Ik heb exact dit zo te zien en heb er ook overheen geverfd! Ging echt prima, dekte gewoon zoals normaal
verven zal sowieso geen probleem zijn, dat is gewoon een nieuwe laag erover wat al eeuwen wordt gedaan
wat bedoel je met kind behang?
Renovlies is juist om een muur te prepareren. Daarna kun je erover heen doen wat je wil. Ik zou nooit renovlies eraf gaan halen. Zonde van je tijd. Structuur behang hangt af, maar spachtelputz (geen behang) is wel een crime om eraf te halen.
Mijn ouders hadden precies die soort renovlies in het vorige huis omdat de muren niet vlak waren, eenmaal erop moet je het er niet meer vanaf halen want de kans is groot dat je een stuk muur mee trekt (wat bij ons dus gebeurde ). Wel heel makkelijk overschilderbaar! Wie weet is er wel een reden dat er renovlies op zit en niet alleen voor de aesthetics
We gaan binnenkort de buitenkant van ons huis schilderen, maar we hebben geeeen idee wat voor kleur. Het is nu rood en crème maar dat crème wordt sowieso normaal wit. Maar dat rood?? Onze stenen zijn licht, een beetje gelig. We willen geen antraciet of zwart en ik zou best wel een leuke kleur willen. Maar ik heb gewoon even geen idee wat. Sowieso niet lichter want dat kost extra haha.
Iemand ideeën?
Wat voor soort huis is het (bouwjaar, type?)? Gaat het om verschillende delen van het houtwerk of het huis zelf? Zijn er regionale kleuren die je misschien mooi vindt?
Rijtjeshuis uit de jaren '80. Echt het houtwerk/kozijnen e.d., bakstenen blijven dus licht en gelig.
Geen idee wat regionale kleuren zijn?
We hebben gelukkig veel rijtjeshuizen hier in de buurt met dezelfde kleur steen maar we vinden het allemaal net niet haha. Of ja ik vind een bepaalde kleur groen die ik heb gezien mooi maar mijn man niet.
Even extreem close up voor anonimiteit maar dit is dus hoe het nu is.
Soms heb je in een regio bepaalde kleuren die (meestal op oudere huizen en boerderijen) terugkomen, Bentheimer geel, West-Fries groen of grachtengroen bijvoorbeeld, maar dat is bij een jaren ‘80 woning wat minder toepasselijk misschien.
Ik vind zelf donkerblauw altijd mooi. Ik zie ook markiezen, moet het daar ook bij passen?
Ik vind zelf donkerblauw mooi als het een donkere kleur moet zijn. Bijvoorbeeld RAL 5013 ofzo, 5023 ook mooi maar misschien niet donker genoeg.
We hebben zelf een lichtere blauw, van gamma. Daar ben ik ook heel blij mee.Finesse
Ik vind grachtengroen mooi bij wit staan voor buiten. Of donkerblauw. Allebei niet echt spannend, maar vind het wel mooi klassiek ofzo.
Wat hebben de buren? Zou bij een rijtjeswoning een beetje in dezelfde stijl blijven. Wit met donkerblauw of zeegroen (al is dat wellicht te licht):
Ja antraciet aan de ene kant en wit met crème aan de andere kant haha. Dat groene vind ik prachtig maar vindt mijn man lelijk.
@Merel die markiezen gaan wel binnen twee jaar weg.
Ik neig nu naar donkerblauw, ik vind dat ook wel heel mooi eigenlijk.
Bedankt voor de tips allemaal!
Nee, als je gewoon behang over renovlies doet wordt het glad. Zeker als dat van zichzelf al vliesbehang is. Maar ook papier, die golfjes verdwijnen dan.
Alleen als je gaat verven, zou ik stucen om een gladde mee te krijgen, maar dat moet zo lang drogen.
Met dat andere behang, bedoel je rauhfaser behang? Als dat geverfd is, zou ik het voor behandelen met een prikrolker en dan eraf stomen. Dan komt er genoeg stoom in het behang zelf.
Wij hebben ook keuzestress gehad, we moesten bij sowieso wit blijven, maar wilde er nog een accentkleur op. Ook gelige stenen.
Wij zijn uitgekomen op RAL 7030
Wat je kunt doen, is een behanger om advies vragen. Ga je het zelf behangen?
En je kunt “onderbehang” of lining paper eronder doen. Wellicht dat een behangwinkel je advies kan geven?
Donkerroze of aubergine paars misschien?
Mijn vriendin heeft bedacht dat ze heel graag de deuren en deur-en raamkozijnen wil lakken. Wij hebben +/- 10 deuren en 3 enorme ramen met kozijnen.
Hoe lang denken jullie dat dat gaat duren? Ik vrees echt een hele week. Met poetsen, schuren, afplakken en lakken en alles erbij.
Ik was laatst 4 dagen bezig met alleen kozijnen + enorme pui. Week lijkt me best realistisch. Weet niet wanneer ze wil starten maar ik heb het afgelopen week gedaan (kon even niet anders met planning verbouwing) en het is op de brede stukken best lelijk geworden. Verf droogt nu gewoon veel te snel :(.