Oh dat klinkt als een hele fijne ervaring. Het scheelt dat mijn man en ik gestructureerd zijn en we inderdaad al een planning in ons hoofd hebben van wat logisch is qua volgorde. Bedankt voor je tips!
Poeh, 1,5 jaar is wel lang. Wij wonen niet in een grote stad dus ik hoop wel iemand te vinden die niet zo ver van tevoren vol zit. Gaan jullie de bovenverdieping zelf doen?
Houd je ook rekening met de bouwvak in de zomer? Dan wordt er door veel partijen niet gewerkt.
Ik woon nu zelfs in een dorp, dus dat had niet met de grote stad te maken. Nee wij hebben twee linkerhanden. Slopen wel zelf denk ik, en de vloer leggen met hulp maar verder is het de bedoeling alles te laten doen.
Nou zelfs in kleine dorpen zitten ze al ver vol, zou daar echt zsm naar op zoek gaan en wel een goede zoeken en idd niet een die volgende maand al tijd heeft terwijl de rest pas over 6 maanden kan. Zou ook al meteen gaan informeren naar loodgieters, stukadoors en alle soorten mensen die je nodig denkt te hebben want niet alle aannemers regelen dat voor je. En ben vooral een beetje flexibel in hoe lang het gaat duren, het loopt 9/10 keer uit. Als je pech hebt duurt het veel lang voordat je stuc droog is bijv en kun je niet door met de rest.
En alles wat je zelf kan doen, slopen ofzo, zou ik niet uitbesteden, scheelt je bakken met geld.
Als je in juni iemand nodig hebt moet je wel echt NU iemand zoeken en niet nog een paar weken wachten. Zorg dat je iemand vind die of veel goede reviews heeft op google, of die je direct is aangeraden door iemand uit je omgeving. Ik heb begin januari een aannemer en stucadoor geregeld voor eind deze maand & half mei, en dat was ook echt pas wanneer ze tijd hadden
Thanks voor je reactie! We hebben besloten ons eigen huis pas in oktober te koop te zetten met oplevertijd begin januari. Hiermee hebben we veel meer speling qua tijd! Slopen gaan we zelf doen en de rest idd uitbesteden en zijn al wat aan het rondbellen en mailen.
Ik reageer even op jou, ik wil in de badkamer (vooral het douche gedeelte) zelf opnieuw gaan voegen. Heb jij of anderen een soort filmpje gebruikt of instructie hiervoor?
De voegen zijn niet kapot, maar wel wat ingescheurd en krijg ze echt niet meer schoon, het ziet er niet uit.
Als andere nog tips hebben hoor ik het natuurlijk ook graag
Weetje welke kleur voeg je erin hebt zitten? Je kunt de oude voeg eruit tikken met een beiteltje of dremel en gewoon nieuwe voeg diagonaal erin smeren met een rubber + na enige tijd goed nawassen. Ik heb het zelf gedaan vorige week met Ardex G10, maar ik weet niet hoe dik/diep je voeg is.
@RosaB het voordeel aan de winter is ook evt. goedkope vakantiehuizen. Hierdoor konden wij met flinke korting 8 weken op een vakantiepark verblijven.
Als je in omgeving Utrecht woont heb ik mogelijk een tip qua aannemer, stuur me bij interesse een pb!
Drenthe!
Wij hebben momenteel een witte voeg. We gaan inderdaad een nieuw voeg er boven op smeren. Je geeft aan met een rubber? Wij gaan het doen met Alabastine voegenreparatie.
Met welke nawas ben jij er overheen gegaan? Heb je ook na het uittikken van de oude voeg nog de oppervlakte met iets speciaals schoon gemaakt?
Boven naar beneden is goed idee. Dan loop je straks ook niet de troep door het nieuwe gedeelte.
Ik en mn ex hebben dit ook gedaan, zelf doen en losse mensen inhuren.
Ging niet zo lekker soms met de volgorde en ook tegenslagen gehad (bv schuifpuien werd half jaar later geleverd dan beloofd, impact weer op stucen en de vloer, meer asbest dan gedacht) en duurde dus een jaar en nu nog niet goed afgewerkt. Maar woon er nu alleen en ben niet zo handig. Maar het zijn kleine dingen, zoals plinten, en toch een muur nog een keer verven. En de tuin moet nog.
Uiteindelijk jaar bezig geweest voordat het bewoonbaar was.
Van boven naar beneden is in principe een goede volgorde maar je moet wel rekening houden met dingen die door verschillende verdiepingen heen gaan (afvoer, leidingen, elektra, ventilatie)z enc als je beneden nog constructief gaat wijzigen kan er boven van alles verzakken/schuiven een beetje. Dat is normaal maar kan er wel voor zorgen dat je boven scheuren krijgt in afgewerkte ruimtes
Ik ben in maart '24 begonnen met strippen. Wel ook inclusief elektra en alle leidingen dus onbewoonbaar. Heb echt alleen nog kale draagmuren over. Uit jouw tekst haal ik dat het een iets minder zware reno is, dat scheelt. Aannemer zou in september starten (eerste gesprek dec '23), werd uiteindelijk januari '25. En in het hoge noorden, niet in een stad. Wij zijn iig extreem blij dat we onze huidige huizen nog niet verkocht hebben/huur opgezegd. We sturen nu zelf aan op tijdens de bouwvak verhuizen maar ik houd m’n hart vast.
Oh dat klinkt idd als een wat grotere verbouwing, dan idd fijn dat je nog huidig huis hebt kunnen aanhouden! Hopelijk halen jullie de deadline, zou fijn zijn na al die maanden. Dankjewel voor je reactie! En ook @Lichtknopje en @C3PO
Ik ga verhuizen en de achterwand in de keuken heeft lelijke tegeltjes. Heeft iemand dat weleens zelf verwijderd? En kan ik dan makkelijk er nieuwe tegels op bevestigen? Of is dit zonder ervaring gedoemd te mislukken?
Dat hangt erg af van de kwaliteit van de muur waar het is op gezet en hoe goed de tegellijm heeft gepakt. En hoe de uiterste randen zijn gedaan (misschien net achter kastjes?).
Als je een makkelijke snelle oplossing wil, kijk dan eens naar plaktegels.
Hmm ja misschien is dat beter. Het lijkt mij dus leuk om te doen, maar ik weet niet of ik dan met finesse kan.
Als je het voor lange termijn wilt en echt mooi wilt maken kan je het denk best proberen hoor! Zelfs al beschadigd de muur een beetje kan je dat ook wel weer herstellen. Desnoods kan je de muur (laten) stuccen als het echt te beschadigd is. Dat is qua kosten voor zo’n stukje ook echt wel te overzien.