden misschien minder goed. Wel nat in nat verven!!

2 likes

Hier met Histor Revolution plafond gedaan en is echt heeeeel strak geworden in 2 lagen. Enkele niet strakke stukje waren we iets vergeten; nog keer eroverheen een paar maanden later en je ziet nu geen verschil. Werkt echt heel goed!

2 likes

Ik ga het gewoon proberen, dank iedereen!

1 like

Ja zeker prima te doen en mijn aanvullende tip is: sowieso met 2 of 3 personen!

Een aftapen, een de ene laag en de ander er meteen achteraan, nat in nat

2 likes

Hahaha dit klinkt als estafette schilderen

2 likes

Nee dat zal ik juist afraden, want dan zit je op elkaar te wachten en dan loop je elkaar in de weg haha.

Randjes aftapen, daarna randen schilderen (aanzetten met de kwast, uitrollen met de roller), dan met grote roller banen maken. De eerste keer doe je de banen van links naar rechts. Dan tape er af halen, laten drogen. En dan nogmaals het riedeltje, maar dan de banen van boven naar beneden. Niet nat in nat schilderen want dan schilder je de laag er onder weg en krijg je vellen.

Mocht het opp. meer dan 30m2 beslaan, het opp. in logische stukjes knippen.

Niet kriskras banen gaan schilderen. Goed nalopen op lekkers of waar te veel verf zit. Tape niet te lang laten zitten maar wel van te voren goed aandrukken (gele Froggy tape is the best :pinched_fingers:). Plafond verven met een roller op stok. Rechte banen maken.

Kind kan de was doen.

Het is niet zwaar, het is dankbaar werk en het wordt zeker prachtig!

6 likes

Aanvulling bij muren waarvoor je liever andere tape gebruikt (bijv paarse “sensitive tape”): Eventueel eerst over de tape verven met de kleur van bijvoorbeeld plafond of ander vlak, zodat de verf onder de tape loopt en je super strakke randjes krijgt als je er daarna met de kleur overheen gaat.

1 like

Oh bij ons werkte mijn manier juist top!! Heel blij mee met het eindresultaat en heel efficiënt geweest
Moet er niet aan denken in m’n eentje :joy:

3 likes

Niet echt klussen ín huis maar dit jaar moeten wij onze kozijnen en deuren aan de buitenkant gaan schilderen. Eerste keer dat we deze klus doen (sinds paar jaar koop huis). Wat is een goed merk verf voor buiten? Had al gelezen dat hoogglans beste is. Binnen verf kopen we meestal bij de bouwmarkt maar wil voor buiten nu wel even extra investeren zodat het langer goed blijft.

Ik zoek ook een schuurmachine voor kozijnen en deur. Iemand toevallig de top tip hiervoor? Ik ga paar dagen vrij van werk nemen maar hebben ook een baby dus effectief 3 dagen dat baby niet thuis is en er lawaai gemaakt kan worden. Dus met schuurmachine hoop ik dat snel klaar te hebben (eengezinswoning rijtje) en dan vooral nog schilderen.

2 likes

Ben nu toevallig met hetzelfde bezig. Wij gebruiken Sikkens Rubbol XD High Gloss met de primer die daarbij hoort. Beste wat je kunt krijgen volgens de verfwinkel. Zou het inderdaad ook gewoon bij een goede verfwinkel halen, want de Sikkens bij de Gamma is echt B-assortiment. Heb daar eerder de grondverf van gebruikt en dat vloeide nauwelijks en werkte gewoon heel kut. Verder kan ik Goudhaantje-kwasten aanraden.

En de schuurmachine is een simpele bosch waar ook driehoekje bij zit zodat je makkelijk in de hoekjes komt. Als je eenmaal een paar kozijnen hebt gedaan heb je zo de smaak te pakken!

Belangrijk is in ieder geval (mits geen bladderverf of houtrot) eerst ontvetten met iets als St. Marc, daarna schuren, schoonborstelen en dan gaan schilderen. Tussen de lagen door opruwen met scotch bright.

