Klussen in huis-topic

Ouderlijk huis heeft in de slaapkamers en zolder ligt denk wel 18 jaar lang hetzelfde gamma/praxis laminaat (Middenprijs).
Zelf had ik in mijn vorige woning laminaat vam praxis liggen, ook midden prijs en na 5 jaar nog prima. Boven wordt het toch minder intensief gebruikt.

3 likes

Weet iemand hier wat meer over isoleren? De zolder (het dak) wordt van binnenuit geisoleerd. Het is een jaren '30 woning, met oude matige isolatie. Er komen 2 nieuwe dakkapellen die het overgrote deel van het dak zullen vormen, zijkanten volgens mij rond Rc 4 en bovenkant extra aan buitenkant zodat het Rc 6 wordt en HR++ glas. De rest willen we dus goed isoleren. Maar hoeveel Rc is nodig? Huis is verder matig geisoleerd, en nemen stap voor stap maatregelen. Dak is als eerste aan de beurt. Maar wel een meerjaren proces.

Overal lees ik dat steenwol/glaswol voldoende is, maar dan kom je op een Rc van 4 ongeveer. Met Pir kun je meer bereiken, maar is dat misschien niet aan te raden omdat de rest toch matig geïsoleerd is? Tov kosten (pir is stuk duurder). De zolder gaat uiteraard na de verbouwing niet nog een keer open liggen.

En zijn er nog andere dingen waar ik aan zou kunnen denken, nu alles open gaat liggen?

Ik heb er niet echt verstand van, maar de redenatie dat 1 maatregel geen zin heeft omdat je elders (nog) geen goede maatregelen hebt genomen is onzin, elk beetje warmte dat je binnenhoudt is winst, het gaat dan niet ineens harder door de andere muren naar buiten.
Ik ben voor m’n nieuwe huis aan het kijken naar houtvezelplaten voor het dak, het schijnt dat die een langzamere warmeoverdracht hebben (wat ook wel logisch klinkt omdat het veel meer massa is dan glaswol of PIR), waardoor de warmte pas na 8 of 12 uur de binnenkant bereikt, en dan is de zon er meestal weer af en dan kan de warmte weer naar buiten. En je krijgt daar nog (een klein beetje) meer subsidie op.

2 likes

Oh interessant over dat houtvezel, daar lees je nog weinig over.

Wij hebben geïsoleerd met steenwol en een soort groot noppenfolie GAMMA | PIF Home Isolatie 4 cm 6 m² Rd 2,65 kopen? | isolatierollen edit dus over elkaar en dan de steenwol aan de kant van het dak en de noppen aan de ‘binnenkant’. Dat tape je helemaal af en daarna gipsplaten er over.

6 likes

Ik zou het, nu jullie toch aan de gang gaan, zo goed mogelijk isoleren. Dan is dat stuk maar klaar.
We hebben een 9 jaar geleden ons uit verbouwd en 1 jaar geleden een verbouwing gedaan. De aanbevolen te gebruiken hoeveelheid isolatie is al flink omhoog gegaan! We vonden het nu al jammer dat ons huis straks minder goed geïsoleerd is, terwijl dat ook relatief goed is.

En kijk ook goed naar de geluidsisolatie bij verschillende materialen. Weet niet wat de functie van de ruimte wordt, maar pirisolatie houdt weinig geluid tegen. Als je dan moet slapen, kan het lastig zijn.

3 likes

Goede tip wat betreft pir isolatie. Denk idd dat we zo hoog mogelijk streven. Nu ik meer en meer over lees door de houtvezel tip, gaan we wrs biobased isolatie doen, daar is vaak wel meer cm voor nodig. Dus even kijken wat haalbaar is ook.

1 like

Misschien heb je er al over nagedacht, maar denk ook aan de draagkracht van je dak. Ons huis uit begin 1900 heeft een probleem in een balk van het dak gekregen omdat er inde originele bouw nooit rekening is gehouden met twee dakkapellen, isolatiemateriaal en zonnepanelen. Erg lastig om dat achteraf te herstellen. Ook zou ik gelijk even kijken naar ventilatie, ander is het straks goed geïsoleerd maar heb je een vochtprobleem. Bij het dak moet je zeker goed nadenken aan Bv folie die vocht van binnen naar buiten laat, maar niet van buiten naar binnen .

