Klussen in huis-topic

Nee met mijn plattegrond is rekening gehouden met het behoud van al het leidingwerk, volgens mij is het heel duur om de wc te verplaatsen.

@simsalabim nee dat wil ik niet, onze kinderen gaan in bad en zo kunnen we er makkelijk allebei bijzitten.

@loviedovie smaller dan dit lijkt me helemaal oncomfortabel, dit bad is 90 centimeter breed op het breedst.

2 likes

Een standaard bad is 70-80 cm breed. Dus je hebt met 90 wel echt een flink verschil. Is 80 geen optie? Dan win je toch al 10 cm

Ik dacht dat je een ander hoekbad werd bedoeld maar dan smaller, want deze is 60 op het smalst.

Hmmm op zich zou een normaal bad maar smaller ook wel werken, maar er blijft wel nog minder ruimte over om naar de wc te lopen.

2 likes

Ik ga het zeker nog vragen bij een aannemer, maar toen ik hier een tijd geleden naar keek leek dat veel geld te kosten, vooral omdat je dan eigenlijk de hele badkamer door moet met de leiding.

Maar anders kiezen we gewoon voor alleen een bad, dat is niet het einde van de wereld, maar ben gewoon aan het onderzoeken wat ik eventueel kan vragen bij de aannemer. En ook wat die zou adviseren natuurlijk.

1 like

Wij hebben de wc verplaatst naar een totaal andere ruimte op de 1e verdieping, maar dat heeft ons eigenlijk nauwelijks extra geld gekost omdat alles toch al open lag. Hopelijk bij jullie ook want is wel de beste optie zo te zien!

1 like

Ik heb dit onlangs laten doen, heb even gekeken wat dit qua loodgieterswerk kostte en puur het omleggen van het leidingwerk was ongeveer 2000 euro excl btw.
Zo’n toiletafvoerbuis heeft een vrij grote omvang, dus houd er rekening mee dat die of volledig in de vloer of wand weggewerkt moet (kunnen) worden, of bijv. tussen de muur en het bad, daar zit vaak wat loze ruimte.

1 like

Bedankt voor het nakijken van de prijs!

Ik ben wel benieuwd hoe ze dat dan zouden doen. Nu zitten de wc’s van de beneden en bovenverdieping boven elkaar, dus ik neem aan dat de afvoer daar zit. En ik neem ook aan dat een toiletafvoer niet waterpas loopt. Dus dat moet je er ook bij rekenen.

Anyway, ik ga contact opnemen met wat aannemers en offertes uitvragen. Bedankt voor het meedenken allemaal!

3 likes

Wc afvoer moet langzaam naar beneden anders blijft de ontlasting liggen. Poep moet drijven zeg maar.

Mn vader heeft voor mij de wc verplaatst, is een doe hetzelver en plafond beneden moest er uit om leidingen te verleggen (die moest toch vervangen worden). Maar een aannemer weet wel beter.

Heb zelf spijt dat ik het bad niet heb doorgedrukt. Nu zou ik mn nieuwe badkamer weer deels moeten opbreken daarvoor. Dus zou nog even doorpuzzelen voordat je spijt hebt.
Denk dat zo’n wandje (kan ook half tegels / half glas) tussen bad en douche goeie oplossing is.
Of helemaal tegels en dan meteen inkeping in laten maken in de muur voor je shampoos etc.

We doen sowieso een bad! Maar ik neig nu naar een bad waar we in douchen, zoals het nu is. Ik heb het voorgelegd aan een bouwbedrijf dat is komen kijken en ze gaan ook nog even puzzelen, ook kijken naar kosten voor verplaatsen wc maar die zou dan op een heel onhandige plek komen (tussen bad en douche die dan in de nis staat in) en zo recht voor de deur, dan toch liever in het nisje.

1 like

Late to the party maar ik heb geen douchebak maar alleen een wand. Is dat niet iets?
Edit
Dus dit maar dan minder chic

En die van mij zit niet vast aan die zwarte slang maar die gele die ik getekend heb haha
Kan eventueel wel een foto van mn badkamer maken en in pb naar je sturen

1 like

Ja dat was ook de bedoeling, je bedoelt zo’n glazen wand neem ik aan? Maar dat zie je niet op zo’n plattegrond dus had ik een douchebak gepakt haha.

