Ik heb de bruine zijkanten wit gelakt in dezelfde kleur als de plinten en plakplinten tegen de drempel aangelegd, bij jou zou ik een kleine uitsparing voor het kozijn eruit zagen.
@quarterlife Ja klopt we moeten de plakplinten nog doen haha die liggen nog te wachten op mijn vriend. Ik dacht inderdaad al aan dichtkitten + verven maar misschien wist iemand nog een mooiere/minder arbeidsintensieve manier om af te werken.
Je kunt ook een hoekje schuin afzagen en er tegenaan plakken, op deze manier:
Edit: ik weet alleen niet of je de plint al verlijmd hebt? Want je moet de bestaande plint dan ook in verstek zagen zodat je geen zijkanten ziet.
Pff de vorige bewoonster van ons huis heeft de badkamer totaal niet onderhouden dus de voegen en kit waren helemaal niet meer waterdicht. Daardoor stroomde er allemaal water onder de tegels van de badkamervloer waardoor de muur van de slaapkamer ook nat werd. Hier kwamen we pas achter toen we de sleutel kregen en het nat was onder de vloer in de slaapkamer. We hebben de kit en voegen laten vervangen en het laten drogen en zou dan opgelost moeten zijn. Maar nu een maand later hebben we opeens ook vocht in de muren in de kamer aan de andere kant van de badkamer Het valt nog mee maar we zijn gewoon net klaar met alles verven, nieuwe vloer en plinten en nu kunnen we in die kamer weer de muur en plinten opnieuw doen. Ze kunnen geen lek vinden dus het is waarschijnlijk restvocht wat nog allemaal onder badkamervloer zat. Maar dat moet je dan maar hopen en weer afwachten of het niet toch nog erger wordt. Dus klein tippie: vervang je kit op tijd want dit is echt zo vervelend haha
Neem contact op met je makelaar want dit valt waarschijnlijk onder verborgen gebreken. Mijn zus had net zoiets (alleen was zij de schuldige partij) en zij heeft alle schade/reparatiekosten mpeten betalen.
Wat kut! Heb je een bouwkundige keuring uit laten voeren? Zo ja, dan hadden ze dit echt niet kunnen missen. In dat geval daar verhaal halen.
Kapotte voegen = kans op vochtschade. Bij ons ging de keurder zelfs helemaal de muur inspecteren van de douche waar de oude bewoners een stoeltje aan hadden gemonteerd, om te checken of er via de bouten geen vocht achter was gekomen.
Nee want het is een appartement dus daar doe je geen bouwkundige keuring. Makelaar had wel de slechte voegen en kit geconstateerd en gezegd dat we die moesten vervangen. Maar ik blijf het toch een raar verhaal vinden dat de vorige bewoonster hier nooit iets van heeft gemerkt. Dus ga het inderdaad maar nog een keer navragen!
Edit: kan natuurlijk wel een bouwkundige keuring maar was in ons geval niet nodig
Ik heb mijn appartement destijds gewoon bouwkundig laten keuren hoor, zou niet weten waarom dat niet kan/zinvol is?
Omdat je het gebouw niet koopt, je koopt het recht om de ruimte binnen het gebouw te gebruiken. Het gebouw is van de VvE, en die moet het gebouw dan ook onderhouden en repareren als er iets mis mee is. Een bouwkundige keuring voor alleen jouw appartement gaat dan over eigenlijk alleen de leidingen en het riool achter de voordeur, en de cv-ketel, de rest van de structuur is niet van jou.
Veel belangrijker is dat de VvE gezond is, daarvan kun je wel een hele stapel informatie opvragen en die moet je zeker heel goed (laten) bestuderen.
Je had hier dan wel de slechte voegen opgemerkt, maar die had de makelaar ook al gezien lees ik.
Ja ik zei het verkeerd, het kan natuurlijk wel maar het is niet altijd zinvol zoals @Merel hierboven uitlegt. Dat was bij ons dus het geval vanwege het goede onderhoud vanuit de vve en meerjarenplan etc.
