Ja dat vind ik wel! Ik heb ongeveer 2000 betaald voor een hoekwoning zonder dakkapellen en zonder uitbouw.
Ik kwam qua kosten vergelijkbaar met @George uit, dus het lijkt mij ook een prima prijs. Ook een hoekwoning zonder uitbouw.
Ik wil graag mijn toilet renoveren. Hij is erg verouderd en de vloertegels beginnen los te laten. Er zit nu een staande pot in maar die moet vervangen worden door een hang closet. Daarnaast moet al het tegelwerk eruit en opnieuw betegeld worden. Qua leidingwerk blijft het hetzelfde en wil nog steeds geen wasbak op het toilet dus dat scheelt al. Iemand een indicatie (qua ervaring) wat zoiets zou kosten? Vriend van m’n vader is klusjesman dus die zou dat wel kunnen doen, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Onze toilet is de duurste vierkante meter uit het huis. Het is denk ik ook letterlijk niet veel meer dan een vierkante meter, met renovatiekosten van ca 1000 euro:
- Leidingwerk vervangen
- Staande pot vervangen door een hangende inbouw
- Vloer is iets mee gedaan maar weet eerlijk gezegd niet eens meer wat
- Tegels op de vloer (hebben we niet voor betaald, was een restpartij van onze klusjesman)
- Muurtegels (wel betaald)
- Tegels zijn ook allemaal gelegd en gevoegd.
- Hadden al geen wasbak, ook niet laten plaatsen
- Volledige ruimte stucen
Edit - mijn man zegt dat ik overdrijf. Het was 800 euro.
Oh heel blij hiermee! Er zit nu op de wanden tot de helft spachtelputz en dit zit ook op het plafond. Twijfel nog of ik tot halverwege wil tegelen of tot bovenaan (ivm stucwerk). Je benoemt leidingwerk vervangen, was dit omdat het verouderd was of vanwege een andere indeling? Zal sowieso iets met het leidingwerk moeten gebeuren vanwege een andere toiletpot natuurlijk. Weet ik waar ik ongeveer rekening mee moet houden!
Als ik het me goed herinner zat bij ons ook spachtelputz op de muren. Wij hebben alleen de achtermuur betegeld (voor de helft, dus alleen de ombouw van de wc) omdat we bang waren dat het anders al helemaal een klein hok werd. Er zijn dus 2.5 muur en een heel klein beetje gestuct, ook omdat er van alles openlag door het leidingwerk.
Er zat een loden leiding naar de wc wat verder geen probleem is, tenzij je besluit om uit de wc te gaan drinken. Die is wel vervangen omdat nu toch alles openlag. Er zat ook nog een loden leiding naar de keuken, die moest wel vervangen worden en daarvoor moest een stuk muur opengebroken worden en weer dicht gemaakt. En er liepen een aantal random buizen buiten de muur die netjes zijn weggewerkt. Ik heb 't idee dat dit best een kostenpost is geweest want de aannemer was verder in no time klaar met de wc plaatsen en tegelen. Denk dat alles bij elkaar uiteindelijk 2 dagen heeft geduurd. Dat lood was trouwens al bij ons bekend, je zag het bij de hoofdkraan lopen alleen niet waarheen dus daardoor hebben we elk waterpunt in huis getest.
Wc zelf, dus inbouw stuk en de pot, kan je zo gek maken als je zelf wilt. Onze aannemer was heel chill met prijs-kwaliteit en rekende overal kostprijs voor maar zou zelf ook even research doen. Ik denk niet dat wij een hele gespecificeerde factuur hebben maar zal het zo eens vragen aan mijn man!
Ja dat denk ik inderdaad ook!! Hoop dat dat hier wel mee gaat vallen. Ben echt super blij met je info, kan ik daar rekening mee houden. Het is een koopappartement alleen niet mijn eigendom; dus het is fijn om een indicatie aan m’n opa te kunnen geven zodat we een verdeling van kosten kunnen maken.
Misschien wel goed om na te gaan wanneer bovenstaande is gedaan, de prijzen stijgen tegenwoordig elk uur dus niet dat je rekent op dit bedrag maar dit een jaar geleden is geweest
@Stofdoek oktober 2021. Onze aannemer is ZZP’er en geen absurd hoog tarief voor zover ik me herinner maar dat zal wel een kostenpost geweest zijn bij twee dagen edit - hij was er dus ca 1 dag, stucadoor was er ook ca 1 dag. Stucadoor is apart gekomen (zat wel bij de 800 totaal in). Er zat volgens mij ook geen heel duur materiaal bij verder, dacht dat we 100 euro hebben betaald voor paar doosjes tegels en vloertegels waren gratis. Misschien dat de leidingen duur waren maar klinkt alsof dat bij jou niet hoeft! Dan blijft alleen het wc gedeelte zelf nog over en dat kan je googelen, prijzen in de groothandel zijn wel lager.
Kunnen we de naam van deze aannemer krijgen? Of regio dat helpt misschien al
Mijn wc is een paar jaar geleden gedaan samen met andere klussen, dus ik heb geen specifiek bedrag, maar ik vind €800 heel weinig klinken zelf. De stucadoor/tegelzetter vroeg bij ons €40/uur zwart, de loodgieter €70/uur, als je die 2 dagen in totaal aan het werk hebt zit je al bijna aan de €800 en dan heb je nog geen tegeltje in huis.
@Stofdoek Je kunt geld besparen door zoveel mogelijk zelf te doen, tegels van de muur/vloer bikken en afvoeren is kutwerk maar kun je makkelijk zelf, voorstrijken, eventueel zelf een houten frame bouwen voor je inbouwreservoir, dat soort dingen kosten tijd en zijn dus duur.
