Klussen in huis-topic

Ik word helemaal gek… wie heeft de tip?

We hebben ons nieuw gestucte plafonds inmiddels na voorstrijken 3x (!) geverfd met histor minoren, maar er blijven enorme strepen zichtbaar. Het is zo lelijk en zo zonde van een verder mooi verbouwd huis, maar de tijd en het geld zijn ook zo’n beetje op. Wie heeft de tip om het netjes te doen? Misschien speciale plafondverf ofzo? Ik hoop zo mijn laatste ritje bouwmarkt te maken… bvd!

Soms wil het helpen om de verf te verdunnen met drogingsvertrager. Strepen krijg je vaak doordat de eerste baan te snel opdroogt en je daarnaast een nieuwe baan begint met natte verf. Misschien het proberen waard? Mijn vader gebruikt dit altijd bij het schilderen van deuren, waarbij het erg nauw komt.

Edit: zie bijvoorbeeld dit artikel

3 likes

Plafonds schilderen is echt een ramp. Bij ons is het gelukt met de volgende methode:

• je plafond denkbeeldig in vlakken van 1 bij 1 meter indelen
  • verf op de roller dan eerst grof verdelen over dat oppervlak (dus een paar dikke strepen in dat vlak zetten ipv aan de ene kant dik beginnen en aan de andere kant dun eindigen)
  • beginnen met “inkleuren” in de richting van het licht. Je gaat dan dus banen heen en weer over het vlak. Het is verstandig om niet bij de grens van dat vlak te stoppen, maar daar een stukje overheen te rollen om de verf goed uit te smeren
  • dan over dwars met de roller ook weer (ruime) banen over dat vlak trekken
  • ten slotte altijd weer eindigen met banen in de richting van het licht
  • en dan in een moordend tempo door naar het volgende vlak, zodat je nat in nat blijft werken.

Wij hebben flexa stralend wit voor het plafond gebruikt en waren in 1 laag klaar (nadat we een laag isolerende primer hadden aangebracht ivm gele nicotine lekken). Houd er rekening mee dat als je nu strepen hebt, dat je het plafond dan niet in 1 goede laag streeploos krijgt.

Ik ben verder niet bekend met nieuw stucwerk, maar kan het zijn dat nieuw stucwerk ook nog enorm veel zuigt en dat het probleem daar (mede) door ontstaan is? Om een zuigende werking tegen te gaan kun je voorstrijk gebruiken, maar ik weet niet of dat na 3 lagen verf nog helpt.

2 likes

Wij hebben dit op een muur gehad. 2 keer voorstrijk gebruikt, geschuurd, ontvet, meerdere lagen verf. Echt gekmakend. Uiteindelijk hebben we een ander merk verf gebruikt (F&B ipv Flexa) en al bij de eerste laag geen enkele streep meer.

4 likes

Ugh, same issue hier. Wij hebben ons hele huis opnieuw laten stucen incl plafonds. 2 x voorstrijk aangebracht en het plafond zag er echt retestrak uit. Vervolgens geverfd met muurverf en je raadt het al: strepen😓. Ik heb onze plafonds boven 2 x met voorstrijk gedaan en denk dat ik daar dus niet eens met verf overheen ga, ben bang dat ik het daardoor ga verpesten.

1 like

Ja same hier, met die voorstrijk was het keurig! Ben serieus aan het overwegen een professionele schilder het plafond te laten doen… je kijkt er toch steeds tegenaan en je gaat het later echt nooit meer doen als de meubels er staan :pensive:

1 like

Wij hadden laatst een schilder over de vloer en die zei: een plafond moet je laten spuiten, geeft veel strakker resultaat volgens hem

1 like

Misschien domme vraag, maar kun je met een staaltje van de Gamma (waar achterop wel op staat dat je hem kunt mengen in Histor en Flexa) ook naar de Karwei bijvoorbeeld?

Gamma en karwei zijn hetzelfde bedrijf, dus daartussen denk ik zeker. Bij praxis bijv. denk ik het eigenlijk ook wel kan.

2 likes

Welke kleur farrow & ball hadden jullie voor het plafond? Wij zijn ook geneigd over te stappen… nu nog even zoeken naar welke tint. Andere F&B tips voor de woonkamer zijn ook welkom. Thanks!

Plafond hebben we RAL9010 van Flexa! Het was bij ons een muur die het probleem was.

Ik wilde de benedenverdieping licht en neutrale kleuren. In de woonkamer hebben we Ammonite (bij ons heel licht grijs) en in de eetkamer Skimming stone (beige met grijze ondertoon). Maar dus alleen op de muren! Met F&B vind ik het wel echt een tip om de modern emulsion te nemen. We hadden in eerste instantie estate emulsion en ondanks dat die goed reinigbaar zou zijn, kregen wij vlekken er echt niet meer af.

2 likes

In deze vlog DAKTERRAS MAKE-OVER #3 NIEUWE KLEUR & LAMPJES GOALS! 🏠 Huisvlog #54 | Bij Bonnie - YouTube (rond 15:00) heeft de schilder van Bonnie het over de tape van de action die goed genoeg is om mee af te kunnen plakken. Nu heb ik op de website van de action gekeken maar kan ik hem niet vinden? Heeft iemand toevallig enig diee

@Merel ik denk dat dit bij de praxis-gamma combi niet kan. Wij hadden een kleurenstaaltje van de praxis maar moesten daarna bij de gamma een ander staaltje zoeken wat op de kleur leek omdat ze dat nr niet kon invoeren op de computer (herkende ie niet).

Oh ja, dat zou kunnen! Ik heb zelf gisteren in ieder geval een staaltje van de Gamma bij de Kwantum laten mengen en dat lukte inderdaad wel.

1 like

Het zijn deze rollen, bij de action hebben ze die in meer kleuren. Deze werd ook bij een kluswinkel bij ons in de buurt verkocht voor het vijfdubbele bedrag. (Heb niet de vlog gezien, maar deze werd ons getipt door de aannemer)

1 like

Thanks! Heb deze nu gekocht, hadden eerst andere van de action (die hier naast deze lag, beetje lichtgeel van kleur) maar dat was echt 3x niks. Elke 3cm scheurde de rol weer

1 like

Iemand ervaring met een nieuwbouw appartement wat behangklaar wordt opgeleverd (huur), zo ja wat heb je met de muren gedaan? Wij wilden eerst de (grove) oneffenheden wegschuren en dan verven met latex. Maar overal op internet lees ik toch dat de muur wel veel opzuigt en je oneindig kan blijven verven. Zij raden aan alles met vliesbehang te behangen.

2 likes

Renovliesbehang en dan verven. Of een leuk (vlieg)behang uitzoeken die meteen sfeer geeft. Kan ook in kleuren hoeft niet meteen bloemetjes te zijn. Dan ben je in 1 keer klaar. Of laten stucen, maar dat is te duur voor een huurappartement (tenzij je van plan bent er 10 jaar te wonen).

2 likes

Dankjewel voor de tips! Ik ga maar eens bij de bouwmarkt kijken voor leuk vliesbehang

1 like

Hopelijk hoort het in deze topic. Ik heb een situatie hier die ik graag wil oplossen. Toen we het huis 2 jaar geleden kochten, stonden op de plek waar beschadigingen waren twee grote bloembakken. Zo hebben wij pas na het kopen van het huis gezien, na verwijderen van deze bakken, gezien dat dit er was. Hoe is dit te fixen? Ik wil het balkon mooi maken en een klein moestuintje maken met nieuwe bakken. Iemand tips of moet ik maar grwokn meteen een professional aanhaken?

3 likes