Koffie is leven

Ah ja fair enough! Er is ook zooo veel informatie online en zoveel meningen vooral. Maar als je vooral cappuccino’s wil gaan maken lijkt de Rancilio me inderdaad wel de meest logische keuze. Double boiler is natuurlijk nnóg fijner maar dan ben je gewoon een godsvermogen kwijt en ik vind die van mij echt prima snel genoeg opwarmen voor stomen.

Dat stomen met één gaatje lijkt mij instinctief ook niet zo chill inderdaad haha maar het zal vast prima zijn. En kan me ook voorstellen dat je geen zin hebt in het gedoe van tweedehands inderdaad, zeker als je geen auto hebt! Post je een foto als je 'm hebt?

Edit: oeps ik zit niet op te letten, scusi voor de dubbelpost

Ja een workshop is wel een leuk idee! Vind het inderdaad leuk om ermee bezig te zijn als hobby, maar het is wel leuk als het resultaat ook drinkbaar is

1 like

Ja een drinkbaar resultaat is sowieso heel goed haalbaar hoor, ook in het hele begin! Je gaat de allereerste keer waarschijnlijk wel even bezig zijn om 'm af te stellen en de eerste paar shots gaan waarschijnlijk heel goor zijn haha, maar als je eenmaal in een oke range zit kan je daarna gewoon elke dag dat je koffie zet beetje bij beetje tweaken en merken wat je lekker vindt.

Sorry trouwens voor het ongevraagde advies en misschien vertel ik je iets wat je allang weet, maar een fatsoenlijke maler is voor espresso wel echt het halve werk. Dus mocht je dat nog niet gedaan hebben is het ook wel de moeite waard om je daar een beetje in te verdiepen (:

1 like

Nee al het advies is 100% welkom!
Een goede maler heb ik inderdaad al. Nu zet ik koffie met m’n aeropress of moka pot, en een betere grinder heeft echt een enorm verschil gemaakt!

1 like

Ohh dan gaat het helemaal goedkomen! Hoop dat je ergens een goede deal vindt :grin:

2 likes

Ik twijfel tussen een abonnement op bonen van de Koffie Jongens of Wakuli. Iemand die beide heeft geprobeerd?

1 like

Ik word er steeds beter in om fatsoenlijke espresso’s te maken, daar is mijn molen niet zo geschikt voor maar die heb ik net een half jaar en wil voorlopig even niet meer uitgeven :joy: Het is alleen teveel op mijn aanrecht dus ik ga een koffiehoekje maken in de keuken :slight_smile: To be continued :wink:

17 likes

Is dat geen baratza encore die ik spot? Is die niet goed voor espresso?

2 likes

Ja ik vind de koffiejongens echt niet lekker, wakuli wel oke maar ook niet fantastisch

1 like

Ik heb een koffieabonnement bij The Little Roastery, mocht je nog een andere zoeken.

4 likes

Klopt! Schijnt dus dat ‘ie voor espresso te grote stappen maakt in de malingen. Dus het verschil tussen bijv. stand 8 en 9 is te groot. Maar ik moet zeggen dat het me wel steeds beter lukt om er een fatsoenlijke espresso van te maken, dus wellicht is het niet goed genoeg voor de échte koffiesnobs (en laten we eerlijk zijn, persoonlijk zitten er echt grenzen aan hoeveel geld ik uitgeef om een bakje koffie te maken) maar voor mij prima. En ik maak er toch alleen havercappu’s mee :joy:

Maar je kunt m toch ook op 8,5 zetten dacht ik?

En ja helemaal eens, hoe meer je soms leest, hoe meer je richting absurd dure producten geduwd wordt, voor een minimale verbetering die plots een must lijkt. Ik wil me wel een beetje inlezen en advies aannemen van mensen met meer ervaring, maar het wordt me soms echt te gortig. Altijd uitzonderingen, maar ik vind het eigenlijk niet te verantwoorden om daar zo gek in te gaan als je sommige hobbyisten ziet doen, ook al kun je het betalen. Voor de echte high end ga ik gewoon naar een goede koffiezaak, een professioneel machine van duizenden euro’s hoort in mijn ogen gewoon thuis in de horeca en niet in mijn huis.

2 likes

Ook heel blij met deze!! Medium roast brasil en guetemala lekkerste van wat ik tot nu toe heb geprobeerd.

3 likes

Helemaal mee eens! En nee er is dus geen 8,5. Maar er zijn blijkbaar ook hacks waarmee je ‘m traploos (is dat de term? :sweat_smile:) kan maken. Voor de echte geeks :joy:

Maar goed, er komt echt wel lekkere koffie uit zo. Maar ik raad mensen die geen ervaring hebben zo’n espresso-apparaat ook eigenlijk af. Da’s allemaal alleen maar frustrerend als je er niet teveel tijd in wil steken (of juist niet, want die proeven toch minder, maar toch :joy:)

1 like

Oeh, dank voor de tip!

Haha ja ik zit ook telkens back and forth te gaan. Ik kijk nu naar de Gaggia e24, Bambino Plus en de Rancillo. Ik neig eigenlijk naar de Gaggia, omdat het wel gewoon een interessante prijs is (en eerlijk, het is de mooiste haha, zou de groene dan willen). Nadeel is dat ik dus wel ook naast espresso melkdrankjes zou willen maken, en dat is beter bij de andere 2. Voor veel achter elkaar vooral de Bambino maar weet niet of ik dat ergens zonde vind, omdat het wel een leuke hobby zou kunnen worden. En ik deze best lelijk/ gammel vind overkomen. En of die van Gaggia echt zo slecht is, of gewoon net iets ingewikkelder om onder de knie te krijgen met stomen.

En dan moet ik nog nadenken over grinders ook (nu Eureka op het oog, maar nog niet heel erg in verdiept).

Anyways, voorlopig blijft het even bij denken. Geloof ook echt dat het best een gedoe is, maar als ik dan filmpjes kijk vind ik het ook weer meevallen?

1 like

Ja ik ben blij met mijn Rancilio! Ik wilde ook heel graag die groene Gaggia, maar het schuimen hield me toch tegen. Volgens James Hoffman kwam de Rancilio het dichtste bij een professioneel apparaat dus toen ben ik daarvoor gegaan. Hij schuimt echt heel hard dus daar moet je ook wel weer mee om kunnen gaan, als je al ervaring hebt is dat geen probleem maar voor beginners allemaal wat lastiger.
Misschien helpt dit wat haha.

2 likes