Kan iemand mij wat uitleggen over hoe het bij jullie vloerverwarming is uitgelegd hoe je de watertemperatuur regelt tijdens het opstookprotocol? Mijn installateur zegt dat het op een bepaalde manier werkt/zou moeten zijn maar ik geloof eigenlijk niet wat hij zegt
wil even toetsen of dat aan mij ligt
Voor het opstookprotocol moet ik van 20 graden elke dag 5 graden omhoog tot 40. De CV staat op 60 graden ivm radiatoren boven. Er is een pomp op de vloerverwarmingsunit die een koudere temperatuur ‘afdwingt’ door te mengen met koud water.
Er zijn twee thermometers: aanvoerend water en afvoerend water. Dan is er een thermostaatknop met stand 1 t/m 7. De installateur vertelt me dat stand 1 = 10 graden; 2 = 20 enz.
Vandaag is dag 1 van het opstookprotocol en ik zet de knop dus op stand 2. Vervolgens wordt het aanvoerende water volgens de thermometer 30 tot 35 graden. Zelfs als ik de knop helemaal op 0,1 zet, blijft het water 25 graden. Wanneer ik vraag waarom het niet lukt om naar een lagere temperatuur af te dwingen, zegt de installateur dat thermometertje van het aanvoerende water niet heel accuraat temperatuur aangeeft aangezien het tijdens/voor het mengen meet, dus dat is niet de exacte temperatuur in de buizen van de vloer… hij zegt dat ik de thermostaatknop moet vertrouwen. Maar op stand 2 is zelfs het áfvoerende water 25 tot 30 graden.
Ligt dit aan mij of klopt hier iets niet? Hoe kun je nou zo’n opstookprotocol veilig volgen als je niet/nauwelijks kunt aflezen hoe warm het water daadwerkelijk is??