Klussen in huis-topic

Ik heb die van mij vorig jaar opgezegd, want hoorde van iedereen dat ie duur was. Volgens mij betaalde ik iets van 16/17 euro per maand.
Ik had m (in 2016) van de vorige bewoner overgenomen en in het begin kwam er dan 1x per jaar iemand, maar toen ik m opzegde was dat inmiddels al 1x per 14/15 maanden ofzo.

2 likes

Dit was ook een donkerrode taak uit to do-ist :innocent:

@TanteBetje oh dat klinkt ook ideaal! Mocht dat toevallig (regio) Den Haag zijn, zou je dan willen delen wie het is? Is je vaste bedrag dan lager dan ca 150 euro?

3 likes

Nee, ik dacht net, ik moet even delen hoe hoog het bedrag is. Het is in regio Amsterdam en kost 165 euro.

1 like

Wij hebben een hardnekkige verstopping bij de douche die door wat doe het zelven totaal nog niet is opgelost en juist leidt tot meer ellende (we hadden het kunnen weten). Opgeteld bij het feit dat de douchebak oud en niet meer helemaal in tact is hebben we het idee opgevat om zelf de cabine + douchebak te verwijderen, vervolgens iemand te laten komen voor de verstopping en dan een light badkamer renovatie te laten doen. De Wc en het bad zijn op zich nog prima dus die kunnen blijven zitten, maar de zwarte natuursteen vloer is me echt een doorn in het oog (witte aanslag etc).

We denken dus aan nieuwe tegels op de vloer (over oude tegels heen en dan niet onder het bad), douchecabine vervangen en de kitranden herstellen. Heeft iemand ervaring met zo’n light renovatie? We hebben bedacht zelf de materialen (tegels, douchebak en douche cabine) te bestellen en dan via werkspot te kijken of iemand het kan monteren. We hopen dan met een paar duizend euro klaar te zijn, maar ik loop dus wel tegen het feit aan dat we zelf weinig verstand van zaken hebben en dus niet goed weten of we dit kunnen voorbereiden zonder hulp/advies van een deskundige…

Zo’n klusjesman kan je ook advies geven.
Nieuwe tegels over de oude moet je goed kijken of het niet te hoog wordt en de oude tegels daarvoor geschikt zijn. Zelf zou ik op de vloer niet zo snel doen. Maar zo’n klusjesman / tegelzetter weet vaak wat wel en niet kan.

Zelf heb ik altijd materialen los besteld en ging altijd goed. In de winkel (of online) raden ze dan ook aan x en y mee te bestellen.

1 like

Wij hebben dit met onze badkamer gedaan (heb dat hier volgens mij al wel eens gedeeld). Wij hadden vreselijke tegels in ons nieuwe koophuis waar het vuil echt in kroop en hebben daar overheen betonciré gedaan. Douchecabine is toen ook meteen vervangen. Wij hebben dat betonciré zelf gedaan, maar je kunt daar ook je klusjesman op uit zoeken.

1 like

Ik zou wel goed in de gaten houden dat met het vervangen van de douchecabine de verstopping ook is opgelost en al het leidingwerk verder ook nog goed is. Stel de verstopping zit net wat dieper in de afvoer voorbij je douchecabine dan heb je straks veel geld uitgegeven en zit je nog met hetzelfde probleem. Dan kan je de oude tegels er beter uithalen en het leidingwerk/de afvoer laten nalopen zodat je zeker weet dat je er daarna weer lang mee vooruit kan.

2 likes

Dank! Enig idee hoeveel dat vervangen van de cabine kostte? En @quarterlife je hebt gelijk, ik denk dat we eerst misschien toch een expert moeten laten komen voor de verstopping/leidingen voor we zelf aanrommelen

Klopt, het zou net zo goed kunnen dat de afwatering niet goed is aangelegd (te smalle buizen, te kleine hoeken etc). Dus ik zou dit idd niet als tegelklusje op werkspot aanbieden.

Ook dat hebben we zelf gedaan! Dus heb nieuwe bak, cabine en afvoer etc. gekocht en aangelegd.