2 likes

Oh hahaha niet goed gelezen :joy::joy: ja een glazenwand bedoel ik

Zal je even pb sturen

1 like

Wij willen al een poosje van alles in het huis aanpakken; zelf naar zolder verhuizen om te slapen, een gezamenlijke studeer/speelkamer inrichten en de vrij kleine kinderkamers praktisch herinrichten. Dat vraagt echter best veel qua inzicht wat kan en handig is (bv voor voldoende bergruimte, hoe slim om te gaan met weinig ruimte) en ook allerlei praktische skills (timmerwerk etc). Wij hebben allebei het inzicht en die skills niet echt. Het zijn ook geen klussen voor echt een aannemer. Hebben jullie een idee hoe te beginnen en wie je zou kunnen raadplegen voor light advies? Of een app ofzo? Voor timmerwerk kunnen we natuurlijk iemand uiteindelijk inhuren. Veel dank vast!

Ik zou, als je daar de middelen voor hebt, een interieurontwerper zoeken. Maar ook in dit topic zitten vast mensen die mee willen denken.

Een goede timmerman kan misschien ook wel meedenken! Deed die van mij toen wel.

1 like

Heeft iemand ervaring met een parketvloer oliën? Ik heb een huis gekocht met een hele mooie vloer vind ik zelf, en nu er nog geen meubels in staan is het natuurlijk een ideaal moment om de vloer te oliën.

Echter als ik nu online kijk zie ik allerlei ingewikkelde dingen met een boenmachine. Is het ook zonder te doen? En hoelang ben je ongeveer bezig (ik schat met zon 35m2)

Ja ik! Wij doen het niet met een boenmachine maar met een soort dweil. Eerst goed stofzuigen, dan heel goed dweilen (2x) en dan op de knieën oliën maar! En een wat groter oppervlakte dan jij hebt denk ik, maar bijvoorbeeld onder het vloerkleed en de bank doen we het niet. Al met al zijn we er wel een uur of twee mee bezig omdat het na het dweilen ook moet drogen. Daarnaast is de geur van die olie ook best intens dus doen we het vooral voordat we bijv een paar dagen weggaan en dat ongeveer twee keer per jaar.

Al met al best bewerkelijk, en ondanks dat vlekken en krassen bijna weg zijn na oliën zou ik een volgende keer een gelakte houten vloer overwegen.

2 likes

Ohh dat klinkt best goed te doen eigenlijk! Doe je een laag olie? En wrijf je ook nog in na die tijd?

1 like

Yes 1 laag en dat wrijf je met een dweil in, het trekt daarna vanzelf in. Je kan er dan trouwens 24 uur niet op lopen haha,neel relevante info. Daarna is de vloer wat vettiger op plekken waar het per ongeluk te dik is gedaan maar onze vloer wordt wel wekelijks gedweild dus dat verdwijnt vanzelf.

1 like

Ik heb m’n vloer laten schuren en oliën (zat eerst lak op) en nu doe ik een of twee keer per jaar als onderhoud het oliën. Het is wel even werk, maar vind het wel te doen. Ik heb ook iets van 35m2 en ben er meestal 4 uur mee bezig. Ik haal wel alle meubels weg dus dat is wel wat werk. Ik heb geleerd van die mensen van de vloerenwinkel dat je het in drie stappen moet doen. Olie erop en dan met een speciale dweil de olie verdelen. Daarna direct achteraan met een boenmachine met een pad die het erin wrijft. En dan daarna 3 kwartier wachten zodat alles intrekt. Dan moet je het teveel aan olie eruit wrijven en dat doe je door weer met de boenmachine erover heen te gaan maar dan met een andere pad. Ik doe het dan in de ochtend en dan eind van de dag zet ik de meubels terug en de volgende dag ga ik er gewoon weer op lopen.

Eerste keer vond ik het wel gedoe maar nu weet ik welke spullen ik nodig heb enzo en er handigheid in heb gekregen is het prima te doen als je het ff inplant. Het blijft er wel heel mooi door en merk het ook direct dat er dan weer water op blijft liggen ipv dat het erin trekt. Overigens is een boenmachine niet ingewikkeld, je zet hem aan en de rest gaat vanzelf haha. Je moet het alleen even huren

2 likes