Weet je wat je lekker vindt qua branding (donker of wat lichter) en smaken? En wil je supermarktbonen of mag wat kleiner/lokaler/(duurder) ook?
De afgelopen jaren heb ik bonen via the coffee factory besteld. Ze hebben diverse soorten, maar qua vers gebrande bonen ook goed betaalbaar. Helaas wel door de slechte oogsten dit jaar wel duurder geworden. Een van mijn favorieten is de Rosophia. Je kan ook een proefpakket bij ze bestellen.
Geen voorkeuren eigenlijk. En lokaler is juist fijn!
Wij bestellen onze bonen bij The Little Roastery. Meestal altijd de Brazilië-boon en dan wisselend een andere ernaast.
Edit: veel plekken branden bonen veel te donker. Licht of medium is echt het beste voor de smaak, anders wordt koffie bitter. Ik let daarnaast altijd op of er wel een brandingsdatum op staat, dan weet je dat het vers gebrand is. Sommige plekken hebben ook nog een cupping score, maar dat is wel zeldzaam (en vaak dure koffie).
Heb je de guatemala huehuetenango wel eens geprobeerd?
Mijn niet onderbouwde en subjectieve mening;
Moyee koffie (triple en afwisselend de microloy) voor elke dag en friedhats (de espresso blend) wanneer ik geld overheb.
Leuk! U toch? Ik zou sowieso even langs Keen aan de Ganzenmarkt gaan dan! Hebben altijd veel leuke seasonal koffies maar de Jaguara is een beetje hun all-rounder en volgens mij gewoon het hele jaar te koop, en wat mij betreft erg lekker. Ze zetten daar alle koffies die ze verkopen dus je kan eerst proeven voordat je de bonen koopt. De meeste bonen van The Village vind ik ook lekker, de Outsider veranderen ze vier keer per jaar met de seizoenen mee en alle keren dat ik 'm gehad heb vond ik 'm nice.
(En als je een keer een kleinere hoeveelheid van wat experimentelers/funkiers wil even langs Fufu gaan! Hebben altijd toffe dingen, laatst had ik een heel leuke van People Possession en ze hebben soms ook Tanat (voorheen Kawa), ben ik ook altijd fan van. Fufu is sowieso nice als je er nog niet geweest bent, ook gelijk even de hojicha cheesecake bestellen dan)
Edit: @Desalnietteplus eigenlijk alles wat ik tot nu toe van Friedhats gehad heb vond ik ook lekker ja! Ik weet dat Fufu het soms schenkt maar volgens mij verkopen zij het niet, weet het niet zeker maar misschien Bankai (Zadelstraat) of Jacques (Choorstraat) wel als je niet online wil bestellen of naar Amsterdam wil
Ja volgens mij wel! Maar ik houd meer van iets een zuurtje erin en deze had dat niet volgens mij.
Yayyy thnx! Goeie tips, ik ga daar even buurten. Dan hoef ik het ook niet te bestellen.
@Desalnietteplus Dank! Ik zag al dat je eerder een foto van Friedhats had gepost hier, dus die had ik ook al opgeslagen. Volgens mij kan je daar alleen online kopen of in Ams als ik het goed zie.
@Dr.Watson ik ga op de branding letten, bedrankt voor de tip
Ik kan weer vooruit <3
Ja klopt, ik bestel meestal. Maar in sommige zaken waar ze friedhats serveren verkopen ze ook de bonen (o.a. bartine in dh).
Oh handig! Ik ben morgen daar, als ik tijd heb ga ik even gluren.
Random supermarktkoffietip: ik vind de Jumbo Specialty lijn erg lekker! Heb de ethiopie en de colombia/brasil al vaak gehad.
Oh die wil ik ook uittesten, ben erg benieuwd. Thanx voor de tip!
The Little Roastery is top! Zit hier in de buurt. Daar haal ik mijn bonen ook altijd. Altijd perfect.
Nog een aanrader in Utrecht: Ohøj. Gepassioneerde barista die altijd goed adviseert. Wel een stresskip maar neemt alsnog de tijd om te vragen wat je zoekt.