Het hangt heel erg van de situatie af denk ik, koop je in een VvE van 2 huizen uit 1920 met een reserve van drie tientjes in een oude sok, dan loop je misschien best wat risico. Koop je in een VvE van 300 eigenaren in een complex uit 2015 met miljoenen op de bank en een professionele beheerder, is het risico een heel stuk kleiner. Maar in principe zou je dat allemaal moeten kunnen vinden in de VvE-stukken, daarin staat hoeveel geld er in kas is, wanneer er inspecties zijn uitgevoerd, hoe de staat van verschillende dingen is, wanneer ze verwachten onderhoud te moeten gaan uitvoeren, wanneer ze verwachten dingen te moeten vervangen, en of dat allemaal gedekt is met de reserves/bijdrage.
Ik vraag me ook af hoe het precies juridisch zit, kun je iets laten keuren dat niet van jou is? Ik zou als ik mijn appartement ging verkopen niet eens kunnen regelen dat mensen de fundering of het dak konden bekijken, dat is niet van mij en daar heb ik ook geen toegang toe.
De tegels en voegen zijn van jou zelf, dus die moet je zelf onderhouden en schade aan het gemeenschappelijke gebouw (de muur) voortvloeiend uit jouw slechte onderhoud daarvan kan op jou worden verhaald.
Maar als de binnenmuur op de een of andere manier nog een hoofdleiding in zich heeft die pas verderop gesplitst wordt tussen 2 appartementen en die hoofdleiding gaat lek, dan is het de verantwoordelijkheid van de VvE en moeten die dus alles betalen, ook de schade aan jouw persoonlijke laminaat dat naast die hoofdleidingsmuur lag.
En hierover staat in mijn splitsingsreglement ook nog weer vanalles opgenomen, dus het zou ook kunnen dat een andere VvE dat net anders geregeld heeft.
Hele lastige vraagstukken soms, mijn buurvrouw had lekkage in haar hele huis, deels door een verkeerd aangesloten douche-afvoer (in haar privé-gedeelte, alleen door haar gebruikt, dus haar eigen verantwoordelijkheid), maar deels ook door een vochtdoorslagprobleem door de buitenmuur bij hevige regen (buitenmuur van de VvE, dus verantwoordelijkheid van de VvE). En de schade zat dan weer tot diep in de betonvloer, en die betonvloer is niet van de bewoner, dus zij mocht dat niet zomaar laten repareren, daar moest de VvE wat van vinden. Hoe verdeel je die kosten dan, wie/wiens verzekering betaalt wat, en wat is dan redelijk?
Ja dat ligt er aan hoe je dat onderling afspreekt in de splitsing. In mijn VvE is daarover het volgende afgesproken:
lang verhaal
In afwijking van het in het eerste lid en het derde lid van artikel 22 bepaalde is de eigenaar die gerechtigd is tot twee of meer direct horizontaal en/of verticaal aan elkaar grenzende privé gedeelten, na verkregen toestemming van het bestuur, bevoegd om de tussen die privé gedeelten aanwezige (gemeenschappelijke) scheidingswand(en),
respectievelijk (gemeenschappelijke) vloer(en) geheel of gedeeltelijk te verwijderen en/of - indien zodanige wanden, dan wel vloer(en) (nog) niet zijn aangebracht - verwijderd te houden, mits deze scheidingswand(en), dan wel vloer(en) geen dragende functie heeft/hebben in de constructie van het gebouw.
Deze bevoegdheid eindigt zodra de eigenaar niet meer gerechtigd is tot de desbetreffende aan elkaar grenzende privé gedeelten, in welk geval de eigenaar gehouden is de begrenzing van de desbetreffende privé gedeelten te brengen in de oorspronkelijke toestand door het (her)plaatsen van de scheidingswand(en) dan wel vloer(en) in een zoveel mogelijk gelijkwaardige technische uitvoering als de overige scheidingswanden dan wel vloer(en) van genoemde privé gedeelten.
Van het voornemen tot het verwijderen van dergelijke niet dragende scheidingswand(en) dan wel vloer(en) en in geval van (her)plaatsing, dient het bestuur vooraf door de desbetreffende eigenaar(s) schriftelijk in kennis te worden gesteld.
