Koffie is leven

Dan snap ik er niets meer van :joy:. In de handleiding staat niets over koud opschuimen. Maar dat staat wel in de specificaties op de site.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

1 like

De meeste opschuimers kunnen schuimen of niet. En warmen en passant op. Dus bij het ene opzetstuk krijg je warm schuim en het andere opzetstuk geeft je warme melk (voor echte latte macchiato, die officieel niet met schuim is.) Sommige opschuimers kunnen ook nog koud opschuimen, dus schuimen zonder warmen, voor iced cappuccino. Maar dat is een extra feature, waarbij je het schuim-opzetstuk gebruikt, maar de melk niet verwarmd wordt.

Edit: ik gebruik de stand voor warme melk ook graag voor het opwarmen van chocomel!

2 likes

Misschien heb je online een ander serienummer gezien? Inventum heeft niet één versie natuurlijk, of er is verkeerde tekst op de website gebruikt. Zou de handleiding geloven.

Hij verwarmt sowieso als je hem aanzet. Dat staat inderdaad los van welk opzetstuk je gebruikt.
Opzetstuk 2 gebruik ik zelf echt nooit, die zou je kunnen gebruiken als je dus alleen wil opwarmen en niet wil opschuimen. Ik ken wel mensen die die gebruiken om bijvoorbeeld chocolademelk op te warmen.
Maar voor melk opschuimen en opwarmen voor door de koffie hoef je dus alleen opzetstuk 1 te gebruiken.
Koud opschuimen doe je volgens mij door de knop een paar seconden ingedrukt te houden, maar ook die functie gebruik ik eigenlijk nooit.

Heb je deze?

Want die heb ik ook en die kan koud opschuimen als je de knop een paar seconden in houdt. Dan gaat er (volgens mij, uit mn hoofd) een blauw lampje branden. Gewoon indrukken is warm schuim.

Ja die inderdaad!
Maar ik ben achter het probleem @Druppels @TanteBetje @Ola.

Er zijn twee gebruiksaanwijzingen met hetzelfde serienummer (wat ook raar is). En ik zat dus de verkeerde te lezen online omdat ik de doos al had opgeborgen en te lui was die er weer bij te pakken :dotted_line_face:

Dus sorry voor de verwarring en t verspillen van jullie tijd :sweat_smile: :grimacing:

3 likes

Iemand hier die een baristacursus gedaan heeft of via via een goed adres hiervoor kan tippen?
Bij voorkeur in NH, maar Utrecht of bovenkant van ZH is ook een optie.

1 like

Niet zelf gevolgd maar bij Cupp (Utrecht) zit je sowieso goed

2 likes

Ik heb laatst een barista cursus gedaan bij capriole cafe in Den Haag. Vond het heel leuk en leerzaam! Ik had specifiek voor deze cursus gekozen omdat ze tijdens de cursus werken met 't apparaat dat ik ook thuis heb (sage barista pro).

2 likes

Koffieschool in Utrecht

3 likes

Ja deze wilde ik ook aanraden! Een kennis van mij heeft daar een cursus gedaan en is super enthousiast @Zitzak.

2 likes

Wow wat een boel aanraders, dankjewel allemaal! Ik ga ff kijken naar data en prijzen

1 like

Waarom heb ik nu pas bedacht dat je ook lekkere cafeïnevrije ijskoffie’s kunt maken. Echt heerlijk na het eten. Maak zelf een soort frappé, maar dan wel met een melkopschuimer in plaats van shaken.

4 likes

Ik heb net weer voor veel te veel geld bij de Koffiejongens besteld :cold_sweat: dit moet echt stoppen. Ik wil als deze cups op zijn weer terug naar filterkoffie maar daar heb ik wat advies bij nodig. Ik heb een Moccamaster dus dat is top, en ik maalde mijn bonen altijd met de hand met een Porlex-molentje, maar dat kost me eigenlijk te veel tijd. Ik ben dus op zoek naar een elektrische bonenmaler van goede kwaliteit voor een acceptabel bedrag. Ik denk dat een keramische maler (zoals de Porlex is) er niet inzit voor mijn budget (maximaal €200 denk ik?) maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Heeft iemand tips?

Misschien een ongevraagde tip, maar je kan ook versgemalen koffie kopen op de markt of een koffiezaak. Ik haal mijn koffiebonen op de markt en vraag daar de juiste maling. Dan wegen ze de bonen naar keuze af en kan je de maalgraad aangeven. Ik vind het niet duurder en je kan makkelijk verschillende soorten proberen.

2 likes

Voor dat budget kan ik de Wilfa Svart aanraden. Die wordt goed gereviewed en heb ik zelf nu zon half jaar. Hij heeft veel maalstanden en maalt snel en consistent.

2 likes

@Catherine en @5HT thanks! Alle tips zijn welkom :blush:

1 like

Sorry dat ik ik op zo’n oud bericht reageer, maar ik ben me aan het verdiepen in welke espressomachine ik wil aanschaffen.
Ik vroeg me af of jullie inmiddels een machine hebben gekozen en vooral ook wat jullie ervaringen zijn met de Sage?

Ik zit qua prijs vooral bij Sage te kijken als merk, maar lees wel wisselende verhalen online.

We hebben de Sage (toen heette het nog Solis) denk ik zo’n 8 jaar gehad. Waren er heel tevreden over, het is een fijn apparaat en je kunt er echt lekkere koffie mee maken.
De ingebouwde grinder is alleen niet zo goed als een losse grinder zoals de Eureka Mignon (die we nu hebben).

We hebben sinds vorig jaar de 969 Elba, een vrij klein merk, maar wel te vergelijken bijvoorbeeld met een Rocket. Qua prijs maar ook kwaliteit is deze wel een klasse hoger dan de Sage.
Wat ik zelf vooral fijn vind is dat de Elba twee boilers heeft en dat ik melk op kan schuimen tegelijk met het koffie zetten.

2 likes

Thanks voor je reactie!
Jullie nieuwe set-up klinkt ook goed, zeg.

Fijn dat de Sage wel goed was bevallen. Ik lees het vaker over die maler. Zat al te kijken naar een losse maler en de bambino plus bijvoorbeeld.
Heeft iemand toevallig ervaring met dat apparaat?

Ter info: ik heb jarenlang alleen nespresso gedronken, ben nu een tijdje over naar een mokapotje met gemalen bonen van koffiezaakjes en soms zelfgemalen bonen met een handmaler. En ik drink m’n koffie altijd met (plantaardige) melk.
Ik heb een NanoFoamer met kannetje voor latte art.
Edit: m’n andere optie is een Sage Barista Pro, maar dan dus met maler. Het lijkt me op zich wel heel chill als de maler gewoon in de machine zit.