Klussen in huis-topic

Je kunt het ook nat maken met een spons of plantenspuit en kijken hoe dat gaat. En misschien heb je geluk en trek je de banen er zo af.

1 like

Eerst proberen. Als het recent behang is kan je het er soms in hele rollen afhalen en een stomer geeft ook troep.

2 likes

Natmaken met een hele grote spons of zo’n washadschoen met een sopje van groene biotex was hier echt magisch. Klein beetje hulp van een plamuurmes soms erbij.

2 likes

Ligt echt aan het behang. Ik heb recent 5 lagen behang van de jaren 70 tot nu van de muren gehaald en vond stomen niet echt een ultieme tip ofzo. Het hele behang insprayen met behangverwijderaar van HG vond ik het fijnste werken. Even insprayen, 15 min wachten en je kunt aan de bak met een plamuurmes. En als je geluk hebt en het modern behang is trek je het zo van de muren af.

2 likes

Koop een behangschraper zoals bijvoorbeeld deze:

17681526904061385972462930634307

Ik heb laatst behang eraf gehaald en het ging zooo makkelijk met dit ding! Met een plamuurmes zat ik steeds te kutten met kleine stukjes die eraf kwamen en die schraper is heel scherp en dun en dat kun je het een beetje achter het behang steken waardoor je zo banen los kunt krijgen. In een andere kamer was ik in de weer geweest met een spons en water, een stomer en een plamuurmes maar het ging echt zoveel sneller met die schraper haha. Hoefde maar een klein stukje te stomen! Maar dat had denk ik ook gewoon met een plantenspuit of spons gekund als ik geen stomer had.

3 likes

Nog aanvullend op de andere tips, maar ik moest laatst behang eraf halen wat een soort plasticig laagje/glanzend papier had aan de buitenkant waarbij water aanbrengen dus niets hielp. Maar ik kwam er toen achter dat je dat dunne gladde laagje wel heel gemakkelijk eraf kon trekken, en als ik de laag eronder toen nat maakte kon ik alles er heel gemakkelijk vanaf halen. Dus als water niet gelijk helpt is dat t overwegen waard.

2 likes

Ja ik weet het niet… Lelijk Duits behang met een hele grove structuur. Je zou zeggen 40 jaar oud maar met die stijl van Duitsers zou het ook 3 jaar geleden aangebracht kunnen zijn :crazy_face:

Die spray van HG las ik al over, denk dat ik die sowieso wel ga halen.

2 likes

@Spaarlamp ja dat zou echt een droom zijn. Gelukkig is behang afhalen wel echt een taak waar veel mensen van zeggen dat ze het wel willen doen voor je. In tegenstelling tot opnieuw behangen

1 like

Het is opzich wel een prima klus om te doen. Het maakt geen lawaai en vereist 0 denkwerk dus podcast aan en gaan. En idd een behangafsteker of goed scherp plamuurmes (hoe kleiner hoe beter vond ik). Succes!

1 like

Vat Duitsland helemaal samen :no_mouth:

2 likes

Wij hebben in november onze ramen en kozijnen laten vervangen voor kunststof en tripel glas. Een behoorlijke klus met dito prijskaartje. Nu zijn er nog afwerkingen (best grote ook, 1 glas is bijna volledig gebarsten, een deur klemt en we kunnen deuren niet van buiten uit op slot doen en nog wat kleinere dingetjes) en daarvoor is de afspraak al 2 keer afgezegd en verzet. De afspraak staat nu voor 2,5 maand nadat de klus was afgerond en ik ben inmiddels zo geïrriteerd dat er zo slordig mee omgegaan wordt. Heb al 2 keer per mail laten weten dat we niet blij zijn met hoe lang dit duurt maar weet niet zo goed wat ik anders nog kan doen :expressionless::expressionless:

Ah wat zuur zeg. Je hebt zeker al het volledige bedrag betaald?

Nee er staat nog een heel klein percentage open, maar behalve dat niet betalen zijn er ook niet echt opties denk ik zo. Het enige dat ik kan bedenken is nog gaan bellen, en in het uiterste geval als een soort mafkees ze iedere dag gaan bellen tot het gefixt is maar ja dat slaat ook nergens op natuurlijk.

Oké dat scheelt misschien iets en helaas is mijn ervaring wel dat zeuren kan helpen (wat het eigenlijk niet is wat wtf het hoort gewoon af en netjes te zijn, daar betaal je voor dus daar naar vragen lijkt mij niet meer dan normaal). Dus ik zou denk ik wel bellen dat je nu een afspraak wil maken waarop alles gemaakt zal worden, waarbij je echt geen excuus meer wil horen of afgezegd wil worden omdat dit niet kan. Zo willen zij ook niet behandeld worden als klant.
Je kan ook uitzoeken wat je rechtsgeldig kan met eventueel een ander bedrijf inschakelen en kosten verhalen maar daar weet ik het fijne niet van of (drijven om) een zeer slechte uitgebreide Google review en trust Pilot ervaring achter laten. Het is gewoon echt rot want je wil dit allemaal niet, je wil gewoon dat het netje wordt gemaakt zoals je mag verwachten volgens de gemaakte afspraak.

1 like

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/koopwoning/problemen-aannemer/#de-aannemer-is-klaar

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan zou je daar ook nog gebruik van kunnen maken.
2,5 maand nadat de klus is afgerond is wel erg lang hoor.

2 likes

Ik ben met soortgelijks jaar bezig geweest, zelfs brief van de advocaat hielp niet.
Wij hadden helaas alles al betaald. Dus zou dat als drukmiddel achter de hand houden.

Thanks voor die link ook. Alles wat nog moet gebeuren staat zwart op wit ook al van hun kant, dat scheelt misschien.
Ik heb zo’n vermoeden dat het afzeggen en uitstellen te maken heeft met het feit dat ze van ver (paar uur rijden) moeten komen en dus niet alleen voor het relatief korte klusje bij ons die rit willen maken. Maargoed dat is natuurlijk een non excuus.
Hoop dat ik er niet ook een jaar mee bezig hoef te zijn @Lichtknopje dat is wel echt kut.

Ja dat denk ik sowieso en ze verdienen er ook niet meer iets nieuws aan dus sowieso laag op hun prioriteitenlijstje

1 like

Ik hoop voor jou dat het meevalt !

Hier heb ik er inmiddels 4 (de eerste twee zijn bot geworden) van en dit was echt een een hele goede tip!!

1 like