Klussen in huis-topic

Wij hebben 14 deuren geverfd met bijbehorende kozijnen. Als je het slim aanpakt dan kan het best vlot gaan. Schuur bv eerst alles, dan schoonmaken, dan eerste laag lak, dan weer alles licht opschuren en schoonmaken en dan tweede laag lak. Zo kan je redelijk efficient doorwerken. Als je steeds 3 deuren schuurt en gaat schilderen, ben je constant aan het schoonmaken en opruimen.

Wij schilderden 's ochtends de eerste laag en dan eind van de dag de tweede laag. Denk half uurtje werk per zijde van een deur oid? Het moet alleen tussendoor wel echt goed uit kunnen harden. Wij hebben wel niet gladde deuren met een raampje erin dus dat schildert minder snel dan een helemaal gladde deur. En we hadden alle deuren losgehaald, dan op schragen gelegd om te verven en tegen een muur staand gedroogd.

Zou niet durven zeggen of het in een week kan. Omdat het bij ons zoveel was en we ook veel andere klussen hadden, hebben we er steeds max 4 tegelijk gedaan (2 op schragen drogen en 2 tegen de muur drogen in de enige kamer waar én ruimte was én we stofvrij konden houden).

1 like

Ik denk dat een week idd wel realistisch is, zou het alleen niet doen als het super warm is want dan droogt de verf te snel en niet mooi op.

2 likes

je kan de schuifdeurtjes waarschijnlijk omhoog duwen zodat je ze er langs onder uit kan trekken

2 likes

Zit er aan de achterkant geen kartonnen achterwand getimmerd? Anders kun je die misschien los halen

2 likes

en als het niet luk gewoon de klantendienst bellen, komen zij het maar oplossen :sweat_smile:

4 likes

Mijn vriend wil de kozijnen niet wit hebben (aantal muren worden wit, plafond wordt wit. Hij vindt het veel te wit).

Maar ik weet echt niet wat mooi is voor kozijnen binnen? Ik kan echt alleen wit bedenken?

Jullie nog leuke ideeën?

Heel subtiel lichtgrijs, lichtblauw (niet babyblauw, maar licht ijsblauw), taupe

Als ik het zelf zou verven zou ik er vooral op letten dat het niet een te donkere kleur wordt (is natuurlijk smaak, maar dan wordt het in mijn ogen te veel een statement) en dat het een wat koelere ondertoon heeft zodat het makkelijker te combineren is (vind ik zelf dan haha)

1 like

Weet iemand hoe vaak er kortingsacties zijn op muurverf (Histor en Flexa) bij bijvoorbeeld Gamma en Praxis? Ik wil graag mijn hele appartement schilderen en nu is er 40-50% korting. Ik merk alleen dat ik nogal keuzestress krijg nu ik voor alle kamers verf aan het uitzoeken ben… Is het de moeite waard om alles nu in één keer aan te schaffen, of kan ik ook best wachten op de volgende actie?

En is het normaal dat een kleurtester zoveel afwijkt van het kleurkaartje? De kleurtester is van Gamma en het kleurkaartje van de Praxis, ze had aangegeven dat dat geen probleem was. Thuis zag ik pas dat het kleurverschil wel heel groot is…

1 like

Er zijn altijd kortingen op muurverf. De een week histor en de andere week flexa meestal. Dan afwisselend tussen de bouwmarkten. Muv Hornbah die geven geen korting dus daar kun je beter geen verf kopen. Dus als gamma, karwei, praxis in de buurt zitten kun je gewoon kopen wanneer je de knoop hebt doorgehakt ;).
Tenzij je overal dezelfde kleur mengverf wilt dan kun je het wel best in een keer aanschaffen omdat het nog wel eens een nuance kan verschillen.

Ik kan de foto niet zo goed zien maar is dat de open pot? Want natte verf ziet er vaak wel anders uit dan na een paar dagen drogen daadwerkelijk op de muur.

