Heeft iemand ervaring met het laten vervangen van de elektra, en dan inclusief het verlagen van de stopcontacten - hoe zagen je muren er daarna uit? Wij gaan verhuizen naar een huis uit de jaren zestig en de elektra moet worden vervangen. We hebben de aannemer gevraagd om het stucen van alle wanden in de offerte op te nemen maar dus misschien moeten we toch maar een andere oplossing zoeken
Als je de stopcontacten wil verlagen dan moeten die oude gaten weer dichtgemaakt worden. Mijn man is elektricien dus hij heeft de elektra in ons huis vervangen. Maar in de woonkamer is het nog niet af (gaan we nog verbouwen en stucen ooit) en waar eerst een stopcontact zat voor de telefoon zit nu een gat. Daar kan een afdekplaatje voor. Maar dat is wit en plastic.
Wij hebben het zelf gedaan maar wat bedoel je met hoe de muren er daarna uitzien? Of het nodig is om te stucen? Er moeten sleuven gemaakt worden en je hebt de oude gaten van de elektra en de nieuwe gaten die je mooi wilt afwerken. Als het op 1 muur is kan je nog wel werk steken in het zelf een beetje netjes dichtsmeren en wegwerken, maar eenzelfde structuur op een muur krijgen echt heel lastig. Als het door je hele huis zit zie ik eigenlijk geen andere optie dan stucen. Maar misschien begrijp ik je vraag verkeerd. Hieronder voorbeeldje van sleuven in de keuken (daarom lopen ze niet tot aan de vloer)
Wij hebben dit zelf gedaan. Sleuven frezen, nieuwe electra trekken en gaten daarna vullen. Ons huis is ruim 100 jaar oud met nergens glad gestucte muren, en maar op sommige muren hebben we na het vullen dik glasvliesbehang en lijkt het zo goed als gestuct.
Oohja dit frezen was ik alweer vergeten! Dit konden we beneden niet doen omdat we het behang wilden laten zitten. Boven hebben we dat wel gedaan en dat heb ik daarna dichtgemaakt met stuc. Het was echt heel mooi gedaan maar alsnog zie je het wel door het behang heen. Wij hebben alleen gewoon vliesbehang erover gedaan.
Hier had ik de sleuven dus als dichtgemaakt. Maar we hebben deze kamer uiteindelijk laten stucen en verven/behangen.
Bij mij moest alles echt gestuct worden, de elektricien had geloof ik wel de sleuven dicht gemaakt maar ik vond dat zeker voor in de woonkamer echt niet netjes genoeg.
Het ligt er aan welk eindresultaat je wilt. Wil je gladde muren, dan is alles laten stucen wel echt een stuk mooier dan alleen de gaten dichtsmeren. Wil je behangen(al heb je daar ook wel echt een egale ondergrond voor nodig) of maakt het je niet zoveel uit of de wanden glad zijn dan kun je proberen of je het zelf kunt dichtsmeren of laten aansmeren. Mijn man en ik hebben wel zelf alles gefreesd en electra gedaan, maar het stucen door een pro laten doen (want wilden heel graag gladde muren)
Sowieso is alles waar je een vakman voor inhuurt echt kneiterduur. Maarja als je dingen zelf niet kunt doen of het is iets wat een pro moet doen dan ontkom je daar ook niet aan. Er valt veel te leren maar je moet er maar net zin in hebben om dat te doen én gratis is het dan alsnog niet. Want ook materiaal en gereedschap zijn duur.
@Kusjessoldaat @Feather @itakepictures @Indigo @quarterlife Bedankt voor alle snelle reacties! Zeker de foto’s zijn ook heel behulpzaam. En @quarterlife je begrijpt het precies goed!
Waarmee hebben jullie de gaten gevuld @Indigo?
Als ik dit allemaal zo lees is de conclusie niet eenduidig, maar denk ik dat we flink aan de bak moeten of toch maar wel moeten laten stucen, maar dan kan er iets anders niet.