3 likes

Sikkens/Sigma/Wijzonol qua merken. Ik koop het vaak via verfwinkelonline (website), hoogglans inderdaad aan te raden voor buiten (blijft minder vuil op zitten). Betere merken die ik ken voor een schuurmachine zijn Makita, Dewalt (wel duur). Top tip is investeren in goed schuurpapier (ongeacht de machine die je hebt). Misschien dat je iets kan lenen van iemand of huren bij een bouwmarkt?

Het is denk ik heel erg afhankelijk van de staat van het huidige schilderwerk, maar wij hebben het vorig jaar bij ons huis ook zelf gedaan en het was echt een MEEEEGA klus. Mijn man heeft het wel heel rigoureus gedaan (was ook hard nodig) met eerst alle oude lagen verf eraf halen met een brander, schuren, slechte/rotte plekken repareren, schuren, afplakken, gronden (2x), schuren, aflakken (2x)… Ik hoop voor je dat het in een paar dagen lukt!

1 like

Dank voor de tips!! Heel fijn. Het zijn twee grote ramen beneden, twee kleine op de 1e verdieping en voor en achterdeur. Grote raam op 1e verdieping aan straat kant en kleine raam zolder aan straat kant kan ik niet bij zonder steiger of iets dergelijks en ik heb hoogtevrees :smile: dus ik focus me op waar we wel bij kunnen via platte daken aan de achterkant en begane grond.

We hebben ook zonneschermen beneden die op het kozijn zijn gemonteerd dus die kan ik niet zo makkelijk eraf halen en erachter verven, dus focus me ook op liggende delen en daar waar geen zonnescherm zit. Op sommige plekken was verf wel aan het bladeren dacht ik dus even kijken of het rigoureus moet.

En wat is of hoe herken je goed schuurpapier? Bedoel je dan van een beter of bekend merk?

3 likes

Ik heb even gekeken maar wij hebben 3M schuurpapier (merk). Heel veel succes!

1 like

Wij zijn sinds 2 w bezig in ons huis en mannnnn wat heb ik respect voor mensen in de bouw. Ben serieus afgevallen?!?! Omdat het zo zwaar fysiek is.
We hebben een oude houten parketvloer (deels visgraat) en die hebben we stevig geschuurd met speciale schuurmachines. Nu alles nog met de hand schuren, takkewerk maar wordt hopelijk heel mooi!

Ik laat wel een voor/na foto zien. Heel satisfying.

8 likes

Ook dank voor jouw tips trouwens! En gekke vraag, als je een kozijn buiten schildert, schilder je dan ook het binnen hout mee omdat het in elkaar overloopt? Dus niet het raam wat naar buiten draait maar het hout wat aan de muur vast zit. De verf is best geel geworden dus overweeg lekker wit voor kozijnen en een mooie blauw voor de raam delen en ineens dacht ik hieraan.

Oeh succes, dit staat voor ons volgend jaar op de planning…! We hebben deels houten kozijnen (de nieuwe raamkozijnen zijn van kunststof boven, en de voordeur is ook echt een wrak. Ben benieuwd hoe dit gaat.

Zijn er hier mensen die hun houten vloer hebben gelakt? Ik hoop daar morgen eindelijk mee te kunnen beginnen. Wil weten hoe vlot dat gaat.

Ja, heb ik wel eens gedaan, maar was geen mega grote woonkamer (totaal woonoppervlakte was 65 m2, dus beneden de helft ofzo?). Ging wel snel! Gewoon met een rollertje gedaan, op mijn knieën. Mijn advies is wel om het heel rustig en een dunne laag te doen per keer. Ik wilde de eerste laag wat te snel en heb het toen op een plek wat te dik gedaan, dat werd wel lelijk (met schuren wel weer op kunnen lossen).

1 like

Vloer lakken hebben we ook gedaan! Misschien dat het af hangt van de soort lak (wij hadden skylt, kan ik heeeel erg aanraden) maar dat klusje vond ik - zeker in tegen stelling tot buiten houtwerk lakken - echt heel snel/makkelijk gaan! Was heel goed te doen!

3 likes