2 likes

@Willy

Er zijn inderdaad heel vaak kortingen van 40 of 50 procent. En de bouwmarkten wisselen elkaar daar in af. Bij mij zitten drie grote bouwmarkten in de buurt, dus ik koop ook regelmatig een pot ergens, dan bewaar ik de bon en als er dan binnen de retourtermijn ergens anders korting is koop ik daar dezelfde pot en breng ik die terug bij de eerste bouwmarkt.

2 likes

Ik heb echt nog nooit geen korting gehad op verf eigenlijk? En ja dat wil wat zeggen want we zijn al heel lang aan het verbouwen. Als ik een pot nodig hebt dan kijk ik even op de sites van gamma/praxis/karwei en dan neem ik de aanbieding die het meest gunstig is. Laatst 1+1 gratis voor flexa lak bij praxis.
Volgens mij is verf echt zo’n lokproduct voor bouwmarkten.

1 like

Ja inderdaad meerdere kleuren laten mengen, ook een aantal groene tinten, maar geen ander potje lijkt wel op het kleurstaaltje. Ik twijfel of ze misschien twee keer dezelfde groene tint heeft gemengd. Bedankt voor het meedenken! Zal bij mn volgende tripje naar de bouwmarkt eens navragen.

@Willy en @Camem.Bert dank voor jullie reactie! Dan wacht ik nog even rustig af

Heb je al geroerd?

2 likes

Nee nog niet, ik ga het gewoon even op de muur aanbrengen, kijken hoe dat uitpakt!

Wij hebben vreselijke drama met een lekkende douche door de tegels/kit rondom het putje waardoor er water heel langzaam heeft gelekt in de vloer. Is al jaren bezig (voordat we het kochten) en hebben zoooo veel kosten eraan (lekt in de muren etc) en het vocht is onmogelijk om weg te krijgen. Ik ben echt heel erg van alles zelf doen, maar in de douche zou ik het echt never nooit doen haha. Je bent zo veel meer geld kwijt als je het niet goed doet aan de schade en het vergt echt kennis en kwaliteit om badkamers waterdicht te maken.

Edit: sorry haha was zo enthousiast om je hiervan te behoeden dat ik niet verder had gelezen. Fijn dat het is opgelost

6 likes

Ik denk dat het leggen zelf hetzelfde zal zijn als gewoon normaal klik pvc/laminaat, maar idd het afsnijden lijkt me lastig. Is het laten leggen heel erg duur? Als dat een redelijk bedrag is dan zou ik het lekker laten leggen.

Visgraat zou ik zeker laten doen! Vooral vanwege het juist afmeten en versnijden zoals @spaarlamp zegt, het moet echt tot op de mm kloppen, anders wordt je vloer niet mooi (zei de man die bij m’n zusje langskwam voor de visgraatvloer).

Is 5/10m2 bijkopen goedkoper dan laten leggen? Want dan zou ik het misschien wel zelf proberen en als dat niet lukt idd bellen of dat bedrijf kan komen. Maar denk dan wel dat er een paar dagen/weken overheen gaan voordat zij kunnen komen? Denk niet dat ze de volgende dag al kunnen komen bijv, dat is misschien ook wel iets om mee te nemen in je beslissing omdat je dan misschien een tijdje niet verder kunt in je huis ofzo.

Edit: nee trouwens, als je moet bijkopen én nog het leggen moet betalen ben je nog veel duurder uit, dat slaat nergens op haha. :smiling_face_with_tear:

2 likes

Als ik dit lees: https://bruynzeelhomeproducts.nl/nl-nl/blog/vloeren/visgraat-vloer-leggen dan zou ik het niet zelf durven :joy: Vooral omdat die hartlijn dus blijkbaar heel belangrijk is, en er staat specifiek: Het leggen van een visgraatvloer is dus zelfs voor een ervaren en professionele parketteur nog een tijdrovende klus die veel techniek en concentratie vergt.

Nu ben ik zelf ook niet heel handig, een rechte laminaatvloer lukt me nog wel maar het meten en zagen van alle rare hoekjes heb ik altijd door m’n vader laten doen haha

3 likes

Zijn hier mensen met een grote raampartij 5m+? Hoe hebben jullie zonwering aangepakt? Ik neem sowieso zonwerend glas maar kan ik meer doen? Een luifel, screens, …?