Klussen in huis-topic

Bestaat er ook een soort “toner” voor muurverf, voor als die net iets te warm is uitgevallen?

Ik heb een houten eettafel (toentertijd voor een paar euro bij de kringloop gekocht) die ik niet zo mooi meer vind, sowieso begint de verf wat af te bladderen. Nu wilde ik eigenlijk de verf verwijderen, zodat het natuurlijke hout weer naar voren komt. Ik dacht er nu aan om met verfafbijt en een verkrabber de verf proberen te verwijderen, en dan de tafel te schuren en met olie te behandelen. Uiteraard eerst een van de poten testen. Maar, is dit de beste manier? Of kan ik hier de tafel mee beschadigen. Ik heb trouwens geen idee wat voor soort hout de tafel is.

Ik ben zelf niet echt dan van verf afbijt spul. Het stinkt enorm en de kans dat je met een heel oneven oppervlak achter blijft is heel groot. Met een verfkrabber bestaat er bovendien de kans dat je het hout beschadigd door te diep te krabben. Zeker met zachtere houtsoorten zou ik dat niet doen.

Ik zou eigenlijk de tafel heel goed schuren met een schuurmachine. Eerst met grof, dan met fijn. Dan een goede primer gebruiken en vervolgens lakken in de kleur die je wil. Mocht het oppervlak krassen hebben of oneven zijn dan zou je die nog na het primen weg kunnen werken met hout of lak plamuur (afhankelijk van hoe diep het is).


@Rosie nee zover ik weet bestaat dat niet. Heb net nog even gezocht bij een paar verfwinkels, maar ik denk dat de enige oplossing opnieuw verven is

4 likes

Je kunt ook een verfbrander gebruiken en eventueel het laatste restje met afbijt.

1 like

Dank voor je antwoord! Ik heb gister een testje gedaan met een van de tafelpoten en dat afbijt is inderdaad echt goor spul… Ga eerst wel eens met de schuurmachine (die ik godzijdank gekocht heb) aan de slag. Ik denk dat ik hem eerst verfvij laat en dan voor volgend weekend besluit welke kleur hem ik in wil lakken of verven. Het is wel echt heel blank hout namelijk…

@Zoeva verfbrander heb ik helaas niet, en om die nu ook nog eens aan te schaffen…

3 likes

Oh dit ziet er wel heel netjes uit! Maar het hout lijkt wel vrij zacht? Mocht schuren niet lukken zou je alsnog kunnen afbijten en daarna de oppervlakken zo glad mogelijk schuren. Maar dat zou ik echt als laatste middel proberen.

1 like

Oohh ik had beter moeten luisteren. Wat een kutklus zeg. Omdat het met die tafelpoot zo goed werkte met afbijt wilde ik de hele tafel afbijten. Maar wat een goor spul, en de poten lukken goed, maar het blad is echt een drama. Had sowieso nooit de onderkant moeten doen, alleen het zichtbare deel. Eindstand: de verf is er half af en ik zit nu met een stinkende tafel. Jemig, of ik dit even onderschat heb zeg.

Ah haha been there done that. Kun je niet het resterende deel schuren zodat het opbzijn minst egaal wordt?

1 like

Het is echt een verschrikkelijk klusje! Jammer dat je geen verfbrander hebt. Wat hier boven ook wordt gezegd, misschien de rest opschuren?

1 like

Zo had ik bedacht dat ik dat wel kon doen met onze witgele trap. Na de witgele laag stuitte ik op een bruin zwarte laag… Ben daar ook al helemaal klaar mee. Zelfs mijn verfbrander kan daar niet tegenop :sob:

1 like

@Zoeva @BiloxiParish Ik was er vandaag klaar mee, maar morgen na een dag werken (in de stank haha) wil ik inderdaad het blad opschuren, want zo is het ook niet werkbaar. En proberen die afbijt er af te poetsen, want dit is echt niet gezond. En bovendien wil ik nog lakken en dan lijkt die afbijt me ook niet heel bevorderlijk

1 like

Ik heb mezelf zo voor mijn kop geslagen vandaag. Waarom start ik een klusje dat ik nooit eerder heb gedaan op de zondag. Echt onderschat dit, dacht dat ik met een paar uur wel klaar zou zijn…

Haha en sommigen ervaren dit als ontspannen werk

1 like

Het is gelukt! Gisteravond het tafelblad + randjes ingesmeerd met afbijt wat een nacht moet intrekken, vanmorgen er vanaf gehaald en ik ben tevreden! Moet nog wel wat worden geschuurd, maar het stinkt in ieder geval niet meer, en de tafel is weer werkbaar. Stukje tafel:

Van
afbeelding

Naar

En nu
afbeelding

34 likes

Mooi hoor!!

1 like

Heb je nou een korte broek aan??

Wauw dat heeft goed uitgepakt! Stuk beter dan mijn ervaringen met afbijt haha

@Yzile waarom niet? Lijkt mij juist mooi als het tuinhuisje een andere kleur heeft. Steekt mooi af omdat de schuttingen ook al gewoon blank hout zijn

Denk wel dat het kan en mooi is, maar lijkt me ook heel fel als de zon er op schijnt.

@Spaarlamp en @C3PO de zon schijnt eigenlijk nooit op het schuurtje maar staat er altijd achter…
m’n vader zei dat het niet mooi zou worden als ik het verf

Ja! Maar niet de houten jaloezieën. We hebben gordijnen en plissé gordijnen. We hebben zo’n gratis advies afspraak gehad en dat vond ik erg fijn. We zijn erg tevreden met de raamdecoratie!

De plissé gordijnen waren trouwens makkelijk zelf op te hangen trouwens.