Klussen in huis-topic

Iets van gaas eronder?

1 like

Is het een poortdeur of een deur in je huis ofzo? Bij een poortdeur kun je dat er gewoon onder schroeven. De bovenkant van het gaas een beetje ombuigen zodat het even breed is als de onderkant van de deur en dat schroef je dan vast.

Heeft iemand dé tip om geverfd behang eraf te krijgen? We zijn al anderhalve dag bezig met 1 kleine kamer :sob: we maken kleine gaatjes in het behang, dan nat maken met behangafhaler en dan de stomer erop, maar het gaat er echt zo moeilijk af. In de andere kamers gaan we er maar overheen behangen.

1 like

Insmeren met een sopje van biotex werkte bij ons. Wel echt heeeel goed nat maken met zo’n handschoen en een paar keer desnoods.

2 likes

Bedankt! Ja het is vandaag gelukt, na drie dagen ploeteren…

3 likes

Ik weet niet waar dit systeem van is, maar staat er geen draagkracht per plank bij?
Wat jij wil kan natuurkundig eigenlijk niet echt, de druk van spullen op een plank geeft neerwaartse kracht en die moet overgebracht worden naar de horizontale richting de muur in, daarvoor heb je een overbrugging tussen die twee richtingen nodig.
Zijn er helemaal geen plankendragers die je wel mooi vindt? Er bestaan zoveel soorten/kleuren/stijlen/materialen, het hoeft niet zo bouwmarkt-saai te zijn.

4 likes

Ik was hier ook naar op zoek en heb uiteindelijk dit maar gekocht;

4 likes

Nou heb stad en land afgezocht, zelfs op etsy allemaal mensen gecontacteerd of ze dit konden namaken, maar uiteindelijk toch bij Aliexpress het moeten kopen :sweat_smile:. Maar goed, de kwaliteit is wel echt goed en het was ook niet maar een paar euro (15€ per stuk)

3 likes

Je kunt je planken ook zwevend ophangen, of bedoel je dat met ‘lack planken wil ik niet’?. Anders kun je dus pinnen in de planken maken die aan de muur vast zitten. Als je googlet op ‘plank blind ophangen’ of ‘zwevende plank’ dan vind je verschillende opties.

3 likes

Ik wil de lol niet verpesten, maar een lack-plank heeft een draagkracht van 3kg. Een lp weegt met hoes tegen de 250 gram, dan kun je dus op je lack-plank (of eigenlijk elk ander systeem dat werkt met zo weinig afsteun op de wand, zoals ook die plankdragers van Ali die voorbij kwamen) 6 lp’s leggen. Je platenspeler is sowieso te zwaar, en de plank moet er ook best diep voor zijn, dus de kracht wordt alleen maar groter (hefboomeffect).
Het zal vast even goed gaan, maar op den duur komt er ofwel teveel kracht op de hoekverbinding te staan, ofwel op de pluggen in de muur en dan breekt de drager of komen de schroeven de muur uit. Dat laatste zou eventueel nog met chemische ankers of iets dergelijks voorkomen kunnen worden, maar dan moet je als je de planken weghaalt de schroeven afslijpen bij de muur, want dan komen ze er nooit meer uit.

Het eerste plaatje dat je post heeft ook driehoekige plankdragers, waarom vind je die niet lelijk?

1 like

Ik heb zo’n systeem ooit gekocht in de bouwmarkt en daar heb ik verhuisdozen vol met boeken opstaan. Het kan echt heel veel gewicht aan als je het gewoon goed bevestigt.

Edit: Zo’n F-railset dus

Dan heb ik je vraag gewoon verkeerd begrepen. Ik dacht dat je niks wilde zien en dat kan niet als je er echt wat gewicht op kwijt wil.
Dit systeem heeft een rail op de muur waar de kracht op afsteunt, dat is qua krachten het equivalent van zo’n lange poot naar beneden en werkt dus hetzelfde. Dit soort systemen heb je ook in allerlei soorten en maten, dus daar vind je dan vast iets moois tussen!

3 likes

Mits je de goede pluggen gebruikt is dit systeem heel sterk, daar moet met gemak een platenspeler en platen op kunnen staan.

Edit: wat @quarterlife ook zegt dus.

We hebben ons EPC-verslag gekregen en met alle verduurzamingen die we aan het huis gaan doen, krijgen we een zeer gunstige score met als gevolg: lagere registratiekosten en 5 jaar vrijgesteld van kadastraal inkomen.

In de week van 16 mei beginnen ze aan het dak en werken zo verder naar beneden. Als ze met dak, zolder en eerste verdieping klaar zijn dan zou de vergunning er zijn voor onze uitbouw en het gelijkvloers.

6 likes

Jij woont ook in België toch? Waar heb je dit moeten aanvragen / kunnen regelen? Wij hebben net ook dubbele beglazing / nieuwe voordeur / zonnepanelen / warmtepomp / boiler enz enz aangeschaft… mss kunnen we ook een graantje meepikken :chicken:

1 like

Ah dus die studie is gedaan door iGenia en op basis van hun verslag zagen we waar we op recht op hadden.
De registratiekosten gaat via je notaris en ik ga er ook van uit dat dat kadaster zo zal zijn. Mijn vriend heeft zijn appartement verkocht en het is afwachten op die afrekening maar dan zouden we dat geld terugkrijgen.

Heb je je premies ook al aangevraagd?

1 like

Het systeem van je plaatje (Ikea Boaxel) kan juist erg veel gewicht dragen. Ik heb het laatst geïnstalleerd. Je moet alleen even opletten dat er geen pluggen en schroeven bijzitten voor de muur en dat je de goede koopt voor jouw muur.

1 like

Wij hebben nu dit op een plank staan en hij houdt het heel goed, hij heeft nog wel eens voller gestaan. En een plank ernaast staat de magnetron + airfryer op één gedeelte dus een platenspeler moet zeker lukken!

Ik ken natuurlijk niet helemaal de situatie, maar zoek eens op afdichtstrip of afdichtingsrubber. Je hebt varianten die je kunt plakken op een deur (vaak gebruikt bij en douchedeur bijv). Zou dat wat zijn?

2 likes

Ik en mijn vriend hebben net een huis gekocht. Nu wil ik heel graag de trap laten doen, want daar zit vloerbedekking op. Ik zou dan mooi met hout willen.

Ik vroeg me af of iemand dit ook heeft laten doen en wat de kosten ongeveer waren. Tegenwoordig kan je nergens op sites meer normale prijzen vinden. Je moet elke keer zo’n formulier invullen en daarna wordt je gelijk gestalkt door bedrijven :weary:

Misschien kunnen we het ook zelf. Waarschijnlijk onderschat ik het haha, maar als iemand tips heeft heel graag!

4 likes