Klussen in huis-topic

Waterdruk staat op 1,2 bar? In t groene gedeelte. Lijkt me goed dus haha

Ja die aanvoertemperatuur speelt wel een grote rol hier denk ik. Je kan proberen om die even wat hoger te zetten om te kijken wat het doet en of het dan sneller warm wordt. En toch even ontluchten. Bij mij in huis maken ook niet alle radiatoren geluid, maar dan zit er toch lucht in. Kleine moeite ook.

2 likes

Ik heb m nu op 60 gezet! En gaan zo ff naar de gamma om radiatorfolie en wat tochtstrippen te halen. Dan nog even ontluchten en hopelijk doet dat dan voldoende. Thanks voor t meedenken allemaal :pray:t2:

1 like

Als de ketel op zolder staat, lopen de leidingen van zolder naar beneden. Als je de leidingen niet isoleert met schuim verlies je warmte boven in het huis omdat het water al afkoelt in de leidingen (die geven boven al warmte af). Daardoor is het water minder heet als het beneden aan is gekomen. Zeker als de kamers boven heel koud zijn koelen de leidingen daar snel af en heb je beneden dus kouder water in je radiatoren (en dus minder warmteafgifte). De beste oplossing (voor je portemonnee en milieu) is om de leidingen te isoleren.

6 likes

Volgens mij is 1,2 wel aan de lage kant. Staat in de handleiding niet wat minimum en maximum druk is? Wij hebben paar weken geleden water op de cv bijgevuld en de verwarmingen ontlucht. Hoorden ook nooit iets tikken of borrelen in de verwarming zelf, maar het is echt een wereld van verschil. Verwarming wordt veel sneller warm en het is ook veel aangenamer in de woonkamer, hebben de thermostaat al teruggedraaid.

3 likes

@the.rebel.club ja de druk moet tussen 1,5 en 2 zijn. Dus ik zou de ketel ook nog even bijvullen!

1 like

Even klagen hoor… We zijn dus bezig met klussen in ons nieuwe huis en ik ben er echt helemaal klaar mee. We zijn nu iets meer dan een maand bezig en hebben nog 3.5 week te gaan voor de verhuizing en ik wil niet meer. We zijn onder andere bezig met de keuken schuren, om later te lakken, en dat heb ik echt zo onderschat. Allemaal hoekjes en randjes en het zijn zoveel kastjes. En intussen worden ook alle deuren, deurposten en een trap geschuurd en ben alle stof zo zat.

Wat dan wel weer leuk was vandaag is dat de vorige eigenaar langskwam om iets op te halen en die was helemaal onder de indruk van wat we van het huis aan het maken zijn.

6 likes

Yes! We hebben de druk opgehoogd tot 2 bar, alles ontlucht, isolatiefolie achter de radiatoren en de aanvoerwarmte op 60 staan. Het is nu 18,5 graad :laughing: da’s al meer dan t vanmiddag was maar houdt nog niet echt over als de ingestelde temperatuur 20 is… ik geef t nog ff maar denk eigenlijk dat t met de capaciteit te maken heeft. Dat de radiatoren mogelijk te klein zijn voor de ruimte.

3 likes

Aah zo herkenbaar :raised_hands: wat een impact kan verbouwen hebben hè? Ik vond het tijdens mijn verbouwing vooral zwaar dat je naast het klussen ook nog de ‘gewone’ dingen moest doen, zoals de was, boodschappen, koken etc. En omgaan met tegenvallers, echt rot als je zo hard werkt en het pakt anders uit dan je wil of het duurt langer dan verwacht :tired_face:

3 likes

Heel veel impact en dan is het nog een kleine verbouwing bij ons, maar wat je zegt alles gaat ook gewoon door. We hebben nu een lege koelkast, omdat we gewoon geen tijd gehad hebben voor boodschappen (en gewoon vergeten zijn ook). Gelukkig wel de luxe dat mn moeder de vriezer gevuld heeft met maaltijden, maar dan moeten we die wel uit de vriezer halen 's ochtends, haha.

We hadden ook al best veel besloten, maar gaandeweg kom je er achter dat je nog veel meer beslissingen moet nemen en daar heb ik eigenlijk helemaal geen ruimte voor in mn hoofd, haha.

Jaa superherkenbaar, gewoon echt een pittige tijd. Ik heb toen ook maximaal op thuisbezorgd geleefd, ik woonde tijdens de verbouwing ook gewoon in m’n huis (maar op de bovenverdieping) en kon echt niet koken met al dat stof overal. Echt fijn dat jullie van die maaltijden in de vriezer hebben zeg! En al je denkkracht is idd helemaal op, ik kon ook niet meer nadenken over wat nou goede keuzes waren, kwam de aannemer weer met een vraag over stopcontacten terwijl ik echt dacht :woman_shrugging:t3::woman_shrugging:t3::woman_shrugging:t3:

Uiteindelijk ben ik wel vet blij met hoe het geworden is en voelt het ook zoveel meer als m’n eigen huis. Dus daar kan je wel naar uitkijken! Hopelijk duurt het niet al te lang meer?

Ik ben blij dat we niet echt in de verbouwing wonen. Maar tijdelijke woning. Ben er wel goed klaar mee.
Net lange ‘discussie’ gehad over waar de spotjes komen. Dit hebben we al besproken.

Ik hoef eigenlijk geen spotjes maar hij heeft er al veel gekocht lange tijd geleden. Ook goed, plaats masr ergens boeit me nu vrij weinig als er msar beetje patroon in zit.

We moeten ook weer contact met dat rot bedrijf opnemen van dakkapel en kozijnen want veel is nu weer mis. Leuk gezeur weer, bedrijf is zo slecht.

Ik heb jullie advies nodig, want ik kom er zelf niet uit. Ik wil m’n vriend graag een boor cadeau doen. We hebben bijna alleen maar betonnen muren en hij zal voornamelijk (de boor dus) worden gebruikt om dingetjes op te hangen. Welk type boor adviseren jullie dan?

Half december gaan we verhuizen, dus dan zijn we hopelijk ook klaar.

@MeerChanelDanCoco volgens mij moet je dan een klopboormachine hebben. Ben je lid van de consumentenbond, daar zou je even kunnen kijken welke goed getest zijn. Ik weet dat mijn vader helemaal in zn nopjes is met zijn Makita boor en iemand anders die ken (en er meer verstand van heeft dan mn vader) heeft er een van Metabo. Je zou ook eens bij de Lidl kunnen kijk, ik weet dat hun accu/schroefboor als beste getest was bij de consumentenbond en ook hun andere gereedschap is goed.

4 likes

Voor hard beton zou ik een boorhamer kiezen, met een klopboor kom je daar niet in. Ik heb er 1 van Bosch (bij de gamma gekocht), ben ik voor die paar gaten per jaar prima tevreden mee.

4 likes

Makita boorhamer! Prima prijs-kwaliteit

5 likes

In onze familie alleen makita’s en allemaal tevreden mee. Welk type kan ik niet zoveel over zeggen

Zoals de rest al schrijft moet je inderdaad een boorhamer hebben. Ik woon ook in een betonnen huis en daar bereik je met een schroefboormachine en een klopboor helemaal niets.

4 likes

En denk ook aan (evt cadeautje erbij): een leidingzoeker. Want je wil niet dat er gaten worden geboord, maar per ongeluk een water- of elektriciteitsleiding wordt geraakt.

1 like

Ja goeie tip! En ook handig als je betonnen huis volgepropt is met wapening zoals bij ons, daar kom je namelijk ook met de boorhamer niet doorheen :sob:

1 like