Ik heb zelf ook onthouden dat het 1000 euro was voor 1m2 maar mijn partner heeft 800 euro opgeschreven. Wel werd tegelijk de keuken gedaan dus het kan best dat een van ons of wij beiden uren of materiaal onterecht wel/niet meerekenen van het leidingwerk (en dat bij de keuken optellen terwijl ik denk dat het bij de wc inzat). De tarieven die gerekend zijn, zijn veel lager dan wat jij noemt en gewoon wit uitbetaald. De stucadoor had een vast tarief voor dit oppervlakte, hij is driekwart dag bezig geweest voor 250 euro incl materiaal. Wij hebben trouwens wel zelf gesloopt en ook afgevoerd inderdaad, heb ik niet genoemd. Voor ons was afvoeren ook veel goedkoper dan als je dat bedrijfsmatig zou doen, dus goede tip idd! Niet aan gedacht omdat dit voor ons geen kostenpost was.
@Sia Hij werkt alleen in een deel van de gemeente waar ik woon. Ik heb het pas voor onszelf en twee keer voor goede vrienden gevraagd en hij neemt dit jaar niks meer aan (als hij dat wel doet dan eerst graag mijn CV ).
Dit inderdaad! Wij hebben een jaar geleden de wc verbouwd (ook onderdeel van een grote verbouwing dus geen exacte prijzen) en veel zelf gedaan. We hadden €1000 begroot en dat kwam redelijk uit denk ik. We hebben zelf alles gesloopt, het houten frame voor het binnenwerk gemaakt en zelf betegeld.
Het sanitair was denk ik rond de €500, dus wc zelf, het inbouw gedeelte, spoelknop, wasbakje en speciale gipsplaten om daarna overheen te tegelen. Vloer werd tegelijk met de rest gestort dus niet had ik niet meegenomen in de begroting. Het stucen ging ook gelijk met de rest maar was denk ik rond de €200. Dan heb je de loodgieterskosten (hij was een dag bezig, maar heeft toen ook de buitenkraan gemaakt en nog wat andere dingen), de elektra hebben we zelf gedaan. We hebben redelijk goedkope tegels gekocht maar was vloer + tot de helft van de muren nog wel €150 incl voegen en benodigdheden. Dan zit ik al op €850 en daar zit de loodgieter nog niet bij dus jij had denk ik wel een goede deal had @Feather! Sloopwerk ging bij ons in de container die we al hadden gehuurd maar containers zijn duur vind ik (ik geloof dat wij €400 per container 6m3 betaalden? Al heb je voor alleen een wc geen hele container nodig natuurlijk)
Het zelf tegelen was trouwens een medium gelukt experiment maar het is wel een goede ruimte om zoiets te oefenen. Je kunt heel veel zelf maar het kost gewoon meer tijd en energie dan het laten doen.
Ik heb in dec 2021 wc gerenoveerd. Kosten ongeveer:
Slopen en puin afvoeren zelf gedaan
Halve dag loodgieter voor leidingwerk aanpassen en inbouwreservoir plaatsen: 250
Inbouwreservoir zelf + wat nieuwe bochten voor afvoer: 200
Vloer egaliseren en pvc leggen: ging mee met hele beneden en bovenverdieping dus +/- 100
Hele dag timmerman voor ombouw om reservoir en plaatsen gipswanden en verlaagd plafond voor inbouwspots: 500
Stucen: ging met hele huis mee dus +/- 100
Tegels voor achterwand: 350
Tegelen van de achterwand (visgraat = duur): 550
Behang voor zijwanden: 50 en zelf behangen
Halve dag loodgieter voor installeren wc pot en fonteintje: 250
Wc pot zelf: 350
Duofresh module (blauw water uit reservoir, geen blok meer nodig in pot): 60
Fonteintje, kraan, stop en afvoer: 200
Drukplaat: 50
Inbouwspots: 50
Plinten: 10
Eiken plank voor op het plateau: 50 en zelf behandeld met Skylt (ook nog eens 50)
Au met recht het duurste kamertje
@R18 @Druppels @Merel @Ketel @Feather dank voor al jullie reacties! Mijn oom is loodgieter/installateur dus dat is al handig. Verder zal ik het even met de klusjesman opnemen wat er qua leidingwerk nodig is. Maar super fijn alle indicaties! Prijzen zijn natuurlijk gestegen dus daar moet ik zeker rekening mee houden.
Als het goed is gaan we dadelijk de laatste kamer verven (voor de laatste keer in in elk geval een lange tijd) en ik kijk er zo naar uit om hier klaar mee te zijn. We hebben helemaal geen mega huis maar ik heb alles zelf moeten verven (kozijnen, deuren, muren, plafonds) dus ik zal blij zijn als deze helse klus er eenmaal opzit!!
Ik zat eventjes vast in de gang met mijn fiets en ik heb nu deze krassen gemaakt op het deurframe. Krijg ik die nog weg of zijn er manieren om deze minder zichtbaar te krijgen?
Er is hier vast iemand die wat weet over parketvloeren. Wij hebben nog jaren oude reservematten van onze parketvloer liggen. De matten vallen uit elkaar, dus we willen er vanaf. Weet iemand of dat hout bij levering al behandeld is? Dan weet ik of we het kunnen weggeven aan iemand met een houtkachel of dat we het hout moeten afvoeren.
Zo zien de latjes eruit:
Ik zou het afvoeren, want je weet het bij dit soort dingen nooit. Je moet het na het leggen nog behandelen en aflakken, maar kan zijn dat de fabrikant er wel al iets mee heeft gedaan.
Vraagje aan klushelden. Ik ga binnenkort verhuizen en de muren op zolder zien er vergelijkbaar als dit uit:
Ik zoek een goedkope manier om hier wat moois van te maken. Kan je hier gewoon overheen behangen, of moet je echt denken aan stucen?