Koffie is leven

Ik zou ook zeggen lekker met een percolator beginnen! Is inderdaad geen espresso maar wel het dichtste bij wat je gaat komen zonder echt espressoapparaat. En die nemen vaak toch wel aardig wat ruimte in en je moet dan eigenlijk ook echt wel direct investeren in een goede maler anders schiet het nog niet echt op. Een percolator is qua maling een stuk vergeeflijker dus wat mij betreft de meest toegankelijke optie om te beginnen! En als je het dan helemaal leuk vindt kan je altijd nog investeren in een espresso-setup en dan kan de percolator mee als je gaat kamperen ofzo.

En om de zetmethode down te krijgen James Hoffman op yt inderdaad! Hij heeft ook een goede French press video volgens mij mocht je je daar toch nog eens aan willen wagen.

En qua lokale branderijen: vaak werken die wel samen met koffietentjes in dezelfde stad! Daar kan je dan vaak gewoon een zakje koffie kopen (en evt laten malen als je dat wil), is misschien al iets minder intimiderend!

3 likes

Wij hebben een espressomachine bonenmaler van De’Longhi (Dedica heet het model). Waren met een losse maler en machine een paar jaar geleden rond de 300€ kwijt. Was echt een fantastische investering; goede espresso’s en prima maler. Tuurlijk is een machine van >1000€ beter, maar ik weet niet of het ook echt zo’n verschil waard is. Vind m’n eigen cappuccino’s echt niet onderdoen voor die in een koffiebar, mede door goede bonen. Neemt ook niet heel veel plek in, want zijn twee smalle apparaten.

1 like

Nogmaals thanks voor de replies! Ik ga denk ik voor nu maar eerst een percolator proberen en als dat niet bevalt ga ik eens naar echte machines kijken.

1 like

Hoi hoi hier ben ik weer. Heb dus alvast een Bialetti gekocht en nu ben ik aan het proberen leren over de bonen. Wat is een goede budget beginnersmolen? Mag gewoon handmatig zijn om te beginnen lijkt me. Trouwens thanks aan wie Hoffman had aangeraden, heel handig kanaal!

Volgens mij is in dit topic al heel vaak deze vraag gesteld! Krijg je met de zoekfunctie niets naar boven? Ik heb zelf een dure handmaler dus geen tips helaas

2 likes

Ooh ik had enkel op ‘molen’ gezocht dus kreeg niet zoveel maar met ‘maler’ inderdaad wat meer posts :upside_down_face:

Drie keer raden wie hier meerdere video’s over heeft gemaakt :fire: The Best Cheap Manual Coffee Grinder bijvoorbeeld

3 likes

Hario Mini Slim Plus koffiemolen1uob36u_up*MQ…&gclid=Cj0KCQjwwvilBhCFARIsADvYi7KXonSG7L1MraNfBjOKnVG3ooWNjR-zC21kXQkyqm-f9J9rC8EtrbYaAhtiEALw_wcB

Ik heb deze, vind hem fijn in gebruik!

1 like

Moet je voor bonen echt een speciale maler hebben? Ik heb een redelijk sterke keukenmachine en wil cold brew maken in een French Press. De bonen zouden medium gemaald moeten worden. Zou het alleen af en toe daarvoor gebruiken want heb een nespresso apparaat.

1 like

Mijn vriend heeft een nieuwe maler gekocht en wil zijn oude (deze: Ceramic Coffee Mill Skerton Pro – HARIO Europe) verkopen voor 20u, mocht jij of iemand anders daar geinteresseerd in zijn?

1 like

Ik vond onze percolator koffie opeens niet meer smaken, enorm bitter, en hij sputterde ook heel veel en lekte langs de schroefrand. Net nieuwe rubbers besteld en hoop dat dat het probleem oplost. Wellicht heb ik het rubber verbrand toen ik m laatst had aangezet zonder water erin (ik was er eventjes niet bij met m’n hoofd).

Blijkbaar moet je ieder jaar de rubbers vervangen, dus bij deze een reminder aan iedereen.

1 like

Ik ben in staat dit apparaat te kopen. Kan ook cold brew (iced) koffie zetten. Lijkt echt too good to be true.

Heeft iemand hier ervaring mee? Maar ik drink echt 1 max 2 koffie per dag en nog niet eens elke dag en hij is echt huge vergeleken met mijn simpele Nespresso.

1 like

Heeft iemand een tip voor een kruidige Monin-siroop? Ik houd wel van een speciale koffie met smaakje op zijn tijd, maar houd meer van kruidig en notig dan van te zoet. Ze hebben echt zooooo veel smaken, anyone?

2 likes

Ik vind het sowieso ook snel zoet, maar ik vind Gingerbread lekker en de pistache, die is dan niet perse heel kruidig. De Pumpkin Spice vind ik niet lekker.

2 likes

Mijn grootste favoriet is de hazelnoot maar die is niet kruidig, op twee gingerbread! Heel lekker, stond er vorige week nog mee in mijn handen (maar heb toch de hazelnoot gekocht, ik geef vooralsnog niet toe aan de herfst!!!).

1 like

Geen ervaring, maar vraag me af hoe lekker de cold brew is en of je dit echt nodig hebt? Cold brew vind ik lekker omdat de koffie zo lang trekt, dus kan me voorstellen dat de smaak heel anders is uit zo’n machine. En voor cold brew heb je niet per se geen apparaten nodig, kan gewoon in een frisdrankfles.

Ik weet natuurlijk niet wat je verder vaak drinkt, maar voor de helft van het geld kan je ook een goede bonenmaler, een melkopschuimer en iets om koffie mee te zetten (aeropress, moccamaster, espressomachine) kopen. Al dan niet tweedehands.

2 likes

Helemaal waar wat je zegt. Ik drink vooral cappuccino en ijskoffie. Ik heb een Nespresso, french press en een goede melkopschuimer, maar het leek me juist fijn om alles in 1 apparaat te hebben. Maar eigenlijk heel onnodig. Ik ga op zoek naar een bonenmaler.

2 likes

Heeft iemand een latte go Philips apparaat?
Bevalt het goed ? Ik wil deze aanschaffen.
Moet nog wel de keuze maken welke en ik hoop dat ze met bf nog in de sale komen

Ik heb die al een aantal jaar en bevalt erg goed! Ik ben overigens niet een hele grote koffiedrinker, 1 á 2 kopjes per dag ongeveer. Ik heb de versie met het melkbakje, mijn vriend drinkt af en toe nog een cappuccino, maar erop terugkijkend zouden we de versie zonder hebben gekozen.

1 like

Hoezo ontdek ik nu pas hoe lekker en verfrissend een espresso tonic is?? Geen idee waarom ik het nooit eerder geprobeerd heb. Lekker bitter / zoet / fris, was echt perfect geweest voor de warme dagen van de zomer die net voorbij is.
Ga het zo thuis eens proberen met koffie uit een moka pot, wordt vast ook wel lekker.

7 likes