Klussen in huis-topic

Heb je haar van de fanclub weer, maar jongens, koop een waterontharder!
Kost wat (ongeveer €1000), maar je hoeft van je leven dus niet meer douchekoppen in zakjes azijn te hangen of met je schuurspons op de kranen te boenen of op je knieën de vloertegels te schuren. En je kan ook meteen het ontkalken van al je apparaten en kraanperlators van je lijstje schrappen, 75% minder wasmiddel/douchegel/vaatwasmiddel gebruiken en mijn eczeem wordt er 10x beter van.

13 likes

Maar het smaakt naar Spa, toch? Daar verlies je me al mee haha.

6 likes

Hmmm toch ben ik het hier niet helemaal mee eens. Hier een glazen douche wand die we elke douche beurt droog lappen en ik blijf een witte waas houden…

Voor de rest wel met alles eens, maar met name ten aanzien van de glazen wand vond ik het wat teleurstellend… en JA ik weet dat ik dan geen glazen wand had moeten nemen maar hij was splinternieuw toen we in het huis kwamen en geen geld over voor iets anders.:smiling_face_with_tear:

3 likes

Jup :confounded:

2 likes

Wij zijn bezig met de badkamer (haha het hele huis :disappointed_relieved:) maar die stopcontacten is wel goeie. Kunnen nu nog gemaakt worden.
Helemaal niet bij stilgestaan in de badkamer. Ook van de tandenborstel.

Ben wel echt klaar met verbouwen maar we zijn er nog lang niet. Geld is wel al op.

Douche is bij ons wel donker en glas maar hebben hier weinig kalk in water.

Ik heb een waterluxe, een model voor een huishouden met 3-4 personen, maar ze hebben de namen veranderd. Hij zit er hier al 5 jaar in, het was destijds €1100 met installatie uit m’n hoofd. Zal inmiddels wel wat prijsstijging zijn geweest, maar er zat toen ook wel heel veel verschil tussen de aanbieders.

@Uprooted echt? Ik heb een enorme glaswand met zo’n hip zwart stalen kozijn, maar daar komt echt niks op. Onthard je helemaal naar 0Dh?

@Nefertiti ik vind het wel anders smaken dan bij de buren, maar naar Spa dan ook weer niet. Ligt misschien ook aan waar je woont, naast kalk zitten er nog meer smaakjes in (althans, ik proef verschil tussen ontkalkt water in Noord-Holland en in Overijssel).

3 likes

Wij hebben ook een paar weken geleden de sleutel gehad en zijn het hele huis aan het verbouwen, behalve de badkamer. Haha. Die kan nog wel een paar jaartjes mee.

Wat een klus hè?

Maar de badkamer tips van hierboven zijn van m’n huidige woning en zou nu alles weer zo doen.

@Merel
Dit hebben wij dus in ons nieuwe huis. Zo blij mee! Zeker straks met zwarte kraan en wasbak in de keuken 🫣.
Ik moet alleen wel echt wennen aan de smaak van het water. Vind het helemaal niet lekker. Is dat bij jou ook?

1 like

Yes! Nu wonen wij wel in een mega kalkrijke omgeving…

Maar maak jij je wand dan helemaal droog met handdoek na het douchen of ook alleen wissen?

Waarom hoor ik mortex niet als tip? Wij zijn er zo blij mee dat we de tweede badkamer volledig in mortex gedaan hebben. Bij de eerste waren dit enkel de natte delen. Hoef je niet schoon te maken, geen kalk op te zien, duurzaam… ideaal

5 likes

Het is echt een mega klus, er was iets van 50 jaar niks aan gedaan. We zijn al vanaf juli bezig. Vertraging door inhuur of geen mensen kunnen vinden. En het is gewoon veel, hele huis gestript en alles opnieuw incl isoleren etc. Zelfs de plafonds moeten opnieuw ivm brandveiligheid.

Zijn jullie ook zo grondig bezig? Doen jullie veel zelf ?

Oh jeetje zeg, dat is wel een hele fikse verbouwing inderdaad! Knap hoor… en dat al vanaf juli.

Bij ons iets minder groot dan. Beneden wel alles eruit, inclusief plafonds. Maar isoleren etc. is niet nodig.
Boven zaten ooooveral inbouwkasten (lelijke) die we er nu uit gehaald hebben. Verder is het daar vooral heel veel schuren, verven etc. En nieuwe vloer leggen.

Hoop maar dat we alles op tijd af krijgen. Willen in december erin. Gaan dan paar weken boven wonen omdat beneden nog niet af is.
Beetje jammer, maar het is niet anders.

Gaan jullie pas over als alles af is of ook een paar weken kamperen in eigen huis?

Boven doen we bijna alles zelf. Beneden de aannemer, want daar gaat onder andere ook een muur uit.
Daarna beneden wel zelf verven als de stuc t.z.t. droog is.

Ik vind het echt vreselijk maar huis heeft potentie. Wel verkeken op de asbest en hoeveelheid werk.
Wij willen maar kerst maar denk later.
We zitten nu in een tijdelijke woning en geen haast om eruit te moeten. Maar het is mega klein.

Dat is ook veel werk wat jullie doen. Wel fijn een aannemer. Hebben wij niet, want we dachten dst het wel meeviel :joy:

1 like

Dat ga ik doen, geen zin in kalk en vieze voegen die je nooit meer proper krijgt.

2 likes

Heeft het ook nadelen?

Er zijn veel firma’s die kwakzalverij apparaten verkopen (dan beweren ze dat het ionisch wordt gefilterd of zo iets terwijl dat helemaal niet kan), sommige firma’s ontwerpen hun apparaat ook zo dat je het zout bij hen moet aankopen waar ze natuurlijk de hoofdprijs voor vragen.
Het zijn toch wel echt apparaten waar je even goed onderzoek naar moet doen uit mijn ervaring.

2 likes

Minder waterdruk! En wat @Ainu zegt, die met magneet bijvoorbeeld werken niet (iig niet bewezen).

3 likes

is eig de goedkope versie van tadelakt, traditionele marokkaanse techniek… nog mooier dan gewoon mortex maar véél duurder

4 likes

tadelakt heeft ook het voordeel dat het vochtregulerend werkt itt. mortex

Als ik er diep over nadenk:
Je moet een apparaat kiezen dat werkt (met een harscilinder en waar je zout in moet gooien), en daar moet je dan af en toe zout ingooien, en 1x per jaar harscleaner (heb ik net voor het eerst in 5 jaar gedaan 🫢). Dat kost ons ongeveer €40/jaar.
In je cv-ketel (het water dat in je verwarmingsbuizen gaat zeg maar) mag geen onthard water, dus als je die gaat bijvullen moet je even de hendel omzetten.
Er zijn mensen die zeggen dat hun planten het er minder goed op doen, ik merk daar zelf niks van.
Het neemt ruimte in, en 1x per week gaat hij ‘s nachts spoelen, dat klinkt alsof er een wat overspannen kraan aangaat en kost 50-80L water, ik heb dat recent voor het eerst gehoord (en alleen maar omdat ik nu een baby heb die me rond die tijd wakker houdt).

Ik kan geen echte nadelen bedenken.

Edit: over de waterdruk, ik heb wel bewust gekeken naar een model dat meer water/minuut doorlaat dan dat maximaal door mijn douchekop past, niks zo irritant als een pisstraaltje uit je regendouche, maar dat is dus bij ons in de praktijk geen probleem.

3 likes

1000 euro

13 likes