Heeft er iemand hier een espressomachine? Ik wil er eindelijk 1 kopen, maar twijfel zoooooo. Ik twijfel tussen een Gaggia Classic E24, Rancilio Silvia of een Lelit Anna met PID. Ik weet het gewoon niet. Denk hier al maanden over Vraag me af of een PID het waard is, of echt zo belangrijk? Heb namelijk geen grote keuken dus vind die Lelit dan best groot. Al scheelt het geloof ik ook maar een paar centimeters in breedte. Maar goed. Ik zie door de youtubevideos het bos niet meer
Misschien heeft iemand hier nog een tip!
Ohh leuk!! Maar lastig ook ja. Ik ben zelf heel blij met m’n Rancilio Silvia en denk ook dat dat degene zou zijn die ik zou kiezen van deze drie.
Nadeel van de Lelit lijkt me toch wel dat 57mm portafilter en zowel de Lelit als de Gaggia schijnen minder krachtig te stomen, dus als je graag melk wil stomen zou ik dat wel echt in overweging nemen. Wat PID betreft, ik was eerst van plan om er zelf een op m’n Silvia te zetten maar ik vind het eigenlijk prima te doen met tempsurfen. Espresso is toch niet iets wat je ff snel snel doet dus het boeit me niet zoveel dat het wat minder efficiënt is. Misschien dat ik het ooit nog een keer doe maar vind het eerlijk gezegd geen must. En verder lees je over de Silvia’s vaak dat ze gebouwd zijn als tanks en daar ben ik het wel mee eens haha, echt een sturdy ding. Ik heb trouwens een V1 (kon ik voor heel weinig tweedehands kopen) maar volgens mij zitten de verschillen in de modellen 'm grotendeels aan de buitenkant van de machine.
Nouja heel verhaal maar ik denk dat dat een beetje mijn gedachteproces zou zijn! Wat zijn zelf je overwegingen en voor/nadelen?
@Dazed ik zit ook al even te azen op een tweedehands Rancilio Silvia. Maar hoeveel oefening kost het nu om een lekkere espresso te leren zetten? Ik heb nog nooit een espresso machine gebruikt dus ik vraag me af hoe de learning curve is.
Ja ik twijfel dus precies over de dingen die jij benoemt. Wilde eigenlijk voor de Gaggia gaan maar toen las ik dat ‘ie minder goed stoomt en ik wil juist cappuccino’s maken dus dat vond ik jammer. Las wel al een hele hack onder video’s waardoor hij beter stoomt maar pffft ja. De Rancilio is nieuwst het duurst en die nieuwere variant heeft een stoompijp met 1 gat en weet niet of dat fijn is (ben in mijn baristatijd met 2 gaatjes gewend dus dat ‘hoort’ voor mijn gevoel). Een oudere tweedehands kan natuurlijk ook heel goed, maar heb geen zin in marktplaatsgedoe en auto regelen dus ben volledig bereid een nieuwe te kopen
Lelit was ook rond dezelfde prijs MET PID dus en toen wist ik het ook allemaal niet meer hahahaha. Maar goed, denk dat het uiteindelijk toch de Rancilio wordt Dank voor het meedenken
Ah wat leuk! Ik zou zeggen dat het heel goed te doen is, maar dat je het wel echt leuk moet vinden en er een beetje een hobby van moet willen maken. In de basis is het echt niet ingewikkeld, maar het zijn wel vrij veel losse stappen en factoren die je allemaal kunt tweaken (hoeveel koffie, hoe fijn je maalt, hoe je je puckprep doet, hoe je tampt, hoeveelheid water, etc). Als je het leuk vindt om er mee te spelen, je er een beetje in te verdiepen, wat YouTube video’s te kijken enzo is het heel leuk om ermee bezig te zijn en wordt het steeds makkelijker om goede espresso te zetten, maar als je daar helemaal geen zin in hebt en gewoon snel een goede koffie wil 's ochtends zou ik het denk ik niet zo snel aanraden. Als je er voor gaat kan ik je ook echt aanraden om ergens een avondje een baristaworkshop te doen! Krijg je de basics gewoon een keer goed uitgelegd, zowel wbt espresso zetten als melk stomen, en leer je dingen meteen op een prettige manier aan.