Wij hebben een huis gekocht dat we van top tot teen gaan strippen. Denk aan keuken en badkamer vervangen, vloeren, wanden opnieuw stucen of renovliesbehang, nieuwe deuren etc. We hopen dat we deze verbouwing afhebben voor de overdracht van ons huidige huis, maar er kan altijd iets tegenzitten, hierdoor zijn we aan het nadenken om van boven naar beneden te werken zodat we -als we ons huis al uit moeten- we boven kunnen leven? We hebben twee kinderen dus voor hen moet het wel beetje woonbaar zijn, is dat wel een logische volgorde? We trekken ongeveer 3-4 maanden voor de verbouwing uit?
Heb je al een aannemer? Of gaan jullie alles zelf doen?
Het plan is alles wel uit te besteden. We zijn zelf totaal niet handig, we zijn nog op zoek naar een aannemer die tijd heeft. We denken er ook over na om allerlei partijen los van elkaar te laten werken en elkaar opvolgen. Bijv na het sloopwerk, de vloer erin, stucen, keuken plaatsen etc.
Misschien ongevraagde tips…
Als er gestuct wordt… zsm een ander onderkomen zoeken, dan is het zo vochtig in huis en dat is niet fijn met kinderen, bijv. een week naar een vakantiehuisje in de buurt.
En als je het zo kan plannen, NIET in het najaar/winter. Dan is het al vrij koud en heb je bijv. niet de mogelijkheid om bijv. buiten te zitten/klussen/ontbijten
Een aannemer kan je denk ik wel adviseren of het realistisch is. Het klinkt mij kort in de oren, maar er zit een groot verschil tussen strippen en strippen, het formaat van het huis, hoe veel prutswerk je tegenkomt, hoeveel tegenvallers, hoeveel tijd je er zelf in kan steken.
Wij hebben een huis gestript (buiten het dak en de sommige buitenmuren zijn alleen de vloerbalken, 1 trap en 1 binnenmuur blijven staan), dat hebben we zelf en met vrienden gedaan in een maand of 3 (weekenden en vrije dagen). De aannemer is een half jaar bezig met bouwen, en daarna zijn we nog 6-8 weken bezig met afbouwen (vloeren, keuken, schilderen, etc).
Ik heb ook een kind en moet er niet aan denken om daarmee in die bouwval te zitten, overal gevaarlijk gereedschap en gaten waar hij in kan vallen, etc. Maar ik realiseer me ook wel dat wij in de luxepositie zitten dat we ons oude huis kunnen blijven betalen.
Dankjewel voor je antwoord. Fijn om je ervaring te lezen. Soms denk ik ook wel wat halen we ons op de hals? Inderdaad, in een bouwval wonen zien we zeker niet zitten en veel te gevaarlijk. We krijgen eind juni de sleutel en ons huidige huis gaat binnenkort de verkoop in en denk dat we er goed aan doen om overdrachtsdatum een maand later te zetten naar begin november. Nu blijven doorzoeken naar een aannemer.
Ga je nog dingen doen waar je een vergunning voor nodig hebt? Dat kan ook 8-12 weken duren en een aannemer begint niet voordat die rond is.
Ik krijg begin juni de sleutel van ons huis en wij willen alleen de bovenverdieping verbouwen (muurtjes eruit, nieuwe erin, dakkapel, badkamer, vloeren, dakisolatie).
Tegen ons is gezegd ‘als je nu nog een aannemer kan vinden die dan tijd heeft, moet je het niet doen’. Als in, alle goede zitten voor dit jaar al vol en je krijgt dan geen goede kwaliteit. Dus ik denk dat je misschien een beetje te optimistisch bent.
En ik denk dat hij een punt heeft want ons oude huis laten we dit jaar schilderen en daar moesten we ook anderhalf jaar op wachten.
