Klussen in huis-topic

@Quinoa wij hebben het laten doen, schuren en een laag lak. Zo onwijs blij mee, het is echt prachtig geworden. Wilden het eerst zelf doen maar leek ons idd teveel werk en best lastig. Onze vloer was vrij rood maar heeft nu meer een eiken kleur

3 likes

Mag ik vragen hoeveel je voor deze klus kwijt was en voor hoeveel vierkante meter dat was? Ik wil mijn vloer binnenkort ook doen of laten doen (moet daar nog een keuze in maken).

En @Mona hoeveel tijd ben jij met de klus bezig geweest en wat had je onderschat?

Ja, ben stiekem ook bang dat ik het ga onderschatten! Dus ga nog even overleggen in de bouwmarkt.

1 like

Misschien inderdaad nog wat langer uitstellen? Naast dat het onhandig is als ze elkaar in de weglopen, hebben klussers ook ladders en ander dingen die de trap kunnen butsen en gaan ze ook hun schoenen niet uitdoen, dus zit je straks met beschadigingen. Tapijt verwijderen kan overigens een echt takkeklusje zijn maar ook enorm meevallen (dat je het tapijt zo lostrekt), dus misschien ook even zelf kijken of het zelf te doen is? Bv een hokje losmaken en met een paletmes eronder steken, kijken of het makkelijke loskomt?
Ik heb onze trap zelf gedaan en vond idd veel maar prima werk.

Geen zorgen over onnozele vragen, klussen leer je ook vooral door te doen. Ik ben ook niet superhandig maar heb wel meerdere klussen gedaan/verbouwingen meegemaakt

3 likes

en ook @Druppels en @Kusjessoldaat dankjulliewel! Het plan is om de de vloerbedekking wel te laten verwijderen door een professional maar het nabewerken en verven van de trap zelf te doen. Ik was vooral bezig met wat het goede moment zou zijn voor het laten verwijderen van de vloerbedekking en nog niet met het plannen van het verven enz., maar daarvoor heb ik veel aan jullie tips, dus ook daarvoor dank! Mijn conclusie is nu dat ik het verwijderen van de vloerbedekking ga afstemmen met de aannemer (ook omdat dat maar één dag duurt) en dat ik de rest richting het eind plan, als de klussers klaar zijn.

We hebben helaas geen tijd om alles zelf te doen, pre-kind zouden we dit idd wel zelf hebben geprobeerd maar nu is het een beetje schipperen. We gaan uit kostenoogpunt al wel weer veel meer zelf doen dan we hadden bedacht haha

Wij zijn met twee personen drie volle dagen bezig geweest ongeveer, onze woonkamer + gang is wel groot (50m2).

Je hebt twee soorten apparaten (een grove schuurder en een soort boen apparaat voor het fijnere werk) en ondanks dat we van plan waren beide te huren, werden we bij Boels verkeerd geadviseerd waardoor we maar één apparaat hadden waar we het grove werk eigenlijk niet goed mee gedaan kregen. We zijn een keer of 3 terug gereden naar Boels alleen al voor het apparaat of andere schuurschijven. Verder de randjes, hebben we allemaal met de hand schuurmachine gedaan, spijkertjes terug tikken, een soort lijm/vulmiddel over de vloer om alle oneffenheden weg te krijgen en dan moet je dat weer schuren om weg te krijgen op de goede plekken.

Wij hadden nog het geluk dat onze woonkamer net gestuukt was en we dus geen plinten hadden of al geschilderde muren, maar het stof wat er af kwam (ondanks opvang zakken) kwam óveral op. We moeten nu zelfs eigenlijk nog onze kozijnen opnieuw lakken omdat daar ook stof op gekomen is wat we er niet meer af gepoetst krijgen.

Ben enerzijds wel trots op het resultaat en ik hou ook van het idee dat je héél veel zelf kan, maar dit was wel tegen het randje aan van ‘beter uitbesteden’. Mocht je de klus gaan doen, wil je met alle liefde wat tips geven!

