Koffie is leven

De investering in een Jura is het wel echt waard op de langere termijn, wat @Bailey zegt doordat hij bijvoorbeeld een circulair ontwerp heeft omdat je alle onderdelen kunt vervangen. Ik heb zelf een simpele DeLonghi maar mijn ouders hebben altijd een Jura gehad en die doen nu bijvoorbeeld al 15 jaar met hetzelfde koffiezetapparaat, daarnaast is geen enkele koffie qua smaak te vergelijken met een Jura (vind ik persoonlijk dan hè :crazy_face:). Ik ben ook aan het sparen voor een Jura, want ja die dingen zijn takke duur dus ik snap sowieso je overweging heel goed

3 likes

Je kan ook overwegen voor een Nivona te gaan. Komt uit dezelfde fabriek als jura, maar is een stuk goedkoper.

3 likes

Tipje voor iedereen hier, ik heb de binnenkant van mijn portafilter schoongemaakt met een wonderspons van de Action. Je hoeft de spons alleen nat te maken en binnen een minuut was hij echt weer blikend schoon. Heel chill!

Ik zou geen toestel van Siemens kopen! Die staan op de BDS boycott lijst:

3 likes

Heeft iemand de Philips Baristina toevallig? En hoe bevalt ie? Vind het leuk dat het met verse bonen is maar wel een klein apparaat.

https://www.coolblue.nl/product/949152/philips-baristina-bar300-03.html

2 likes

Ik heb hem net 3 dagen! Ben er tot nu toe heel tevreden over. Niet wachten tot hij opwarmt, makkelijk in gebruik, best goedkoop. Het enige nadeel vind ik dat hij er best plastic/goedkoop uitziet.

3 likes

Vind m ook zo leuk! Benieuwd naar ervaringen

3 likes

Ah ja dat laatste las ik ook online en daardoor twijfel ik wel een beetje. Lastig!

1 like

We hebben sinds een paar maanden een koffiebarretje op werk en het is zó lekker. Maar echt, ik ga wel eens naar gewone koffietentjes en daar is de koffie gewoon viezer dan op m’n werk. Ik haal sowieso bijna nergens flat white want dat is gewoon niet te drinken, met schuim met enorme gaten erin en heel bitter. Maar hier is het perfect. En goedkoop.

Maar nu ben ik op zoek naar een andere baan en ik ga echt m’n koffie missen. Misschien moet ik naar een ander bedrijf in hetzelfde pand gaan haha. Of elke week even langs gaan bij m’n oude werk.

5 likes

Of vragen aan de barista of je haar mag helpen, in ruil voor wat goede tips over de machine, koffie en opschuimen, zodat je dit thuis ook kunt maken?

Ik denk dat ik jarenlange ervaring en een professionele machine niet zomaar kan nadoen met een paar tips. Ik drink thuis ook gewoon filterkoffie :grimacing: maar kom nog wel aan mijn wekelijkse fix bij een ander koffiezaakje in de buurt gelukkig.

4 likes

Ja plus die barista heeft ook helemaal niks aan iemand die, zonder ervaring, even komt helpen. Je bent alleen maar aan het aansturen en moet alles uitleggen. Je doet het sneller alleen :sweat_smile: (groetjes oud-barista)

7 likes

Ik vind die brown sugar shaken espresso mega lekker (gezien bij Myron, geinspireerd op Starbucks).
Alleen ik krijg onze bonenkoffie espresso niet opgeschuimd met de bruine suiker en ijs. (In shaker)
Hebben jullie tips?

Welke melk gebruik je?

Edit; heb nu ook even haar filmpje bekeken en als ik je sowieso een tip mag geven: doe eerst de koffie in de shaker, roer dan de suiker erdoor (dan lost het op) en dan mini beetje water erbij voor je ijs erbij pleurt. Espresso zo direct over ijs is zonde van de smaak (al zet zij een flat white, maar dan nog lijkt het me beter om die volgorde aan te houden).

1 like

De oatly haver barista.
Ik heb vanmorgen echt wat langer staan shaken en toen ging het wel goed. Ik roer indd eerst de suiker erdoor.

1 like

Autumn Blend 2024

Melange met tonen van gekonfijte pecannoten en salie (250 gram).

Vnadaag deze gehaald
Erg benieuwd

3 likes

Wij hebben dus een philips versie (weet niet meer welke) met melkopschuimer en bonenmaler. Heb deze nu ruim 3 jaar denk ik maar hij laat ons zo vaak in de steek, ben er echt niet tevreden over. De vorige was ook een philips en ging ook maar een paar jaar mee. Heel vaak dat ie ineens waterige koffie maakt of troebel water. Dan de stekker eruit en meestal gaat het weer oke. Maar soms moet ook dat hele ding schoon en dan pas doet ie het weer. En schoonmaken is echt een hels karwei bij deze philips….

Dus ik twijfel om een nieuwe te kopen of toch een nespresso te kopen. Vind het aan de ene kant zonde van al die cupjes en duuuur. Maar ik houd gewoon van goede koffie en de betrouwbaarheid van nespresso is iets hoger dan ons koffieapparaat op dit moment.

Het liefst zou ik een machine nemen met pistons. Maar zoooo onbetaalbaar :sob:

Wat voor koffie drink je? Ik vraag me af of de betrouwbaarheid van nespresso hoger is hoor ik vond dat ook een kutding haha

Waarom niet een perculator of een Moccamaster?

Ik zag deze

Piston en betaalbaar. En een cutie.

4 likes

Als je twee keer zo’n slechte ervaring hebt met een Philips dan zou ik sowieso geen Philips meer kopen. Een Nespresso Vertuo is fijn maar erg duur, wij hebben 3 jaar een gehad, in het begin waren we maandelijks zo’n 30 euro kwijt aan cups maar die zijn zoveel duurder geworden dat wel op het laatst op 50 zaten. Een gewone Nespresso vond ik tegenvallen, wel handig maar qua smaak kwam niks in de buurt van de Vertuo, wel veel goedkoper.

Ik weet niet wat je budget is, maar wij hebben een DeLonghi Eletta Explore gekocht en die bevalt heel goed! Zet heel veel verschillende soorten koffie en ik hou daar van. Schoonmaken is een eitje, hij spoelt zelf voor en na het koffiezetten door, en 1 keer in de maand haal je de binnenkant eruit en die spoel je af, 2 minuutjes werk. Er is ook een DeLonghi die gewoon alleen koffie en espresso zet, die heeft mijn schoonzus en die bevalt haar ook goed. Onze allereerste bonenmachine was een Siemens en die heeft het bijna 10 jaar volgehouden, ook een goed merk dus.

Edit: als je een pistonmachine wilt, misschien is dit iets?

2 likes