Valt wel mee. Het aantal auto’s dat het kan is alleen minimaal en dat zijn ook nog eens auto’s die nog niet tweedehands beschikbaar zijn (=duur)
Wij hebben ze net afgelopen week laten leggen en dat was een halfjaar na het eerste contact. Denk dat de wachttijden nu alleen maar langer zijn geworden helaas.
Qua dak hebben we vorig jaar een bouwkundige keuring laten doen ivm aankoop dus daar heb ik eigenlijk niet op gelet. Je zou het kunnen vragen als je belt voor een afspraak.
Batterij is inderdaad zoals gezegd niet echt aantrekkelijk nog.
Vanwege achterstallig onderhoud van de vorige bewoner in ons huis is de vloer van de badkamer volgezogen met water waardoor we vochtproblemen hebben in aanliggende muren. Ze hebben ons nu geadviseerd om een grote vloertegel te verwijderen in de badkamer en daar een bouwdroger op te zetten een paar weken omdat het anders wel jaren kan duren voordat het vocht er via de muren uit is (heb het al honderd keer gezegd inmiddels haha maar: vervang je kit op tijd!!! omg echt wat een gezeik dit)
We hebben gelukkig een extra tegel dus dat is echt fijn. Maar heeft iemand misschien een tip hoe we de tegel netjes kunnen verwijderen zonder schade/scheuren aan de aanliggende tegels?
Super fijn, thanks! De voeg zonder schade verwijderen is inderdaad hetgeen wat me het lastigst lijkt. En ja klopt kleurverschil komt er sowieso, maar er is helaas geen andere optie (behalve de hele badkamer vervangen) dus we moeten het er maar mee doen haha.
Onze schutting/poort heeft het heel zwaar momenteel. Staat vol in de wind en de poort klap regelmatig de verkeerde kant op. Weet iemand hoe je dit kan oplossen, is het een kwestie van iets verstevigen of bijvoorbeeld een nieuwe schutting laten plaatsen?
Hey,
Hier een ervaring uit België:
Er is een premie voor een thuisbatterij. Lijkt mij vooral handig in de winter of op minder zonnige dagen, dat je toch wat opslag van electriciteit heb die je kan gebruiken. Wij hebben een slimme batterij die zich oplaadt als we weinig verbruiken en zorgt dat hij vol is als we hem nodig hebben.
Onze offerte is eind februari opgemaakt geweest, eind april hadden ze ten vroegste tijd om langs te komen. De man die langskwam voor de offerte heeft ook goed naar het dak gekeken en nog een extra mannetje gebeld voor info aangezien we met asbest in het onderdak zaten.
Voor de installatie zijn ze een hele dag bezig geweest en er moest ook heel de dag iemand aanwezig zijn.
Eind mei dit jaar heb ik het dossier ingediend voor de premies, meerdere malen gebeld want het ging niet vooruit. Als het goed is zou het eind december behandeld worden.
De keuring is geregeld door de installateur, een week na de installatie kwam er al een mannetje langs. Je moet wel een beetje checken wie je krijgt dan sommigen boeit het niets en die zetten dan gewoon op het document wat je wil horen zodat het goedgekeurd wordt.
Je mag altijd een pb sturen als je meer info wilt
Als het vooral de poort is zou je kunnen overwegen nieuw hang- en sluitwerk te monteren waardoor hij niet meer uit het slot waait.
De instabiliteit van de panelen zelf heeft te maken met de constructie, je zou kunnen kijken of je eind/hoekdelen kunt verstevigen dmv diepe palen slaan en de schuttingdelen daaraan vastmaken.
Voor een evt nieuwe schutting zou je voor betonnen gronddelen en betonnen palen kunnen kiezen waartussen je de houten panelen plaatst, dat is veel minder gevoelig voor wind.
Bedankt voor alle reacties!
@Bailey @Koda @Kusjessoldaat @Zitzak
Ik hoopte dat de “urgency” voor zonnepanelen misschien wat minder is, gezien ze in de winter minder opbrengen, maar ik vreesde al dat het (te) krap wordt. Dit gaat over België en de premies worden vanaf januari 2023 weer een stuk minder, vandaar mijn vraag. Ik verhuis zelf ook pas in oktober.
@Ovenschaal @Zitzak
Ik had er zelf nog niet aan gedacht, maar ik kreeg juist het advies dat het wel al interessant is, vandaar mijn vraag. Maar het zal waarschijnlijk ook wel behoorlijk afhankelijk zijn van hoe de premies/vergoedingen geregeld zijn (per land). Dit jaar krijg je in België nog een premie tot max 1725 euro of max 40% van de factuur, volgend jaar is dit al weer iets lager. Meer zonnepanelen is volgens mij sowieso geen optie, want ik denk dat ik sowieso alles vol leg, indien mogelijk (mijn dak is niet zo groot, haha). Ik twijfel alleen nog een beetje over alles vol leggen en plaats laten voor een zonneboiler (ik moet me nog verder inlezen, maar volgens mij is het interessanter om alles vol te leggen met zonnepanelen en een warmtepomp te installeren).
@Krekel
Een elektrische auto klinkt wel interessant, maar dat is voor mij voorlopig absoluut geen optie. Daar heb ik geen budget meer voor
.
