Koffie is leven

Vind het wel heeele lekkere koffie met een percolator, kost even wat tijd maar dat pruttelende potje, love it :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Wow zoveel geleerd

4 likes

Is hier iemand die latte art kan maken? En zo ja hoe heb je dat geleerd?
Ik werk in een koffiebar en wil komend jaar latte art leren maken. Kan wel een cursus volgen maar wil het eigk gewoon mezelf aanleren voor de leuk.

1 like

Ja ik. Door heeeel veel te oefenen op het werk (als barista ook). Dat is eigenlijk de enige manier. Als je eenmaal het ‘gevoel’ hebt is het megamakkelijk, maar dat moet je ff ontwikkkelen. Sommigen doen dat sneller dan anderen, bij mij duurde het ff. Maar als ik nu een jaar lang niet meer schuim dan kan ik het toch allemaal nog ineens, dat verleer je nooit meer haha.

Heb je een collega die je een beetje kan laten meekijken? Dat kan helpen! En Youtube-filmpjes kijken over de techniek en verder nogmaals: ellendig veel oefenen. Ik zou geen cursus volgen als je ineen koffiebar werkt, daar zul je ervaring genoeg op doen!

3 likes

Nee niemand kan vormpjes maken bij ons.
Ik roep namelijk altijd heel hard dat ze dat niet mogen :sweat_smile:. (idee daarachter is dat we met veel vrijwilligers werken en ik ben al blij als die de melk enigszins degelijk opgeschuimd en ingeschonken krijgen. Ik wil dan niet dat de focus naar vormpjes maken gaat).
Maar YouTube kan ik wel bekijken! Heb er wel zin in om het te leren.

1 like

Ha ja groot gelijk, want dat wilde ik ook nog zeggen: blijf er vooral opletten dat je schuim ook goed blijft en in verhouding. Veel mensen die latte art maken maken hun schuim te dun imo. Een cappuccino moet geen latte zijn :sweat_smile: Dat was bij ons ook altijd de focus, die vormpjes niet zo belangrijk.

Het makkelijkste om latte art mee te maken is volle melk, dus daar zou ik het meeste mee oefenen mits mogelijk. En verwacht er ook nog niet meteen te veel van! Begin simpel met een appeltje, dan een hartje, uiteindelijk een keer een rosetta. Ik heb echt pas na jaaaaren een tulp ondernomen want dat vond ik te ingewikkeld allemaal haha, maar toen ik dat eenmaal kon was het ook heel makkelijk. Nogmaals: oefening baart kunst. Het is vooral belangrijk hoe je je kopje vast houdt en hoe je de melk in de espresso duwt, maar dat is iets waar je vanzelf gevoel voor krijgt :slight_smile: Succes!

2 likes

Same als @ciselering , vooral heel veel doen. Ik had gelukkig zeer ervaren collegas die steeds konden meekijken en tips geven in een drukke spits waar je tientallen cappuccino’s achter elkaar maakt. Dan gaat het snel beter. Ik vond het best een proces met ups en downs maar je verleert het daarna niet meer! En goed schuim is veel belangrijker dan een figuurtje, verlies idd de focus niet.

Youtube filmpjes kijken, van meerdere mensen zodat je het goed onthoudt.
Cursus bij bijv Koffieschool, Boot Koffie, Cupp (Utrecht en Amersfoort)

3 likes

Ik verkoop mijn Nespresso Vertuo. Hij is 1,5 jaar oud en echt nauwelijks gebruikt. Hebben hem tussen twee woningen in aangeschaft omdat we niet voldoende ruimte hadden op het aanrecht. Nu inmiddels een bonenapparaat.

Hoef er echt niet meer dan 30 euro voor te hebben exclusief verzendkosten. Er zitten zelfs nog een stuk of 10-15 cupjes bij met espresso of lungo.

Ik wil hem prima verzenden, ophalen mag ook. In het Noorden. Ik houd mijn woonplaats liever privé, ben je geïnteresseerd mag je me DMen voor mijn woonplaats. :coffee:

1 like

Ik drink na het eten weleens een decafé uit het nespresso apparaat. Hebben jullie een aanrader?
Tot nu toe vind ik Vascobello het goorst en Café Royal en Aldi het lekkerste

Ik vind l’or heel lekker

3 likes

Had laatst een lekkere van nestle. Volgens mij heet die colombia.

1 like

Ik heb die van de koffiejongens maar nog niet geprobeerd. Zal later even een review posten!

1 like

De decafe heb ik wel eens geproefd. Ik vond het vrij slap en geen aanrader.

2 likes

Ik heb de Inventum melkopschuimer gekocht nav de positieve recensies ook hier. Maar klopt het dat je je melk of warm kan maken of op kan schuimen en niet allebei tegelijk?
Kunnen andere (duurdere) opschuimers dat wel?

Ik heb de Inventum opschuimer niet maar het hele idee van een opschuimer is dat 'ie warm opschuimt (en soms ook koud), dus het lijkt me dat er iets niet goed gaat. Tenzij je heel waterige melk gebruikt zoals amandelmelk, dat kan soms niet zo goed schuimen.

Heb je dat veertje er wel in zitten? En wat voor melk gebruik je?

3 likes

@Druppels

Hmm ik heb hem nog niet gebruikt. Want na het lezen van de gebruiksaanwijzing twijfelde ik over m’n keuze.
Daar lijkt het:
Opzetstukje 1 voor opschuimen
Opzetstukje 2 voor opwarmen
Maar misschien snap ik het gewoon verkeerd. Want als het veertje opwarmt en schuimt, hoe doet ie dan koud opschuimen wat ook zou moeten kunnen?

1 like

Die eerste optie is opschuimen en opwarmen. Je moet even lezen of deze wel koud kan opschuimen, vaak moet je dan de knop langer ingedrukt houden tot die blauw kleurt. Dat is in ieder geval zo bij mijn Nespresso opschuimer. Maar dat kan volgens mij niet elke opschuimer. Als deze het kan moet dat in de handleiding staan, zo niet kan je dus alleen warm opschuimen.

Ik ga morgenochtend nog eens kijken, maar ik bedenk me nu plots dat ik waarschijnlijk de opzetstukken moet combineren. Dan kan ik opwarmen, opschuimen en gecombineerd is warm opschuimen.

1 like

Nee, de opzetstukken veroorzaken het verwarmen niet. Dat doet het apparaat. Moet dus in de handleiding staan dat je koud op kunt schuimen.

2 likes