Het bestuur kan nadere eisen stellen ten aanzien van het verwijderen van de scheidingswand(en) dan wel vloer(en) en het (her-)plaatsen ervan voor wat betreft afwerking, kwaliteit en (geluids-)isolatie.
De desbetreffende eigenaar en diens rechtsopvolgers zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van het in dit lid bepaalde.
Dus bij ons mag het, na toestemming van de VvE, zolang het geen draagmuren zijn en je alles weer herstelt.
Ik zit ook in het bestuur van de VvE, en je zou denken dat dit dan appeltje-eitje helemaal prima is, maar onze beheerder komt dan weer met 100 dingen waar rekening mee gehouden moet worden en 100 voorwaarden die we moeten stellen om het toe te kunnen staan, want je bent verantwoordelijk voor het gebouw en je kan dus niet het risico lopen dat het gebouw beschadigd raakt. Dit specifieke hebben we nog nooit gehad trouwens, maar bijv. wel iemand die een anker op z’n parkeerplek wil schroeven om z’n motor aan vast te zetten, daar is nu dus een protocol van 1 pagina voor met hoe dat precies is toegestaan en door wie het dan geïnstalleerd moet worden en waar het dan mag zitten en hoe er gezorgd moet worden dat er geen leidingen geraakt worden en wie er moet betalen als dat onverhoopt wel tot schade leidt, etc, etc.
Hier vielen mushroom van Vestingh en skimming stone ook niet mooi uit. Ik ben uitgekomen op shaded white en drop cloth van F&B. Zitten in dezelfde kleurgroep, je hebt nog een tint lichter. Misschien is dat nog een optie? Ik vond het na de kleurtester alsnog een gok maar ik was al een fortuin kwijt aan die testpotjes en gelukkig heeft het goed uitgepakt . We zijn er heel blij mee!
@C3PO ik ben precies bij dezelfde kleuren uitgekomen als Ketel. Geeft bij ons een hele mooie neutrale kleur met een klein beetje groene ondertoon. Andere kleuren waren bij ons ook te koel of vielen zelfs richting paars uit (waarschijnlijk een combinatie van ligging van het huis in combinatie met blauwe buitenkozijnen).
Wij kwamen met 115m2 plafond en 180m2 muur, en heel veel hoekprofielen ivm veel ramen, en extra dag ivm extra raapwerk en stucen van vakkenkast op 9400. Dit was in de randstad.
Naast de kleuren die je noemt kwamen shaded white (te geel) en drop cloth (te donker) bij mij ook niet goed uit in de woonkamer. Uiteindelijk is het Sikkens F4.06.73 geworden. Drop cloth overigens wel in andere kamers gebruikt.
@C3PO Hierbij! Ik heb net even foto’s gemaakt in ochtendlicht. Tuin op het oosten, dus we hebben wat koeler licht binnen.
Ik heb het laten mengen in sikkens verf die afneembaar is. We hadden alleen nogal stress met verhuizen dus voor het netjes moeten sommige muren nog een extra laagje. Het huis is nog lang niet af en best een zooitje dus ik heb een beetje vreemde foto’s gemaakt
Foto’s shaded white
Hier zie je dat deze muur nog een laagje nodig heeft

Beetje rare foto’s en hoeken misschien maar dan zie je het contrast met het plafond (gewoon witte latex) goed.
Deze kleuren zijn beide echt prachtig!! Ik zoek ook precies zoiets. Zo lastig want er zijn echt 1000 tinten haha. Maar deze zijn mooi subtiel en niet te warm
Ik heb momenteel een nogal sneu balkon met plastic stoeltjes, maar zou heel graag een bankje hebben waar ik met mn benen gestrekt op kan zitten. Ik heb alleen niet zo’n groot budget en online is dit iets dat meestal al 100 euro voor een klein bankje zonder kussens kost. Heeft iemand misschien een idee waar je wel zoiets kan vinden of hoe ik dit zelf kan fabriceren? Kan je bijvoorbeeld ergens pallets goedkoop bestellen? Heb geen auto helaas namelijk. Misschien een beetje een onmogelijke missie haha maar you never know