Klussen in huis-topic

Mijn badkamer (2,05 x 2,60 meter) wordt op dit moment verbouwd tot ongeveer dit. Het bad is kort (1,50 meter) en loopt dus in een hoek waar je benen komen. Aanvankelijk zou het bad langer worden en het toilet schuin geplaatst worden, dat was ook mogelijk, maar voor mij is dit bad qua grootte prima zo en vind het toilet recht tegen de muur iets mooier. Vind het schuine bad niet heel mooi maar het was wel het meest praktisch om nog enige ruimte in de badkamer hebben. Wilde echt geen douche in bad, wel graag een meubel van minstens 90 cm breed, en niet uitbouwen dus dit bleek zo’n beetje de enig mogelijke opstelling met niet al te veel verplaatsen van leidingwerk t.o.v. de huidige badkamer.

2 likes

Excuses voor de domheid van mijn vraag alvast, maar kun je een plafondventilator met lamp aansluiten op een punt in het plafond waar vroeger alleen 1 lamp zat? Of heb je 2 aansluitingen nodig voor de verschillende functies?

3 likes

Nee kan gewoon! Op de ventilator zelf zit dan een knopje om de lamp of ventilator aan/uit te zetten, met de schakelaar op de muur gaan ze beiden aan tenzij je 1 van die knopjes dus uit zet.

1 like

Oké en het is ‘genoeg stroom’ voor allebei de functies dan? Ik heb weinig stopcontacten in mijn slaapkamer dus allebei op lichtpunt zou goed uitkomen :ok_hand:

3 likes

Ja wij hebben nergens problemen mee! Vind het echt een uitkomst hoor, slaapt zo veel lekkerder dan met een gewone ventilator naast je bed.

3 likes

Ik ben op zoek naar hele specifieke schroeven, maar geen idee hoe ze heten, en hoe ik ze dus moet zoeken.

Heeft iemand hier een idee? En waar kan ik het vinden? (Het gaat dus om die hoekschroeven)

Als je dit meeneemt naar de Hor.nbach weten ze het meteen!

2 likes

Ik woon een jaar of zes in een sociale huurwoning van 40m2 met overal verschillende vloeren. Nu heeft me dat nooit zo gestoord maar ben nu toch aan het overwegen om er een laminaatvloer in te laten leggen zodat alles hetzelfde en een stuk mooier en rustiger is.

Nu ben ik vorige week naar een laminaatzaak geweest. Een speciaalzaak omdat ik een echt houten vloer heb (alleen in de wk) die er uitgehaald moet worden en ik dit dan het liefst door 1 bedrijf wil laten doen zodat ik niet moet gaan coördineren want heb er 0 verstand van.

Deze vloer moet er echt uit helaas want ligt al een centimeter hoger dus daar weer overheen leggen is geen optie.

Ik heb net de woningbouw gebeld met de vraag of zij voor mij kunnen uitzoeken wat voor vloer er onder mijn houten vloer ligt. Mijn huis komt uit 1920 dus ben vooral heel bang voor wat er onder mijn houten vloer ligt en evt kosten voor egaliseren etc.

Nu is mijn vraag; weten jullie of de woningbouw ergens voor verantwoordelijk is? Bijv huurder normale vloer woningbouw egaliseren oid als de beton vloer / houten planken oid daaronder gaar zijn? Ben ik wel bang voor namelijk.

Dit staat niet in mijn huurcontract.

1 like

Ik zou dit sowieso allemaal in overleg met de woningbouw doen. In principe moet je een huis na het einde van je huurcontract weer opleveren zoals je het gekregen hebt. Dus als je grote aanpassingen gaat doen zoals een houten vloer verwijderen/egaliseren e.d. zou ik dar niet op eigen houtje doen. Kans is ook aanwezig dat zij dat dan liever zelf uitvoeren en met een beetje geluk dan kosten delen

5 likes

Is het een optie om de houten vloer te laten liggen en in alle andere plekken een andere vloer te leggen? Hout vervangen voor laminaat voelt als een tragische keuze m.i

5 likes

Is zeker een optie! Naderl vind ik alleen dat de houten vloer die ik heb denk ik al meer dan 40 jaar oud is en zeer slecht onderhouden is (zelf ook niets aan gedaan omdat ik niet had gedacht dat ik hier zo lang zou wonen).

