Klussen in huis-topic

Ah super bedankt voor de tips! Ik heb eerst nog ongeveer 10 raam en deurkozijnen en ook nog deuren te schilderen. Die zijn eerst en dan komt project trap. Heb er nu nog wel zin in!

Ook zo typisch, we hebben nu alle deuren en deurkozijnen in dezelfde kleur als de muren en plafonds: sad beige, dimity van farrow and ball. Ramen wel andere kleur. Zie ik net lichtblauw en ben ik daar verliefd op maar goed, ga niet alles nu opnieuw doen. Maar toch 🥹misschien volgend jaar als ik deze hel die al 3 maanden duurt, ben vergeten.

Een basic mondmasker doet niet zoveel tegen de oplosmiddelen, maar een dampmasker en goede ventilatie is wel aan te raden!

Ik vond het wel lekker, chemische kauwgomballenlucht :sweat_smile: maar ik was zwanger dus toch maar niet teveel ingeademd.

1 like

Ik ga dit weekend als het goed is wat wanden in m’n huis betegelen :grin: (met 10x10 tegels); twee vragen:

1. het zijn handvorm tegels maar ze zijn redelijk recht (ik bedoel, ze zijn niet perfect vierkant maar de afwijking per tegel valt ook wel mee). Ik wil eigenlijk tegelkruisjes gebruiken om in elk geval de voegafstand een beetje gelijk te houden, maar de man van de tegelwinkel zei dat het niet kon. Ik geloof hem niet :stuck_out_tongue: ik denk dat het wel kan helpen en dat ik daarnaast ook gewoon goed zelf moet kijken. Heeft iemand wel eens getegeld met handvorm tegels en tegelkruisjes gebruikt?

2. Ik heb wat dingen hangen waar ik onder wil tegelen, dus ik haal die dingen er af en wil er dan overheen tegelen (en dan nieuwe gaten boren op een net andere plek). Moet ik die gaten opvullen denken jullie? Het zijn dus nette boorgaten van ja, 1 cm diameter maximaal? Lijkt mij een beetje overdreven maar het internet zegt steeds: opvullen! M’n vader zegt van niet :woman_shrugging: iemand met kennis/ervaring?

1 like

Over je eerste vraag, ik heb ze gewoon tegen elkaar geplakt, zonder kruisjes. Doordat de randen niet recht zijn krijg vanzelf een naadje. Zie evt foto, zijn nog niet gevoegd :grimacing:

Verder wat @Rozevarken zegt ivm met gaten.

Foto:

Samenvatting

2 likes

Hier wel gewerkt met van die kruisjes, ben wel tevreden over het resultaat. Maar bij verschillende DIY TikTok’s zie ik het ze met dat soort tegels ook vaak genoeg zonder doen, dus lijkt me dat het prima kan!

Samenvatting

(Nog niet gekit aan de onderkant :sweat_smile:)

15 likes

Wauw mooi gedaan en mooie kleuren zeg!

2 likes

Bedankt voor jullie reacties @Rozevarken @Rowrow @Giulia! Als je ze zo dicht op elkaar doet, krijg je het voegsel er dan nog wel goed tussen?

@Rozevarken ja I know van het boren, vind dat ook heel spannend 🫣 maar het zijn keramische tegels en ik hoop dat het met een diamantboor en schilderstape om schuiven te voorkomen toch lukt.

@Giulia mooi strak gedaan!! Dat wil ik eigenlijk ook (zo strak mogelijk gegeven dat het geen strakke tegels zijn). Weet je toevallig nog hoeveel mm voegkruisjes je hebt gebruikt?

+1 voor wel gewerkt met kruisjes bij gelijkwaardige tegels als hierboven :slight_smile:

3 likes

Daar ga ik “binnenkort” achter komen, ga morgen deel tegelen in de wc (wel rechte tegels) en dan zelfde voegsel voor gebruiken :stuck_out_tongue: maar verwacht het wel?

