Klussen in huis-topic

Iemand tips hoe ik resten van een plakstrip verwijder? Helaas werkt stickerverwijderaar niet en ik wil dit gaan schilderen.

Met een glasschrapertje eronder heb ik zulke resten kunnen verwijderen!

1 like

De aannemer heeft plafonds op de eerste verdieping verwijderd en daar kwamen twee grote bijennesten uit en houtworm.
Je mag de brandweer niet bellen voor bijen, sommige imkers komen alleen voor honingbijen. Heb gevraagd wat ik dan met twee nesten in mijn huis moest doen, ze als huisdier bewaren of zo? :smiling_face_with_tear:

11 likes

Ongediertebestrijding?

2 likes

Uiteindelijk wel een imker gevonden die ze is komen ophalen voor 35 euro. Omdat het een beschermde diersoort is mag je ongediertebescherming niet bellen, denk ik. Dit was het stuk dat voor ons zichtbaar was, de rest zat nog in het plafond.

8 likes

Even eentje besteld! Morgen proberen, thanks!

1 like

Misschien met een föhn verhitten zodat de lijmlaag weer zacht wordt?

2 likes

Oh wij hadden in ons hele huis lijmresten van ducttape van de asbestverwijdering. Na tientallen middeltjes bleek de grote redding Dasty van de Wibra te zijn!

2 likes

Aceton ? (Nagellakverwijderaar)

1 like

Heeft er iemand ervaring met muurglad? Zou je het aanraden om een granolmuur glad te maken. Wil de babykamer aanpakken om een muurschildering te maken. Maar daarvoor wil ik de muur glad hebben

Dat zou kunnen. Wij hebben 1 muur met muurglad gedaan en ik vind het écht niet mooi geworden, wij gaan deze muur alsnog laten stucen.

Ik heb het gebruikt en beviel me wel goed met twee lagen en tussendoor even schuren. Eventueel kleine onregelmatigheden nog even lokaal vullen met muurvuller en schuren. Grote, makkelijke muren zijn gewoon mooi geworden, een paar lastige muurtjes (kleine hoekjes, veel stopcontacten en kleine schuiningen met kozijnen) heb ik alsnog even vliesbehang overheen gegooid en zijn nu ook perfect.

4 likes

& @Indigo thanks dan ga ik het ook proberen!

1 like

Voorboren doe je ook om schade en scheuren in het hout te voorkomen. Bij het meeste van Ikea kan je prima zonder voorgeboord gat er iets in krijgen (want: zacht hout of uberhaupt geen hout), maar door even voor te boren is de kans dat t zonder schade gaat hoger. Laatste keer dat ik iets in een Ikea meubel heb gezet dat er niet hoorde, had ik met een priem een gaatje gemaakt en zelfs dat ging prima met de hand.

En een boortje is altijd kleiner dan de schroef.

3 likes

Ik zou voorboren, niet alleen om wat @Feather zegt maar ook omdat je de schroef er uiteindelijk veel gemakkelijker in draait.

1 like

Hebben mensen hier ervaring met het (laten) weghalen van asbest?

Ik heb een schoorsteenpijp die zo’n twee meter boven m’n dak uitsteekt (bovenop de tweede verdieping). Ik wil die eraf laten halen want er moet een nieuwe schoorsteenpijp doorheen en dat mag het haardbedrijf niet doen. Ik snap dat asbest echt kutspul is, maar de offerte die ik nu kreeg was 3500 euro en dat vind ik echt een immens hoog bedrag. Is zo iets verwijderen altijd zo ontzettend duur?

2 likes

Je mag het tot een bepaald aantal m2 zelf verwijderen, moet je wel melden bij je gemeente. Mits je er veilig bij kan natuurlijk. De procedure is bij iedere gemeente anders dus ik zou wel even goed informeren.

Ja, ik weet van de procedure. Als ik er veilig bij zou kunnen, zou ik het zelf sowieso weghalen. Maar het is dus op een dak (schuin dak) op de tweede verdieping, en dat vind ik dan toch wel eng.

Ik snap overigens best dat het geen goedkope of gehaaste klus kan zijn, maar ik had gewoon niet zo’n ontzettend hoog bedrag verwacht. Ik wil niemand gezondheidsschade toedoen, maar het is gewoon geen koopje.

2 likes

3.500 is wel heel erg veel. Als je googlet, zie je verschillende tarieven per m2. 3.500 zou dan wel een heel erg groot oppervlak zijn en bij een pijp valt dat wel mee, lijkt me. Meerdere offertes opvragen lijkt me verstandig.

2 likes

Ja, ben ik mee bezig! Ik schrok gewoon nogal van dit bedrag, had ik niet aan zien komen.

3 likes