Klussen in huis-topic

Nee alleen geverfd. Wel even de muren stofvrij gemaakt met een veger, die was net gestuct, maar het kwam echt pas na het verven.

1 like

Heeft er iemand toevallig z’n schuur geïsoleerd? Ik had gedacht dat ik de wanden eerst moest afdekken met folie, er dan glaswol tussen doen, nog een laag folie en ten slotte dichtmaken met platen. Echter, lees ik online dat de eerste laag folie niet nodig is. Heeft iemand daar ervaring mee? Er zit al een handige constructie in met balken waar ik het glaswol tussen kan klemmen, dus dat is wel fijn.

2 likes

Ja ik wel maar heb ook astma dus dat hoort er voor mij wel bij. Wat voor last krijg je, piepen/benauwdheid/hoesten?

Het voelde echt alsof er een laagje water in mijn longen had staan die ik er niet uit gehoest kreeg. Gisteren en vandaag wel een paar keer goed gehoest waardoor ik nu alleen last heb van mijn keel. En ook een beetje verkoudheid.

Ik heb even gegoogeld en het klinkt als allergie-astma denk ik, dus wellicht ben ik allergisch voor iets in verf.

1 like

Astma is ook mijn werk, allergisch astma is ip bij huisstofmijt/pollen/schimmels. Dan heb je periodes (voor mij in de zomer) dat ik meer medicatie nodig heb omdat ik snel benauwd ben. Dit lijkt me een aspecifieke irritatie eigenlijk, misschien dat jij gevoeligere luchtwegen hebt. Dat noemt men bronchiale hyperreactiviteit en kan passen bij astma maar is niet exclusief voor astma.

2 likes

Ja, die eerste/ buitenste laag folie zorgt dat de isolatie vocht niet kan afvoeren, dus die niet doen. Alleen folie aan de binnenkant zodat extra vocht niet in de isolatie kan nestelen.

1 like

Dit klinkt wel logisch eigenlijk, bedankt voor je medische advies in het klustopic haha. Ik heb wel vaker gevoelige longen namelijk, en ook snel last van keelpijn en hoesten bij kou of een beetje stof.

3 likes

Oh daar had ik niet eens bij stilgestaan, thanks!

2 likes

nadat alle tegels verwijderd zijn, wilt mijn vriend ook nog alles samen 40cm uitgraven.
Ik vind renoveren niet meer leuk. En dan de architect die vraagt waar hij de regenwaterput moet tekenen.

Kan me echt geen moer schelen, gewoon ergens in de grond. Oh en ik ben nu de afgelopen drie weken behangpapier aan het verwijderen en was echt op het laatste tot de aannemer zei dat we eigenlijk beter werken vanaf de baksteen. Mijn inspanningen waren nutteloos.

9 likes

Damn. Sterkte, meid

4 likes

Dank je! We komen er wel en alles wat de deadline niet haalt, doet de aannemer wel.

1 like

Aw man. Veel succes en sterkte!

3 likes

Goeie ingesteldheid.
Ik ken de druk / stress / uitputting van renovaties… op tijd eruit gaan en tijd nemen voor jezelf.
Geduld voor het huis, jezelf en je partner. Rooting for you girl !

Ooh voel je frustratie helemaal. En ook die keuzes steeds, werd er ook helemaal gek van. Kan mij het schelen, ik wil gewoon X of Y.
Hang in there! Lekker klagen af en toe helpt en blijf dromen van het einddoel. Ooit ooit ooit is het af, en huis je bijna over! (En is nog steeds niet alles af natuurlijk, maar soit ;))

Is lief, ik vind de klusweekenden leuk en krijg ook veel hulp. En soms is het vervelend maar zodra ik de plannen zie, ben ik weer gemotiveerd en kan het dan allemaal beter aan.

Dit weekend nog goed doorwerken en volgend weekend naar Parijs voor een trouw als ontspanning.

3 likes

In de woonkamer hangt zo’n knop met een dimmer. Kan ik op die plek ook een verhuisfitting hangen (gewoon zo’n enkele) zonder dimbare lamp? Of zal dat kortsluiting geven of niet werken?

Wij zijn aan het schoonmaken en gaan dit weekend over :tada: Huis is nog lang niet klaar (overloop, buiten schilderen & houtbekleding er nog op en hele zolder moet nog afgewerkt). Zegt m’n schoonmoeder: maar jullie zijn nu toch wel even klaar met klussen :joy:
Mijn man antwoordde heel droog: ben je al op zolder geweest?
Hahaha, echt lieve mensen hoor, maar zo geen benul van zo’n klushuis.
Maar dit weekend lekker met de beentjes omhoog op onze eigen bank. :heart_eyes:

3 likes

Ik word helemaal gek… wie heeft de tip?

We hebben ons nieuw gestucte plafonds inmiddels na voorstrijken 3x (!) geverfd met histor minoren, maar er blijven enorme strepen zichtbaar. Het is zo lelijk en zo zonde van een verder mooi verbouwd huis, maar de tijd en het geld zijn ook zo’n beetje op. Wie heeft de tip om het netjes te doen? Misschien speciale plafondverf ofzo? Ik hoop zo mijn laatste ritje bouwmarkt te maken… bvd!

Soms wil het helpen om de verf te verdunnen met drogingsvertrager. Strepen krijg je vaak doordat de eerste baan te snel opdroogt en je daarnaast een nieuwe baan begint met natte verf. Misschien het proberen waard? Mijn vader gebruikt dit altijd bij het schilderen van deuren, waarbij het erg nauw komt.

Edit: zie bijvoorbeeld dit artikel

3 likes

Plafonds schilderen is echt een ramp. Bij ons is het gelukt met de volgende methode:

• je plafond denkbeeldig in vlakken van 1 bij 1 meter indelen
  • verf op de roller dan eerst grof verdelen over dat oppervlak (dus een paar dikke strepen in dat vlak zetten ipv aan de ene kant dik beginnen en aan de andere kant dun eindigen)
  • beginnen met “inkleuren” in de richting van het licht. Je gaat dan dus banen heen en weer over het vlak. Het is verstandig om niet bij de grens van dat vlak te stoppen, maar daar een stukje overheen te rollen om de verf goed uit te smeren
  • dan over dwars met de roller ook weer (ruime) banen over dat vlak trekken
  • ten slotte altijd weer eindigen met banen in de richting van het licht
  • en dan in een moordend tempo door naar het volgende vlak, zodat je nat in nat blijft werken.

Wij hebben flexa stralend wit voor het plafond gebruikt en waren in 1 laag klaar (nadat we een laag isolerende primer hadden aangebracht ivm gele nicotine lekken). Houd er rekening mee dat als je nu strepen hebt, dat je het plafond dan niet in 1 goede laag streeploos krijgt.

Ik ben verder niet bekend met nieuw stucwerk, maar kan het zijn dat nieuw stucwerk ook nog enorm veel zuigt en dat het probleem daar (mede) door ontstaan is? Om een zuigende werking tegen te gaan kun je voorstrijk gebruiken, maar ik weet niet of dat na 3 lagen verf nog helpt.

2 likes