Oh bah, het zal nu wel vet mooi geworden zijn!
Ik heb in huis opdekdeuren met metalen kozijn (woningbouw). Die hebben zo’n mehhh gelige kleur. Niet omdat ze vies zijn haha maar dat is gewoon de kleur.
Die deuren zijn sowieso hol en het lijkt alsof het bovenste een laagje is oid.
Zou ik zoiets kunnen verven? Kozijn kan vast wel, met de juiste voorbereiding. Maar die deuren weet ik dus niet of ik zoiets kan schuren omdat het dus een laagje lijkt
.
Iemand hier ervaring mee? Zou zoveel mooier zijn als het gewoon wit was ipv die onbestemde kleur…
Ja kan je verven hoor. Kozijn en deur. Goed schoonmaken met Sint Marc (sopje) en dan met een goed merk (sikkens, sigma, little greene) primen en lakken. Zijdeglans is makkelijker dan mat vind ik.
Ik lees mee want ik ben hetzelfde van plan. Ook woningbouw en zowel de deuren als kozijnen zijn in slechte staat.
Beter gaan we dit project met z’n allen aan! Dan kunnen we elkaar motiveren haha.
Ja overal raden ze schuren dus wel aan. Maar heel lichtjes moet vast wel lukken
Schoonmaken, licht schuren, primen, verven dus?
Geldt dat ook voor kozijnen?
Edit: Die bovenste deur is trouwens de badkamerdeur, die is er het ergste aan toe
Ja! Ik heb dit afgelopen tijd gedaan bij de kozijnen in mn huis en is heel mooi geworden. Ontvetten, schuren, weer even afnemen, Sigma s2u nova primer, weer licht schuren en da aflakken met sigma s2u nova satin
Oh wacht mijn verfklus was bij kozijnen. De deuren zou ik eerst behandelen met een vochtwerende primer. En alle losse verf goed verwijderen
Goed idee, dat kan mijn deur wel gebruiken ![]()
Ik schuur dat soort laagjes zelf liever niet als ze nog niet eerder geverfd zijn. Maar ieder z’n aanpak natuurlijk. Als het niet mooi wordt kan je altijd weer vanaf nul beginnen.
Het zijn binnendeuren of waar is zo’n vochtwerende primer voor
? Sorry ik ben een simpele ziel… ze zijn nog nooit geverfd, dit is gewoon direct uit de fabriek gok ik.
Ja, die Sikkens S2U Nova zag ik op reddit ook aangeraden worden, oa om dat probleem van slijten door huidvet wat wij hebben te voorkomen. Dus die primer + lak ga ik ook gebruiken voor mijn opdekdeuren @Twijfelaar en @mikselke
Nog even dubben of ik de oude lagen eraf haal. Dat wordt vast mooier, maar ik denk ook dat ik er te moe en ongeduldig voor ben haha dus ik gok dat dat niet gaat gebeuren.
Loszitten verfdelen weghalen en goed schuren lijkt me prima.
@mikselke ik zal even op zoek gaan naar de pot van het spul en een foto maken. Heb het gebruikt op de (nieuwe) binnendeuren die ik heb ingekort en daarna dus een laagje van die primer op het afgezaagde stuk zodat er geen vocht in trekt
In de meeste huizen zit heel veel vocht, door koken, douchen, zweten. Planten of huisdieren dragen er ook aan bij. Dus een vochtwerende primer kan wat dat betreft nooit kwaad maar jij weet het beste hoe dat bij jou thuis is natuurlijk. Hier staat bijna elke dag de luchtontvochtiger wel aan ![]()
Heb ik vorig jaar gedaan, zelfde type deuren en kozijnen.
Ik heb alles geprimed met Sudwest, en afgelakt met Sikkens Rubbol BL Rezisto Satin.
Ging heel makkelijk!
Thanks! Hoe lang heb jij er over gedaan en hoeveel deuren/kozijnen?
3 kozijnen, 2 deuren. Volgens mij deed ik er 3 dagen over.
Dag 1 ontvetten schuren primen
Dag 2 licht opschuren lakken
Dag 3 licht opschuren lakken
Ik heb de deuren laten hangen, wel het beslag eraf gehaald en de scharnieren afgeplakt. En de muren afgeplakt langs de kozijnen omdat ik mezelf ken, ik heb geen geduld voor langzaam en netjes.
Vraag! Ik ga zo de wc verven. Verven jullie de rand op de tegels mee of niet? (Helft muur is tegels, andere helft wordt geverfd)
Ik gok dat dit siliconenkit is dat is niet overschilderbaar.
Ik zou dat afplakken, tenzij je zeker weet dat het geen siliconenkit en een andere soort die wel overschilderbaar is.
Ga je het een hele andere kleur verven? Dan zou ik het meeverven anders krijg je zo’n super zichtbaar randje en daar zou ik me onwijs aan storen