1 like

2mm volgens mij!

3 likes

Oh chill dat heb ik ook gekocht hehe

Nou begonnen met de voorbereidingen. Echt helemaal geen zin in haha. Heel m’n keuken opruimen en ontmantelen :sob: maar als ik het vandaag goed voorbereid is het morgen een piece of cake hoop ik

1 like

We willen foto’s van het eindresultaat! (Misschien geeft dit je motivatie haha)

2 likes

Nog een +1 voor voegkruisjes van 2mm bij zulke tegels. Ook met een waterpaslaser erbij gewerkt zodat alle horizontale en verticale banen wel ongeveer gelijk waren. Vond het voegen trouwens echt een kutklus, dus denk niet zoals ik dat je dat wel ff tussendoor doet. Tegelen zelf vond ik leuk!

1 like

Sorry totaal off topic maar voegen doe je letterlijk wel tussendoor :joy:

Het is echt veeeeeeel meer werk dan ik dacht hahaha en ook veel van die onverwachte uitzoekdingen enzo. Vanmorgen nog bij de bouwmarkt voor een tegelsnijder en laatste paar benodigdheden, vanaf 12:00 hulp van een vriendin (tot 18:20), en daarna van m’n partner en we waren pas om 00:30 “klaar”. Morgen nog twee wandjes :smiling_face_with_tear: in m’n eentje

En dan moet het voegen nog. Maar het wordt wel mooi!!!

3 likes

Iemand ervaring met Spachtelputz verven? Ik wil mijn wc graag een leuk kleurtje geven maar niet zo’n zin in veel gedoe haha.

2 likes

Dat is prima te doen!

2 likes

Alleen even zorgen voor goede rollers die geschikt zijn voor ruwe muren

4 likes

Ja dat is prima te doen, genoeg verf en inderdaad een vachtroller gebruiken! En ik zou voorstrijken (eventueel een voorstrijk met gewenste kleur gebruiken, dan hoef je er daarna maar 1 keer met verf overheen).

M’n tegelproject is veeeeel ingrijpender gebleken dan ik dacht :joy: Het is op zich inderdaad een klus die prima te doen is maar het kost wel veel tijd zeg, dat had ik echt onderschat. Maar het is ook een groot oppervlak met best wat lastige hoekjes, en moest ook letterlijk een paar keer een hoek om en ik wilde ook tegelprofielen gebruiken voor een nette afwerking etc etc. Dus uiteindelijk ben ik in totaal wel 600 euro lichter en ik ben al drie volle dagen bezig geweest (dag 1 voorbereiden, keuken deels ontmantelen, planken verplaatsen etc, dag 2 uitzoeken hoe ik veilig met m’n nieuwe haakse slijper werk, een plan maken etc en de eerste wand tegels, dag 3 dacht ik easy peasy nog 2 wandjes zonder stopcontacten etc. maar daar moest ik wel hoeken om en veel halve tegels blablabla was nog veel meer denkwerk dan ik had bedacht, tegelprofielen verstek zagen, dat soort dingen). Ik ga nu eerst puin ruimen en bijkomen en dan dit weekend voegen. Tussentijds resultaat:

Oh zie nu dat de bovenste foto van gisterenochtend was, inmiddels zijn die gaten dus opgevuld met tegeltjes (konden dat op dag 2 niet afmaken omdat het inmiddels 21:30 was dus ik niet in de tuin wilde gaan zagen).

Oh en eigenlijk baal ik want het resultaat is niet helemaal wat ik hoopte :cry: ik vind de tegels zelf heel mooi, maar we hebben een keuken op het noord-oosten dus het is hier met daglicht best wel kil, en die witte tegels benadrukkend dat alleen maar :cry: dus nu denk ik dat ik de blauwe planken misschien toch in een andere, warme. kleur moet verven en ook misschien een stuk keukenmuur in een warme kleur.

49 likes