2 likes

volgens mij professoren boufysica was dat dus wél het geval omdat er onbewust een toch ontstaat waardoor de luchtstroom accellereert en je dus sneller warme lucht gaat verliezen

@Mexi als je de draagkracht hebt zou ik sowieso wel zo goed mogelijk isoleren nu je toch bezeig bent, in principe moeten alle woningen in europa tegen 2050 energielabel A hebben dus ook als je over 10 jaar verkoopt gaat het een negatieve impact op je verkoopsprijs hebben.

2 likes

Ah ja, er zitten al 2 dakkapellen op, worden alleen vernieuwd (houten naar kunststof). Plus de rest van de huizen hebben het ook. Dus ga er vanuit dat dat geen probleem is. Daarnaast nemen de dakkapellen bijna de volledige zolder over (zitten net onder de nok, dus de extra isolatie zit echt alleen in de knieschotten en zijkanten. Dus ik hoop maar dat het goed gaat. Qua ventilatie hebben we kiepramen op winterstand. En de folie weten we idd, thnx! :smile:

Ik zie net dat er een stuk voeg weg is uit mn badkamervloer. Heeft iemand ervaring met dat opvullen? Of wat er kan gebeuren als je het niet repareert :grimacing:. Het is een stuk van 1 cm en het is een zwarte voeg.

Ik heb kleine stukjes gedaan met alblastine voegenreparatie wat een makkelijke klus is. Het is snel gedaan, Het ziet er net anders uit dan de originele voeg, maar beter dan leeg laten.

Ik weet niet of ze zwart hebben, maar er is vast een vergelijkbaar product dat dat heeft.

2 likes

Geen idee of jullie hier iets mee kunnen, maar: ik wil boven mijn 5 paneeldeuren schilderen. Beneden heeft mijn moeder alles geverfd met Flexa Strak in de lak Mat. Ik vind mat gewoon het mooiste maar ze was erg aan het vloeken er op omdat het niet dekte. Ik had daarom maar de zijdeglans versie gekocht voor boven… maar nu twijfel ik wel erg.

De deuren boven zijn bijna helemaal nog goed, de deuren beneden waren nieuwe deuren dus die dekken misschien wat slechter? Zou die matte verf op die oude deuren en kozijnen boven beter dekken? Wat denken jullie?

Ik heb een keer met een matte lak van Flexa geschilderd en dat vond ik echt ongekend ellendig

4 likes

Aii ja, ik heb het wel voor een kast gebruikt en dat was prima, maar dat is denk ik wat minder moeilijk qua schilderen.
Ik had laatst wel ergens de zijdeglansvariant voor gebruikt maar die vond ik dus weer suuuupershiny, vandaar dat ik nu twijfel :sweat_smile: Mmmm!

1 like

Heeft iemand nog tips om oude verf uit van dat bubbeltjesglas te krijgen? :sweat_smile:

1 like

Ik vond mat ook echt drama. Heel mooi, maar je ziet zo snel strepen en vlekken en bij deuren krijg je dat sowieso al sneller. Zou echt voor je eigen gemoedsrust geen mat pakken :joy: Tenzij je engelengeduld hebt

Oh en vooral geen foamroller gebruiken maar zo een met “haren”, dan krijg je ook een gladder resultaat

3 likes

Jaaa ik ga dan maar voor zijdeglans! Ben al niet zo goed in netjes werken :see_no_evil:

Ohhh echt waar? Dat wist ik niet van die roller! Ga ik eens naar kijken, dankjewel :slight_smile:

3 likes

Ik wist dat eerst ook niet dus begon met een foamroller en het leek wel alsof ik met een sinaasappel aan het rollen was want en zaten allemaal kleine gaatjes in. Mijn schoonvader gaf toen zo’n andere roller van stof en dat ging zoooooo veel makkelijker en mooier

1 like

Jaaa precies! Ahh wat een goede tip!