Klussen in huis-topic

Heeft iemand ervaring met een tegelvloer eruit halen + nieuwe tegelvloer leggen zonder dat de keuken eruit gaat? Ik zie niet voor me hoe dat moet omdat de keuken nu op de de tegels staat. En is het netjes te doen? Ik bedoel er is natuurlijk stof etc. dat maakt niet uit, maar meer vliegen er stukken tegel in het rond haha? Want anders ben ik bang dat we de keuken enorm beschadigen.

Het is niet mogelijk om over de oude tegels heen te tegelen btw

2 likes

Wat ligt er onder? Het kan heel makkelijk gaan, in ons huis zette ik de breekhamer aan de drempel eronder en toen kwamen ze aan de andere kant van de ruimte al omhoog, hoefde ze alleen maar op te rapen. Maar verderop in huis zaten ze muurvast en zijn alle tegels er in splinters afgekomen.
Ik denk dat je op zich je keuken wel kan beschermen met karton/plastic, en als het een beetje soepel gaat kun je denk ik ook wel steeds een paar tegels weghalen en dan de keukenkastjes weer ondersteunen. Maar zonder keuken is het wel veel makkelijker :sweat_smile:

3 likes

Ik gok beton maar we weten het niet zeker want het lag er al in. Ja keuken eruit gaat hem echt niet worden, maar ben ook bang dat we eraan beginnen en het dan ellendig wordt en niet lukt haha.

1 like

Haha ja hier ging het wel moeizaam. Hele tegelvloer door de gehele kamer eruit gehaald (met veel hulp van vrienden) en het was een grote zooi tbh. Niet alleen miljoen kilo stof maar idd ook brokken, stukken. Als niet de hele kamer zou worden gestript (keuken ging er ook uit) weet ik niet of de keuken, de muren etc het netjes overleefd hadden.

2 likes

Ik wil een oude houten vloer in mijn huis. Ik ga binnenkort bij wat zaken langs (iemand aanraders?). Maar zal dan zelf een vloerlegger moeten regelen, heeft iemand ervaring hiermee? En heeft iemand ervaring met de legservice van karwei?

1 like

Ik heb zelf een houten vloer via Bax houthandel in Amsterdam, dus wel een nieuwe vloer. “Zij” hebben het ook gelegd maar ik denk eigenlijk dat ze met een andere partij samenwerken daarvoor? Je zou even kunnen kijken op hun website/bellen. Ben erg tevreden over hoe het is gelegd.

1 like

Thanks voor de tip! Zou je een foto willen delen van je vloer?

Ja hoor! Let niet op het onaffe huis haha

Vloer

Ik heb ook een vraag! Ik heb al 10 jaar zo’n ikea lockerkastje als tv meubel ooit via marktplaats gekocht haha, en ik dacht dat we een ander tv meubel gingen kopen maar eigenlijk vind ik het een prima kastje en het kan nog wel even mee. Maar zou het wel willen pimpen en misschien in een andere kleur verven/overspuiten. Is dat goed te doen zelf, hoe pak ik dat aan dat het mooi egaal wordt?

Het is zo’n kastje dus:

8 likes

Ik heb deze ooit proberen te lakken zonder hem voor te behandelen en zou dat vooral afraden :joy: wat een hel was dat.

1 like

Mooi! Ook mooi gelegd met die groef.

1 like

Dan zou ik gaan voor overspuiten.

Als het kastje nog netjes is eerst ontvetten en lichtjes opschuren en stofvrij maken, primer spuiten (2 lagen), daarna de gewenste kleur spuiten (meerdere dunne lagen totdat het mooi dekt) en vervolgens aflakken met blanke lak (2 lagen). Tussen de spuit beurten ontvetten evt. licht opschuren met keuken papier.
Zitten er grotere oneffenheden in, dan met scotch brite of schuurpapier nat korrel 400 of 600.

2 likes

Domme vraag misschien maar waar en hoe zoek je een loodgieter uit? We willen de wc vervangen. Liefst doen we iemand die ergens anders goed werk gedaan heeft maar we hebben rondgevraagd en komen nergens op uit. In een dorp weet je wel viavia wie een beetje oké zijn maar dat is hier ook niet.

Als ik viavia niemand zou kunnen vinden dan zou ik gaan googlen naar wat grotere loodgietersbedrijven en nu reviews bekijken. Dan betaal je waarschijnlijk wel iets meer, maarja dat is dan maar zo.

Inderdaad reviews kijken maar let ook een beetje op hoe de reviews zijn geschreven om te kijken of ze echt zijn. Soms kan je op Reddit ook nog wat tips vinden. Probeer van te voren zo duidelijk mogelijke afspraken te maken over kosten.

2 likes

Heb je al een nieuwe wc op het oog? Je zou dan het bedrijf waar je de wc wilt kopen kunnen vragen of zij nog goede tips hebben.

2 likes

Niet op werkspot in ieder geval. Ik heb daar een behanger/vloerlegger vandaan die aan de dure kant was, maar alleen maar goede reviews had. Geloof mij: hij heeft ongeveer alles verkloot was mogelijk was. Nu ben ik ook wel iemand met oog voor detail, maar toch. Ik huur daarom alleen nog iemand in als ik met eigen ogen gezien heb dat het werk ook goed afgeleverd is.

3 likes

Kan iemand mij uitleggen hoe het werkt als je beneden in je huis vloerverwarming hebt aangesloten op je CV, maar voor je bovenverdiepingen radiatoren hebt? Nu hebben we overal radiatoren en staat de watertemperatuur op 60 graden. Maar ik lees op internet dat als je PVC op je vloerverwarming hebt liggen het water maar 45 graden mag zijn. Dan wordt het boven toch niet echt goed warm als je de radiator daar open draait? En dan is het water uit je waterkraan en douche toch ook te koud?

Of begrijp ik het niet goed en zit er ergens in het systeem nog een losse temperatuur regelaar voor het water?

Dit sowieso want je krijgt anders legionella en dat wil je echt niet. Maar watertoevoer is dus apart.

Wij hadden het voorheen wel en temperatuur was toen volgens mij 55 graden en dan werden de radiatoren boven wel warm. Maar je stralingswarmte wordt wel echt minder. Dus het zal sowieso minder snel gaan. Ik weet niet hoe goed het geïsoleerd is boven?

2 likes

Precies dat dacht ik ook. Oké dus de watertemperatuur beneden is dan dus gewoon anders dan in de rest van het systeem. Dat verklaart dan ook wel. Niet erg als het langzamer warm wordt denk ik, gaat alleen om de babykamer en studeerkamer en dat zijn beide kleine kamertjes.

Denk dat je dan niet zo heel snel een probleem hebt met verwarmen nee. Het is wel soms een hoop afstellen en uittesten. Ik heb het geluk dat mijn vriend loodgieter is dus alles optimaal in regelt en af stelt maar dat kan dus wel meer uitdaging zijn als je zelf dat moet doen.

2 likes