Koffie is leven

Ik zou eigenlijk niet aan een epresso-apparaat beginnen. Dat is echt heel tijdrovend en je moet best wat investeren (in o.a. die molen etc.) wil je een fatsoenlijke espresso kunnen zetten.

Misschien is een aeropress iets? Hoor ik altijd goede dingen over! Ben zelf niet zo’n fan van percolators enzo omdat de koffie dan zo verbrand, maar is ook weer een kwestie van smaak.

Zelf ben ik overigens 8 jaar barista geweest en heb ik gewoon een nespresso thuis :joy: Vind ik voor zwarte koffie niet lekker maar voor koffie met melk prima.

4 likes

Kwestie van je vuur laag zetten, op tijd je percolator van het vuur halen en evt de onderste kant afkoelen onder de kraan!

4 likes

Maar het moet wel bijna koken toch omdat het anders niet doorloopt? Dat vind ik al niet lekker, maar ik houd ook meer van die zurige, fruitige koffies :slight_smile:

1 like

Ik ben nog lerende maar wat ik doe is al bijna kokend water erin, dan op laag vuur en zodra het klaar is meteen in een thermosfles of beker gieten.

1 like

Love mokapotjes maar het is geen espresso.

Thanks voor alle replies! Van Nespresso blijf ik liever weg, heb het vroeger wel eens gehad maar ik wil die capsules niet meer. Een goede melkopschuimer heb ik gelukkig wel al.

Als je het water van tevoren verwarmt niet hoor! Ik gebruik water op ongeveer 60-70 graden in mijn percolator en zet het vuur erg laag, nooit verbrande koffies en als je fruitige blends gebruikt proef je die ook gewoon. Temperatuur in een mokapotje hoort overigens niet boven de 90°C te komen.

4 likes

En even de filmpjes checken vna die koffie gek die hier wle eens zijn gedeeld. Die zijn heel duidelijk en super handig. Daarmee zet je exht goede en lekkere koffie

Edit: James Hoffman bedoel ik

6 likes

Ja goed punt, ik wilde om die reden ook eigenlijk geen Nespresso. Maar vond Bialetti uiteindelijk minder lekker in cappu’s en drink maar 1 kopje per dag dus toch hiervoor gegaan. Hopelijk in de toekomst een goede maler!

Als je het leuk vindt om een beetje over koffie te leren kan ik je de YouTube-filmpjes van James Hoffman aanraden

2 likes

Thanks voor de tips allemaal! Ik heb alleen geen percolator (meer) en ook niet van plan er 1 te kopen :joy: Maar good to know haha.

Maak jij je mokkapot schoon met azijn? Ik heb namelijk eentje gekocht via marktplaats maar die stinkt dus naar azijn en er zit helemaal een koffie laag in. Ik heb niet heel goed opgelet met kopen en vraag me nu af hoe maak je zo’n ding schoon? Hoort het ook zo dat je een koffieaanslag laag hebt?

1 like

Wow wat oud al, leuk! Jammer dat ze niet kunnen praten hé ze hebben vast heel wat gesprekken meegekregen van mensen.

Maar ik ben benieuwd naar een foto misschien hoort het wel gewoon zo. Ik kan anders ook wel een foto maken nog. Door laten lopen met water is wel een goede, ga ik dwt nog even doen. En ja azijn stinkt. Ook zo vies als iemand weet eens z’n onkruid weg heeft proberen te verwijderen met azijn (wat niet mag trouwens maar dat terzijde). Die geur ruik je van meters afstand al, bah.

Ik ga op zoek naar een nieuwe koffiemachine voor op kantoor. Zijn er hier toevallig koffieliefhebbers met lekkere koffie op kantoor en zo ja, welk merk apparaat/koffie hebben jullie?

We zijn met max 20 personen dus zoeken geen groot apparaat, maar willen wel graag eentje voor koffiebonen en verse melk (geen filterkoffie of instantmelkgedoe, daar zijn we nu wel klaar mee).

1 like

Een Jura? Die zie ik vaak op de wat betere werkplekken. Het moet wel schoongemaakt worden dat melkslangetje bijv.

1 like

Ah ja die ben ik al een aantal keer tegengekomen. Ga ik eens verder naar kijken!
Schoonmaken vind ik niet zo erg, ik moet het apparaat dat we nu hebben ook dagelijks reinigen en wekelijks een grotere beurt geven.

1 like

Aeropress :heart_eyes:

1 like

Gebruik ik ook. In het begin was het wel even experimenteren met verhoudingen, temperatuur en hoe lang je die shit laat trekken. Het is dus geen foolproof methode maar als je na een paar keer doorhebt hoe je je koffie het lekkerst zet is het wel heel simpel en snel.

2 likes

Ja ik ben ook fan van een Jura! Mijn ouders hebben een Jura en ik heb zelf een De’Longhi apparaat omdat ik niet zo’n groot aanrecht heb, maar ik mis echt dagelijks de koffie van m’n ouders.

1 like

Als je vaak cappuccinos of lattes drinkt, heb je iets nodig om een espresso mee te maken. Dan is de goedkoopste optie een percolator denk ik. De smaak van zo’n espresso vind ik wel anders dan die uit een piston machine. maar dat is persoonlijk natuurlijk :smiley: een machine js veel duurder en meer werk om te maken/leren. Je zou ook nog op marktplaats kunnen kijken voor een tweedehands piston machine. Ik heb een simpel model voor 30 euro die prima is voor beginners.

Aeropress en french press zijn fijn om filterkoffie mee te maken (ik zou dan voor aeropress gaan).

Edit: ik loog! Blijkbaar kan je met een aeropress een espresso-achtig shot maken. Dat ga ik zo proberen!

2 likes

Maar een percolator maakt geen espresso. Wel qua sterkte, dus als je iets heel sterks kan zetten zou ik dat doen anders wordt het inderdaad heel waterig.

@Bubbless ik zou ook een Jura aanraden. Wij hebben nu WMF maar dat vind ik niet zo. Helaas heb ik er weinig over te zeggen.

3 likes