Ik heb nu nog steeds niet de ambitie om er nog 10 jaar te wonen maar wie weet gaat het wel zo lopen. Dan vind ik het kleurverschil toch jammer als ik al besluit om er een dot geld tegenaan te gooien.

foto vloer

Snappen jullie wat ik bedoel of hebben jullie ideeen?

Ik wacht nu nog op een telefoontje van de woningbouw over info over de vloer die hieronder ligt. De overige 4 vloeren (ja echt waar haha) die hier liggen zou ik prima overheen kunnen laten leggen dus, de houten vloer laten liggen zou alles wel makkelijker maken, niet mooier imo. En juist om het mooier te maken wil ik een nieuwe vloer haha.

Ik denk dat het de moeite waard kan zijn om iemand te vragen wat het zou kosten om deze vloer te schuren en te lakken/oliën, misschien valt het je erg mee of zeggen ze dat het zinloos is met deze vloer.

9 likes

Dit is precies wat ik bedoelde :slight_smile:

Huh sorry :joy: ik was overtuigd dat er stond houten vloer laten liggen en overal houten vloer leggen

Excuus!

1 like

Of zelf doen met een gehuurde machine. Denk dat dit echt mooi kan worden hoor.

4 likes

Heeft iemand ervaring met het laten vervangen van de elektra, en dan inclusief het verlagen van de stopcontacten - hoe zagen je muren er daarna uit? Wij gaan verhuizen naar een huis uit de jaren zestig en de elektra moet worden vervangen. We hebben de aannemer gevraagd om het stucen van alle wanden in de offerte op te nemen maar :money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings: dus misschien moeten we toch maar een andere oplossing zoeken

Als je de stopcontacten wil verlagen dan moeten die oude gaten weer dichtgemaakt worden. Mijn man is elektricien dus hij heeft de elektra in ons huis vervangen. Maar in de woonkamer is het nog niet af (gaan we nog verbouwen en stucen ooit) en waar eerst een stopcontact zat voor de telefoon zit nu een gat. Daar kan een afdekplaatje voor. Maar dat is wit en plastic.

Wij hebben het zelf gedaan maar wat bedoel je met hoe de muren er daarna uitzien? Of het nodig is om te stucen? Er moeten sleuven gemaakt worden en je hebt de oude gaten van de elektra en de nieuwe gaten die je mooi wilt afwerken. Als het op 1 muur is kan je nog wel werk steken in het zelf een beetje netjes dichtsmeren en wegwerken, maar eenzelfde structuur op een muur krijgen echt heel lastig. Als het door je hele huis zit zie ik eigenlijk geen andere optie dan stucen. Maar misschien begrijp ik je vraag verkeerd. Hieronder voorbeeldje van sleuven in de keuken (daarom lopen ze niet tot aan de vloer)

3 likes

Wij hebben dit zelf gedaan. Sleuven frezen, nieuwe electra trekken en gaten daarna vullen. Ons huis is ruim 100 jaar oud met nergens glad gestucte muren, en maar op sommige muren hebben we na het vullen dik glasvliesbehang en lijkt het zo goed als gestuct.

Oohja dit frezen was ik alweer vergeten! Dit konden we beneden niet doen omdat we het behang wilden laten zitten. Boven hebben we dat wel gedaan en dat heb ik daarna dichtgemaakt met stuc. Het was echt heel mooi gedaan maar alsnog zie je het wel door het behang heen. Wij hebben alleen gewoon vliesbehang erover gedaan.

Hier had ik de sleuven dus als dichtgemaakt. Maar we hebben deze kamer uiteindelijk laten stucen en verven/behangen.