En ik denk ook een beetje: kutttt waar zijn we aan begonnen, kunnen we niet toch in ons huurhuis uit 2013 blijven waar dit allemaal niet hoeft
Ben wel echt onder de indruk dat een aantal van jullie zelf de elektra hebben gedaan. Wij zijn echt niet zo handig.
Je vult de sleuven die vrijkomen op met stuc. Het is iedere x laag vullen, opschuren, laag vullen, opschuren, tot het helemaal egaal is. Volgens mij heb ik het 4 x gedaan in totaal?
Thanks! Mijn man deelde net precies hetzelfde vanuit Reddit haha, die is ook research aan het doen
Ik zou echt aanraden om de muren te laten stuccen, want dat is typisch zo’n klus die je niet meer gaan doen als je er eenmaal woont (zoveel stof en zooi). Maar goed, ik kan niet in jullie portemonnee kijken en weet ook niet of jij je gaat storen aan onegale muren. Er zijn ook van die beunhazen die per vierkante meter rekenen qua stucwerk, dus als het veel rechte lange muren zijn zou je nog kunnen kijken of je een goedkopere stucadoor kan vinden dan het voorstel van jullie aannemer
Wij hebbrn een nieuwe sleuf gemaakt in een gestucte muur, zelf gevuld en je ziet er nu niks meer van, het is zegmaar gevult, laat je het drogen, en dan egaal schuren. Maar als je muur al niet egaal is, ja dan zie je dat natuurlijk.
De oneven plekken die je ziet zijn luchtbellen onder de verf, maar dat komt door het verven.
Er is ook nog een andere optie dan stucen. Daar wees iemand mij laatst op omdat wij boven wilde stucen maar niet hebben gedaan vanwege het geld (dus nu maar weer opgeknapt en geschilderd enz). Zij had het over ?lijmen? dacht ik. Dan maken ze de muren recht maar is goedkoper dan stucen. Volgens mij met gipsplaten. Ik baalde wel dat ik dit niet van te voren wist maar misschien heb jij er nog iets aan!
Bedoel je niet renovlies?
Dit hebben wij, ik vind echter wel dat je oneffenheden dan alsnog wel goed ziet, her en der zijn wel wat bubbeltjes ontstaan.
Spacken is goedkoper dan stucen, maar dan krijg je dus zo’n klein korreltje als structuur ipv glad. Moet je van houden
Zolang je de stopcontacten niet verlaagd hoef je dit ook niet te doen, dus misschien is dat de budget oplossing? Alleen nieuwe bedrading trekken?
Ja dat ken ik, dat hebben wij een aantal jaar geleden ook gedaan en idd die bubbeltjes zie je wel. Maar zij had het over dat je dan gipsplaten tegen de muur aan laat lijmen en dan de naden goed afwerkt… Nu twijfel ik aan mezelf of het wel klopt maar het klinkt logisch…
Wij hebben in 1 kamer gipsplaten en nu steeds scheuren in de naden tussen die platen, zelfs op plekken waar er zo’n netje tussen is geplaatst. Zo mooi en eenvoudig is het dus niet in mijn ervaring. Ik heb spijt dat ik deze niet heb laten stuccen
Wij hebben dit wel op een aantal muren gedaan en zelf afgesmeerd (en geschuurd en gesmeerd x3) en het is op de plekken waar we genoeg tijd eraan besteed hebben heel mooi geworden. We hebben een paar muren met haast gedaan en daar zie je het iets meer op als je er op let. We hebben geen scheuren oid zoals hierboven iemand zegt.
Heeft iemand ervaring met het schuren en lakken van een houten vloer? De vloer in mijn nieuwe woning is iets te goed in de olie gezet, en zou ik wel wat lichter willen, dus ik zat te denken om deze met whitewash lak te behandelen.