Hier een grote verbouwing incl strippen gedaan zonder aannemer en dat ging echt prima: met wat logisch verstand, goede tijdsplanning en goed de tijd nemen + onvoorziene zaken inrekenen in de tijd! (dus idd ook niet verwachten dat het binnen 2 maanden allemaal gedaan is), is zoiets echt niet onmogelijk hoor zonder aannemer. Ga vooral ook veel inlezen en ervaringen van anderen vragen/opzoeken. Stuccen bijv is echt zoiets wat veel uit kan maken in alles
Hier ook alle partijen los maar ook naast elkaar laten werken. Eén ding geleerd: goede duidelijke communicatie met partijen en flexibel kunnen zijn is echt een must haha. Neem hen vooral ook mee in je verdere plannen. Mijn ervaring is dat mensen het vaak leuk vinden om mee te denken in het geheel, hier is alles goed en vlot verlopen, mega geluk mee gehad wss want je hoort ook veel horrorverhalen.
Oh dat klinkt als een hele fijne ervaring. Het scheelt dat mijn man en ik gestructureerd zijn en we inderdaad al een planning in ons hoofd hebben van wat logisch is qua volgorde. Bedankt voor je tips!
Poeh, 1,5 jaar is wel lang. Wij wonen niet in een grote stad dus ik hoop wel iemand te vinden die niet zo ver van tevoren vol zit. Gaan jullie de bovenverdieping zelf doen?
Houd je ook rekening met de bouwvak in de zomer? Dan wordt er door veel partijen niet gewerkt.
Ik woon nu zelfs in een dorp, dus dat had niet met de grote stad te maken. Nee wij hebben twee linkerhanden. Slopen wel zelf denk ik, en de vloer leggen met hulp maar verder is het de bedoeling alles te laten doen.
Nou zelfs in kleine dorpen zitten ze al ver vol, zou daar echt zsm naar op zoek gaan en wel een goede zoeken en idd niet een die volgende maand al tijd heeft terwijl de rest pas over 6 maanden kan. Zou ook al meteen gaan informeren naar loodgieters, stukadoors en alle soorten mensen die je nodig denkt te hebben want niet alle aannemers regelen dat voor je. En ben vooral een beetje flexibel in hoe lang het gaat duren, het loopt 9/10 keer uit. Als je pech hebt duurt het veel lang voordat je stuc droog is bijv en kun je niet door met de rest.
En alles wat je zelf kan doen, slopen ofzo, zou ik niet uitbesteden, scheelt je bakken met geld.
Als je in juni iemand nodig hebt moet je wel echt NU iemand zoeken en niet nog een paar weken wachten. Zorg dat je iemand vind die of veel goede reviews heeft op google, of die je direct is aangeraden door iemand uit je omgeving. Ik heb begin januari een aannemer en stucadoor geregeld voor eind deze maand & half mei, en dat was ook echt pas wanneer ze tijd hadden
Thanks voor je reactie! We hebben besloten ons eigen huis pas in oktober te koop te zetten met oplevertijd begin januari. Hiermee hebben we veel meer speling qua tijd! Slopen gaan we zelf doen en de rest idd uitbesteden en zijn al wat aan het rondbellen en mailen.
Ik reageer even op jou, ik wil in de badkamer (vooral het douche gedeelte) zelf opnieuw gaan voegen. Heb jij of anderen een soort filmpje gebruikt of instructie hiervoor?
De voegen zijn niet kapot, maar wel wat ingescheurd en krijg ze echt niet meer schoon, het ziet er niet uit.
Als andere nog tips hebben hoor ik het natuurlijk ook graag ![]()
Weetje welke kleur voeg je erin hebt zitten? Je kunt de oude voeg eruit tikken met een beiteltje of dremel en gewoon nieuwe voeg diagonaal erin smeren met een rubber + na enige tijd goed nawassen. Ik heb het zelf gedaan vorige week met Ardex G10, maar ik weet niet hoe dik/diep je voeg is.
@RosaB het voordeel aan de winter is ook evt. goedkope vakantiehuizen. Hierdoor konden wij met flinke korting 8 weken op een vakantiepark verblijven.
Als je in omgeving Utrecht woont heb ik mogelijk een tip qua aannemer, stuur me bij interesse een pb!
Drenthe!