Klussen in huis-topic

Valt een schutting in deze staat nog te schuren en beitsen? Hoe zouden jullie dit aanpakken?:relaxed:

1 like

Ik hoop het wel want ik ben van plan mijn tuintafel - die er ook zo uit ziet - aan te pakken deze zomer. Mijn plan is met groene aanslagreiniger te schrobben, daarna indien nodig kort opschuren en opnieuw beitsen, maar ik volg de antwoorden hier even

2 likes

Groene zeep is de meest milieuvriendelijke manier (alles wat je gebruikt loopt uiteindelijk deels de bodem in, dus het heeft zin om na te denken over het effect op het milieu). Ik maak altijd een sopje met warm water en groene zeep. Hout insoppen met een (schuur) sponsje en een uurtje in laten trekken. En dan met spons met water nog een keer eroverheen

8 likes

We hebben deze MALM kast al een aantal jaar en vanbinnen ziet hij er verder netjes uit. Alleen vind ik die randjes die af zijn gerafeld zo lelijk. Valt hier iets aan te doen? Vind het zo zonde om het weg te doen (kringloop).

3 likes

Omdat de randjes lelijk zijn wil je de kast weg doen?

Misschien kun je met beits de randen bijwerken.

4 likes

Liever niet nee, vandaar de vraag :sweat_smile: We hebben de kast sinds we met mijn man zijn gaan samenwonen in 2018. Maar de lelijke randjes ergeren me al een jaar of twee.

Denk dat beitsen weinig zin heeft, want het is geen echt hout. Het is een laagje fineer.

1 like

Je hebt van die stiften waarmee je hout kunt inkleuren toch, misschien helpt zoiets wel.

4 likes

Ik zou dit gewoon met een bruine viltstift kleuren😂

8 likes

Ik zou er een mooie nieuwe (andere kleur) plaat op leggen, dan gaat de rest van de randen er niet ook aan.

3 likes

Thanks! Hier kan ik wat mee :blush:

Ja @FrootLoops ik heb ooit een soort stift gehad om mijn laminaatvloer bij te kleuren op bepaalde plekken, dat werkte prima. Ik weet niet meer van welk merk het was, maar je kon uit verschillende bruintinten kiezen. Volgens mij gewoon bij de Gamma/Praxis oid gekocht.

2 likes

Oeh thanks! Toevallig zou ik morgen sowieso langs gaan voor iets anders. Dus komt goed uit!

1 like

Wij zijn op huizenjacht en hebben nu een huis gezien met schrootjes op het plafond (jaren 70 huis).

Nu besef ik me dat dit een grote klus is om te vervangen. Maar ben wel benieuwd of er mensen zijn met recente ervaringen.

Heeft iemand dit recent zelf gedaan? Of laten doen en wellicht daarbij een kosteninschatting per m2.

1 like

Ik zou het erin laten haha, vind dat dat echt heel mooi kan zijn! En zie het best vaak hele mooie voorbeelden voorbijkomen ook de laatste tijd.

Verder zou ik het sowieso niet weghalen, maar er gipsplaten en stuc tegenaangooien als je het echt weg wil werken

5 likes

Wij hebben dit gedaan. Bij ons zat eronder riet dus dat hebben we ook allemaal eruit getrokken. Ook het plafond beneden (zonder schrootjes) hebben we verwijderd + riet. Daarna hebben we op de benedenverdieping het plafond laten isoleren, met zicht op vloerverwarming in de toekomst.
De schrootjes zaten al op goed houtwerk dus daar kon het plafond zo opgeschroefd worden. Beneden moest nieuw houtwerk gezet worden. Het plafond plaatsen + houtwerk hebben we uitbesteed (dit was 1000 euro maar zwart, qua m2 denk ik 60?).
We hebben het plafond niet laten stucen en daar heel veel spijt van, dus dat zou ik wel aanraden.
Plafondplaten kostte bij elkaar 650€. Het hout kostte 612€ maar dat kwam omdat we dat voor 50m2 besteld hadden.
Het verwijderen van de schrootjes het plafond en het riet is het minste werk. Gewoon een container huren en alles uit je raam gooien. Wel belangrijk is dat het veel zooi geeft dus als je het ooit wil doen is voor je er woont het moment.
Edit : onze slaapkamers zijn trouwens al vrij laag, en m’n man heeft de elektra helemaal gedaan en dat moest ook onder het plafond. Dus voor ons was erin laten geen optie (kwamen we achter nadat we de sleutel hadden haha, had deze inschatting graag vooraf gemaakt).

1 like

Mijn huis had dat deels. Zelf weggehaald, dat was zo gedaan en toen nieuwe plafond. We moesten hetnwel weghalen want als je er gipsplaten en stuc tegen aan zou doen dan valt het naar beneden. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Kosten weet ik niet meer maar alleen dat ik het vond het meevallen.

1 like

Wij hebben ook de schrootjes verwijderd. Ik vond het op zich best wel wat hebben hoor, maar we we hadden sowieso een totale renovatie en wilden daar ook gaan isoleren.

Mocht je het willen verwijderen, houd rekening met een hoop zooi haha. Als je het doet, raad ik het aan om het in het begin te doen en niet als je er al woont. Zo zag het er bij ons uit na het verwijderen van de schrootjes :stuck_out_tongue:

9 likes

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Fijn om zo een beeld te krijgen!

Haha wat een rommel inderdaad @Cajun-moon! Dat wil je niet als je er woont. Er zat bij jullie ook riet onder of niet?

Dit waren de weggehaalde schrootjes. Als er geen riet onder zit dan valt de troep inderdaad wel mee. Ik heb een huis uit 1938. In de jaren 70 hadden ze misschien andere isolatiemethoden al?

1 like

Ja, ik dacht eerst dat we alleen maar die schrootjes eraf moesten halen. Maar dat viel tegen, want we kwamen steeds meer tegen wat weg moest. Want achter de schrootjes zat gips en dat moest weg en daarachter weer een hoop riet en dat moest ook weg. Het rachelwerk was gelukkig wel in orde, maar het plafond zat wel vol spijkers die er ook uit moesten. Dus het was wel nog een behoorlijk klusje alles bij elkaar.

En mijn huis is ook een jaren 30 woning trouwens.

1 like