@Kerselaar
Bedankt! Dit gaat ook over België. Ja, de terugbetaling van de premies heeft een grote achterstand, 6 maanden is tegenwoordig de normale verwerkingstermijn, volgens mij. Maar als de installatie bij mij ook zo snel gaat, dan zou het voor mij ook nog kunnen lukken voor eind dit jaar.
ik zou niet teveel hoop vestigen op nieuwe betere batterijen in die dichte toekomst, de technologie die gebruikt wordt zit echt op zijn limiet voor zover ik begreep. Het is eerder uitkijken naar een echt nieuwe uitvinding/techniek voor batterijen een beter rendement te geven. Daarom vergroot het rijbereik van auto’s ook niet echt meer.
Ik heb gipsvuller van Alabastine gekocht dat je met een kitspuit moet spuiten om boorgaatjes in mijn gipsmuur (met spacwerk) te vullen, maar nu lees ik dat het echt voor kale gipsplaten is om de kieren en gaten daarvan op te vullen. Zal ik het gewoon proberen of is dit geen goed plan en moet ik muurvuller kopen?
Ik had al een tip gelezen om er een structuurtje in te maken met een schuursponsje zodat het wat op spac lijkt.
Mijn tip: ga niet verhuizen direct na je vakantie. Ben toe aan vakantie en functioneer nog maar half blijkbaar.
Is t beton waar de palen in staan niet gewoon een beetje klaar? Dat was hier, uitgegraven en nieuw beton erin gedaan. Dat stelt echt niks voor en hier staat de boel weer helemaal stevig.
Ik snap hoe ik een lamp moet aansluiten met een los kroonsteentje, maar nu blijkt dat er al een tweepolig kroonsteentje in het plafond zit en nu weet ik het niet meer
Ik kan niet zien welke kleur draad waar in de kroonsteen zit, dus ik moet nu eerst de spanning op de groep aanlaten, dan met een spanningszoeker meten op welke opening in het kroonsteentje de spanning staat, dan (hoofd)schakelaar weer uit, en dan het bruine draad aansluiten op de opening van het kroonsteentje dat spanning gaf, toch? En in de andere opening de blauwe.
Vervolgens zijn er drie geelgroene draden. Eentje zit vast aan de bevestigingsbeugel die aan het plafond komt (die oude bevestigingsbeugel moet ik er nog af schroeven), de andere twee komen los uit de centrale doos en uit het armatuur. Moet ik die laatste twee verbinden met een los kroonsteentje?
Die geelgroene draden zijn voor vocht volgens mij, ik sluit die eigenlijk nooit aan tenzij het een lamp op de badkamer/andere vochtige ruimte is, dus ik zou gewoon op de gok de andere 2 draden aansluiten, dan de lamp aan doen en als die niet aan gaat de draden omdraaien, met een spanningszoeker vind ik echt te veel werk.
Ja je eerste stuk klopt!
En die geelgroene is de aardedraad! Dat is een soort extra beveiliging dat als er iets kapot gaat/doorbrandt dat dan niet alles onder stroom komt te staan maar dat de elektriciteit wordt afgevoerd naar de aarde. En zoals hier boven wordt gezegd moest dit vroeger altijd per se in de vochtige ruimtes. Je kunt de geelgroene uit het plafond aan een geelgroene uit de lamp draaien (gewoon om elkaar heen, of een kroonsteentje gebruiken). Je kunt ‘m ook gewoon laten hangen, dan is ie niet geaard
Bedankt voor jullie hulp! Ik ga voor de zekerheid toch de twee aardedraden verbinden met een kroonsteentje dus moet nog even een striptang kopen. Ik snap alleen niet @crazyplantlady: is het niet al geaard doordat er 1 geelgroen draad vanuit het armatuur naar de bevestigingsbeugel gaat? Of werkt dat dus niet nu omdat die andere twee geelgroene draden niet verbonden zijn?
Voelt trouwens ook echt super contra intuïtief om een spanningzoeker, wat gevoelsmatig aandoet als een schroevendraaier, ergens in te steken waar spanning op staat
Heeft iemand ervaring met zelf een duoblok toilet vervangen (voor gewoon weer een staand toilet)? Ik vraag mij namelijk af of het iets is wat je zelf kunt doen of is een loodgieter noodzakelijk.
Onze wc blijft namelijk sinds we er wonen stinken naar urine. Alles blijf ik grondig schoonmaken maar na enige tijd komt de geur weer terug dus ik denk dat het in/onder het toilet zit. Als het niet anders kan, dan laten we het wel doen maar het liefst besparen we daar op aangezien er nog genoeg andere dure dingen gedaan moeten worden
Zit het niet in de voegen van je tegels op de grond met name? Mannen die staand plassen spetteren nogal, op de tegel kun je dat wel dweilen maar in het voegsel blijft het zitten. Dat is er bijna niet uit te krijgen. Kan ook heel goed van de vorige bewoners zijn…
Is echt makkelijk! Heel veel filmpjes over te vinden en er kan eigenlijk niets mis gaan.
Nou, daar zeg je me wat. Heb even gegoogled en ga eerst maar weer schoonmaken😂
Wil dan later alsnog een nieuwe toilet als het wel schoner wordt want het is een verhoogd toilet dus m’n benen bungelen