3 likes

Heeft er iemand ervaring met gaas plaatsen bij van die ronde ventilatieroosters in de buitenmuur? Mijn heeft meest grote gleuven en wil voorkomen dat er ongedierte in komt. Ik zie dat er roosters zijn met gaas, dat is denk ik nog beter? Heeft er hier iemand heeeeel toevallig tips voor?

Edit: ik heb los gaas gekocht, maar misschien heeft er iemand nog een tip voor het opvullen van een buitenmuur (kleine kiertjes). Ik lees iets over Albastine Baksteen Reparatie bijv., is dat wat?

Dank! Ja ik heb speciaal RVS zeefgaas besteld, dat zou klein genoeg moeten zijn. Oh ik kreeg van iemand de tip om juist geen pur te gebruiken want dat zou niet kunnen voor buiten, maar misschien heb je speciale pur gebruikt?

1 like

Ah ja het gaat bij mij vooral om een elektrische leiding die door de muur is getrokken en een beetje te grof geboord is zeg maar, maar ook wel tussen de deurpost en de buitenmuur! Dus wie weet is pur dan ook wel iets, ik ga onderzoek doen :wink: Dank!

Ik ga verhuizen naar een woning uit de jaren zestig en in één van de slaapkamers zit nog een wastafel. We willen daar graag een wastafel houden, maar de wasbak is flink beschadigd dus die vervangen we door een wasbak + onderkast. De vraag is echter wat er verder nog tegen de muur moet komen.

Dit is wat er nu nog zit:

De tegels zitten op een soort plank aan de muur gespijkerd en die zit weer vast aan de houten latten die op de muur zijn bevestigd. Een rondje Google levert op dat er volgens mij niet per se iets tegen de muur hóeft, maar dat het wel kan als spatbescherming. Heeft iemand ervaring met het vervangen of plaatsen van een wasbak op de slaapkamer, en zo ja, wat zit er op de muur achter die wasbak?

Ik had een wasbak op mijn slaapkamer in m’n ouderlijk huis en die zat gewoon rechtstreeks tegen de (geverfde) muur. Kan me niet herinneren dat dat gedeelte ooit extra geverfd is oid, dus dat ging gewoon goed. Je zou evt wel kunnen overwegen om dan voor wasbare verf te gaan, dat heb ik nu in de woonkamer en dat is wel heel fijn.

3 likes

Ik heb de badkamer geen tegels achter de wasbak. Keuken ook niet. Alleen met van die speciale verf geverfd.

Bij de keuken ga ik wel tegels doen, lastig boenen. Maar komt door eten.

Maar badkamer geen probleem. Spettert niet zoveel en het is water.

1 like

Beetje een niche vraag, maar heeft iemand ervaring met het boren in, wat lijkt een holle spouwmuur met ervoor gips(?)platen? Het is een buitenmuur in de bijkeuken, en als je erop klopt klinkt hij hol. Ik heb een proefgaatje geboord en er lijkt een plaat van 3cm voor te zitten. Dus ik dacht sowieso aan een hollewandplug, maar die dingen lijken niet tot 30mm te gaan…

En er zitten wat stopcontacten in de muur, maar mijn leidingzoeker geeft nergens aan dat er een kabel loopt. Ik weet nu niet zo goed waar ik kan boren…

Ik wil wat planken ophangen als opbergruimte, maar ben nu bijna geneigd er maar een kast neer te zettrn

Ik heb geen ervaring en misschien is dit ook slecht advies, maar ik zou het zelf waarschijnlijk met fischer duopower pluggen proberen DuoPower - fischer Netherlands :stuck_out_tongue:

Alligator gips pluggen
Zijn er voor verschillende diktes en gewicht

1 like

Heeft iemand ervaring met de Epodex decoratieve betonpleister? Wij willen onze extra wc bij de logeerkamer een beetje budget opknappen en ik zag dit op Pinterest voorbij komen. Zijn echt wel veel kleuren beschikbaar en zelfs na egaliseren over te verven…
Aan de andere kant klinkt het to good to be true.