2 likes

Als je geluk hebt trekken ze de vloerbedekking er zo af en is de lijm ook zo op te lossen. Als je pech hebt, hebben ze lijm gebruikt uit het jaar 0 en die is veel moeilijker te verwijderen dan hedendaagse lijm en duurt het langer dan 1 dag. Zou daar dus wel echt rekening mee houden qua tijd. En het verwijderen zou ik doen vlak voor de verhuizing, maar echt het verven van je trap pas nadat iig de grootste/zwaarste meubels al naar boven zijn, zo zonde als de wasmachine op de trap butst en je opnieuw kunt gaan verven.

Wij trokken de vloerbedekking er in nog geen 10 min vanaf getrokken, bleek dat ze alles verlijmd hadden met die rot lijm én ook nog eens zo’n 50 spijkers per trede gebruikt hadden dus het was echt zo’n rotklus waar we echt meerdere dagen mee bezig zijn geweest. Denk wel dat een professioneel bedrijf het sneller doet, maar 1 dag kan te weinig zijn.

3 likes

Ik wil ook mn trap aanpakken maar wat er nu op zit is helemaal kut weghalen zeker?

Samenvatting

Zit er denk ik sinds 1980 op :joy:

3 likes

Volgens mij is dat linoleum.
Als ik google hoe je dat van de trap kan verwijderen krijg je een hele AI instructie die aangeeft dat het wel kan, maar lastig kan zijn.
Er wordt ook genoemd dat er asbest vrij kan komen. Dus als het er echt sinds 1980 op zit, moet je daar wel rekening mee houden

4 likes

Neeeee kak
Ga er toch maar iemand naar laten kijken die er wat meer verstand van heeft voor ik alles eraf ruk en vervolgens geen zin meer heb :joy::joy:
En met nog een niet afgemaakt project zit
Of asbest kanker ook heel ongezellig

1 like

Lijkt op wat ik in de bijkeuken had (vorige bewoners hadden het al jaren liggen) en was asbesthoudend materiaal.

Edit toevoeging: had een asbest rapport laten maken ivm enorme verbouwing. Zat echt overal, zelfs in kitranden van de ramen.

Veel weg laten halen, alleen in het dak nog. Dat mocht nog blijven.

Ik ga over een tijdje verhuizen en moet ook de trap doen. Ben benieuwd naar jullie proces en het eindresultaat

Ik vind dit er veel te nieuw uitzien voor asbestvinyl, je kan een hoekje lostrekken en kijken hoe de achterkant eruit ziet, of dat lijkt op de plaatjes die je vindt van asbesthoudende materialen.
Als je flink gaat verbouwen is het sowieso wel slim om zo’n asbestrapport te laten maken, in onze gemeente controleren ze superstreng bij elk huis met een puincontainer voor de deur en als je het niet op orde hebt leggen ze alles stil.

1 like

Wens mij sterkte met dit eraf krijgen :sparkles:

14 likes

Ooooo dit gaat wel echt een mooie gang worden met die vloer en tegeltjes
Succes!!

8 likes

Ah lief dankjewel! Veel mensen vinden de tegels heel lelijk maar gelukkig begrijpen wij wel de jaren 30 charme en dat het crimineel is ze eruit te halen. De hal wordt geel en denk een donkere trap met loper :heart_eyes:dit is de inspo:

29 likes

+1 Wij hebben alabastine superafbijt met huishoudfolie uren laten liggen en daarna nog een keer met multitool inderdaad. Ging eigenlijk heel snel en soepel.

2 likes

I’ve been here vorig jaar! Wil je het overschilderen? Ik heb overzettredes gebruikt dus het hoefde niet megakaal maar mijn tips:

• Albastine afbijt, heftig spul, laat het zeker een uur zitten onder een laag folie. Dat er af schrapen met zo’n verfschraper die je eigenlijk ook scherp moet houden. Deze man zijn video’s zijn goud haha
    https://youtu.be/TxGKNFoJHXs?si=7W1fCqmjNy-uof_5

• Multitool met schraper, wel uitkijken dat je niet te diep gaat en krassen maakt in het hout

• Zo’n hittefohn! Dat er op en krabben met zo’n verfkrabber en gaan!

1 like

En de grootste tip als je Alabastine gebruikt: een mondkapje want die geur is echt niet te harden

2 likes

Ik vond dat dus heel erg meevallen, zou wel alles goed openzetten dus dit is wel een goede periode om het te doen haha.

2 likes