Klussen in huis-topic

Eerst ontvetten en dan schuren. Andersom duw je het vet juist in het hout.

2 likes

Ik heb de kindermeubels en speelkeuken best grondig aangepakt en ziet er allemaal nog goed uit. Eerst ontvetten, dan schuren, dan een primer (afhankelijk van ondergrond en of het al een keer gelakt was etc), daarna eerste laag verf, ontvetten, licht opschuren, tweede laag verf en meestal is het dan klaar. Ik vind met een roller sneller en mooier werken maar gebruik voor de kleine hoekjes etc natuurlijk wel een kwast.

1 like

Heeft iemand hier al eens de keuken laten wrappen? Wat zijn de ervaringen? En aanraders voor bedrijven?

Ik heb het zelfgedaan met Resimdo folie. Is supermakkelijk als je handig bent en zit er al twee jaar goed op.

Goede tip dit. Ik ben best handig en ik denk dat ik dit wel kan. Even vragen of mijn partner mij genoeg vertrouwt :stuck_out_tongue:

2 likes

Ik heb het ook zelf gedaan in m’n vorige huis, destijds folie van Ali en dat zat er na 4 jaar nog goed op. Wel hier en daar een kras of beschadiging, maarja wat verwacht je met goedkope folie.

2 likes

Kreeg je het er ook weer af, of heb je het laten zitten? Ik huur en ben bang dat ik folie er nooit meer goed af krijg.

1 like

Ik huurde ook en mocht het laten zitten, maar dat komt deels doordat het al een hele oude keuken was en ik in principe een nieuwe keuken uit mocht zoeken toen ik er zelf in kwam, maar dan moest ik 2 kastjes inleveren of zelf kopen a €500 per stuk wat ik uiteraard niet gedaan heb, dus de keuken ging er nu sowieso uit. Met een föhn krijg je het er denk ik wel makkelijk af hoor en daarna WD40 voor lijmresten!

Ah, ja snap ik. Mijn keuken is ook al best oud, misschien moet ik hier gewoon zo lang blijven dat de volgende huurder een nieuwe keuken krijgt en ik het er ook niet af hoef te halen :grin:

Resimdo ziet er ook wel goed uit, en heel veel opties qua kleur. Een betere kwaliteit folie zal ook wel beter te verwijderen zijn dan Bol / Bouwmarkt kwaliteit. Want ze zeggen natuurlijk allemaal dat het makkelijk te verwijderen is, maar een paar jaar later zit je ermee als het niet zo is.
Ik gebruik trouwens ook altijd WD40 als stickerverwijderaar, dat werkt wel echt goed ja!

2 likes

Binnenkort wil ik onze onderste trap gaan verven. Ik heb die klus hier wel eens voorbij zien komen. Wat ik me nu vooral afvraag is met wat voor soort verf je de kleur aanbrengt, omdat de meeste traplak transparant is. We hebben de bovenste trap al met transparante anti-sliplak behandeld, maar het hout van de onderste trap is daar niet mooi genoeg voor en dus willen we die in RAL9010 lakken.

Doe je dan eerst houtlak in de gewenste kleur en dan transparante (antislip) traplak erover?

Heeft iemand ervaring met de Mooi Makkelijk-traplak en primer ineen van Flexa? Dat klinkt ideaal maar ook een beetje te mooi om waar te zijn.

Je hebt van Sigma traplak, te mengen in elke kleur Sigma lak

Dat is antislip en werkt hier goed. Ik heb de trap in de grondverf gezet, ook sigma en kun je ook vast mengen in de juiste kleur en twee keer afgelakt. Tussendoor schuren met 240 korrel, licht opschuren. Achteraf had ik alleen de treden met trapverf gedaan en niet ook de zijkanten omdat het een beetje gekkig voelt, dat stroeve dus pro tip maar kost wel extra om de rest in gewone matte lak te doen.

4 likes

Ah, top, dank je! Dat geeft al een beter beeld

2 likes

Ik heb die van Flexa, zit er na 5 jaar nog best prima op. Op de trap die we dagelijks meerdere keren per dag gebruiken mag er wel een nieuwe laag maar zeker nog niet afgebladderd oid (kleine beschadigingen van bv de stofzuiger). En op de trap die we minder gebruiken zit het nog als nieuw. Ik heb er wel uiteindelijk anti slip strips opgemaakt net voor de geboorte van m’n kind omdat ik het wat te glad/spannend vond om de trap af te gaan met newborn.

2 likes

Ik ben nu iets aan het verven met mooi makkelijk en zou het echt niet op de trap gooien. Heb daar een traplak in kleur voor gemengd en in zo’n lak kun je ook kiezen voor antislip. Is veel stuggere verf dan mooi makkelijk.

1 like

Ik ben mijn opdekdeuren aan het lakken. Ik heb nu 1 kant gegrond en afgelakt. Het ziet er netjes en strak uit, maar nu twijfel ik dus of een tweede laklaag noodzakelijk is.

Zou me heel veel tijd besparen om maar 1 laag te doen, want ik moet nog zo’n 8 deuren :sweat_smile: Iemand ervaring mee?

1 like

Ja. Hier net 8 deuren en kozijnen compleet afgerond.
Ik heb de keuze gemaakt op basis van de staat van de bestaande verflaag. Sommige deuren hadden meer beschadigingen dus daardoor meerdere reparatieplekken, deze heb ik voorzien van 2 laklagen waarvan 1 deur zelfs 2x gegrond. De deuren en kozijnen met minste tot geen beschadiging én ook nog mooie bestaande verflaag hoefden geen 2e laklaag.
Ik had de momentum te pakken dus de meesten hebben wel 2 laklagen, dit waren toevallig wel de deuren waar meeste verkeer bij komt kijken (hal en keuken)

4 likes

Doen, krijg je geen spijt van

Beter nu tijd investeren dan dat je over 3 jaar weer opnieuw mag haha

3 likes

Dit, zou het alleen overwegen niet te doen bij deuren die weinig gebruikt worden. Maar dat zal waarschijnlijk zo’n klein deeltje van je deuren zijn dat je die net zo goed ook mee kan nemen.

2 likes

@moa @Enthusiasm @Druppels Bedankt allemaal! Laag 2 gaat er zo op

4 likes

Ik moet behang af gaan krabben. Moet ik bij voorbaat al zo’n stoom apparaat gaan huren of eerst kijken of het er zo af gaat? Of is dat niet aannemelijk en is zo’n stomer altijd sneller? ik weet ook niet wat er onder zit :face_with_monocle:

(ik hoop op een strakke witte muur :sob::joy:)