Koffie is leven

Ik zoek de beste en lekkerste koffiebonen voor espresso’s. Ben wel wat online tegengekomen, maar ben ook heel benieuwd naar jullie mening!

Weet je wat je lekker vindt qua branding (donker of wat lichter) en smaken? En wil je supermarktbonen of mag wat kleiner/lokaler/(duurder) ook?

1 like

De afgelopen jaren heb ik bonen via the coffee factory besteld. Ze hebben diverse soorten, maar qua vers gebrande bonen ook goed betaalbaar. Helaas wel door de slechte oogsten dit jaar wel duurder geworden. Een van mijn favorieten is de Rosophia. Je kan ook een proefpakket bij ze bestellen.

1 like

Geen voorkeuren eigenlijk. En lokaler is juist fijn!

Wij bestellen onze bonen bij The Little Roastery. Meestal altijd de Brazilië-boon en dan wisselend een andere ernaast.

Edit: veel plekken branden bonen veel te donker. Licht of medium is echt het beste voor de smaak, anders wordt koffie bitter. Ik let daarnaast altijd op of er wel een brandingsdatum op staat, dan weet je dat het vers gebrand is. Sommige plekken hebben ook nog een cupping score, maar dat is wel zeldzaam (en vaak dure koffie).

2 likes

Heb je de guatemala huehuetenango wel eens geprobeerd?

1 like

Mijn niet onderbouwde en subjectieve mening;
Moyee koffie (triple en afwisselend de microloy) voor elke dag en friedhats (de espresso blend) wanneer ik geld overheb.

3 likes

Leuk! U toch? Ik zou sowieso even langs Keen aan de Ganzenmarkt gaan dan! Hebben altijd veel leuke seasonal koffies maar de Jaguara is een beetje hun all-rounder en volgens mij gewoon het hele jaar te koop, en wat mij betreft erg lekker. Ze zetten daar alle koffies die ze verkopen dus je kan eerst proeven voordat je de bonen koopt. De meeste bonen van The Village vind ik ook lekker, de Outsider veranderen ze vier keer per jaar met de seizoenen mee en alle keren dat ik 'm gehad heb vond ik 'm nice.

(En als je een keer een kleinere hoeveelheid van wat experimentelers/funkiers wil even langs Fufu gaan! Hebben altijd toffe dingen, laatst had ik een heel leuke van People Possession en ze hebben soms ook Tanat (voorheen Kawa), ben ik ook altijd fan van. Fufu is sowieso nice als je er nog niet geweest bent, ook gelijk even de hojicha cheesecake bestellen dan)

Edit: @Desalnietteplus eigenlijk alles wat ik tot nu toe van Friedhats gehad heb vond ik ook lekker ja! Ik weet dat Fufu het soms schenkt maar volgens mij verkopen zij het niet, weet het niet zeker maar misschien Bankai (Zadelstraat) of Jacques (Choorstraat) wel als je niet online wil bestellen of naar Amsterdam wil

2 likes

Ja volgens mij wel! Maar ik houd meer van iets een zuurtje erin en deze had dat niet volgens mij.

Yayyy thnx! Goeie tips, ik ga daar even buurten. Dan hoef ik het ook niet te bestellen. :smiley:

@Desalnietteplus Dank! Ik zag al dat je eerder een foto van Friedhats had gepost hier, dus die had ik ook al opgeslagen. Volgens mij kan je daar alleen online kopen of in Ams als ik het goed zie.

@Dr.Watson ik ga op de branding letten, bedrankt voor de tip

Ik kan weer vooruit <3

3 likes

Ja klopt, ik bestel meestal. Maar in sommige zaken waar ze friedhats serveren verkopen ze ook de bonen (o.a. bartine in dh).

1 like

Oh handig! Ik ben morgen daar, als ik tijd heb ga ik even gluren.

1 like

Random supermarktkoffietip: ik vind de Jumbo Specialty lijn erg lekker! Heb de ethiopie en de colombia/brasil al vaak gehad.

5 likes

Oh die wil ik ook uittesten, ben erg benieuwd. Thanx voor de tip!

2 likes

The Little Roastery is top! Zit hier in de buurt. Daar haal ik mijn bonen ook altijd. Altijd perfect.

1 like

Nog een aanrader in Utrecht: Ohøj. Gepassioneerde barista die altijd goed adviseert. Wel een stresskip maar neemt alsnog de tijd om te vragen wat je zoekt.

3 likes