Kopen zonder kijken

Ik vind het ook niet verstandig om iets te kopen zonder ook iets van spaargeld. Heb het even in de rekentool van de notaris gedaan en op een eerste en enige woning betaal je zo’n 10.000 euro aan kosten. Ik denk dat ze haar daarom ook inschreef voor blind gekocht. Je krijgt een ietwat volledig afgewerkt huis en het is bemeubeld voor je volledige ontleencapaciteit.

100% kunnen lenen en zelf de kosten moeten ophoesten of bij een klassieke bank 75% en de kosten maakt wel een groot verschil in de finale afrekening.

1 like

Ik zeg toch niet dat iemand iets niet mag/moet doen en toch vraagtekens zetten bij een keuze die iemand aanvankelijk wel maakt? En invoelbaar is, want om de week op de bank bivakkeren is kut. Mensen vergeten vaak dat er echt veel meer verschillen zijn tussen iets huren en eigenaar zijn van een woning, wat verder gaat dan het hebben van een hypotheek. Er zitten wel een stuk meer risico’s aan zeker financieel gezien, meer maandelijkste kosten. Wat spaargeld achter de hand hebben is dan wel aan te raden. Het is in Nederland niet voor niks dat je niet meer altijd 100% kan lenen (bijv. bij slecht energielabel) en aflossingsvrij alleen nog maar in box 3 bestaat voor nieuwe hypotheken sinds 2013 oid. Weet niet hoe dat in België zit maar bijv. zo’n garantstelling waar ze het over hadden bestaat in Nederland ook al heel lang niet meer.

Ik vind het wel heel goed dat ze dit laten zien, want het geeft wel de realiteit weer. Want dat stel in de NL Kopen zonder kijken in Apeldoorn is gewoon niet realistisch voor dat geld zonder een programma wat voor sponsoring zorgt. @Daelyss 75 vs 100% is echt extreem :scream: dat kan een normaal iemand toch bijna niet?! Of normaal stel zelfs

Ja eigen inbreng is hier echt een ding, standaard zit je aan hypotheken tussen 80 a 90%. Een aantal van de maandelijks toegekende kredieten kunnen aan 100%, vaak voor de eerste woning en als je jonger bent dan 35. Al krijg je 100%, je zal toch een bedrag aan kant moeten hebben voor de notariskosten want die kan je niet in je ontleend bedrag krijgen.
Huizen kosten hier wel minder dan bij jullie maar we gaan ook richting die verstoorde markt zoals in Nederland.

1 like

Ik zeg dat toch ook niet dat je dat zegt? Ik lees alleen een oordeel in je opmerking (haar keuze als niet verstandig bestempelen) en dat vind ik een beetje flauw in zo’n situatie. Je kan er toch vanuit gaan dat iemand al die risico’s en afwegingen die jij beschrijft zelf ook heeft bedacht/gemaakt en een weloverwogen beslissing heeft gemaakt. Dat jij zelf misschien een andere beslissing zou nemen betekent niet dat het van iemand anders onverstandig is.

1 like

Banken laten wel hogere percentages toe hoor, ook 100%. De rente is natuurlijk wel een pak hoger, bij de meeste banken zou de grootste daling eerder te vinden zijn als je onder de drempel van 90% gaat.

Ik vind eigenlijk dat die vrouw vooral heel goed toont dat onze huidige huurmarkt gewoon onbestaande is. Ok in België worden we altijd gestimuleerd dat huisbezit het belangrijkste kapitaal is dat je kan opbouwen maar ik denk niet dat we de markt nooit nog terug kunnen brengen tot deze inkomens zonder drastische ingrepen.

1 like

Ja dat was ook mijn gedachte :joy:. Maar bij mij komt de vrouw uit Drenthe ook af en toe voorbij met content op TikTok van een paar afleveringen terug. Maar dat houd je toch wel nu, dat mensen soms proberen er iets aan over te houden.

1 like

Monica kwam ook niet echt lekker uit de verf. Lijkt wel alsof ze het zelf ook ongemakkelijk vindt om te ‘presenteren’.

8 likes

Dat Daan hun huis doet maakt het wel iets draaglijker om naar te kijken, wat een stel zeg

2 likes

Hahahaha deze mensen met hun 8 fietsen. Echt van die vroegoude types. Dat je zo onvolwassen en zo stokoud tegelijk kunt zijn. Dat je grote droom een washok is omdat je daar meer tijd doorbrengt dan je denkt😂

19 likes

Het is zo zielig en heb je geteld hoeveel keer ze vertelden ergens “tot rust kunnen komen” of een kamer “rust uitstraalt” :sob:

2 likes

Dat je gaat huilen op je 24e omdat je geen compleet af washok hebt😭

7 likes

Ik moest echt even de video op stil zetten omdat ik hysterisch zat te lachen om die fietsen.

Stonden ze in de (balzaal) garage. Ja hier komt de stadsfiets, nog een stadsfiets, twee speedpedelecs, een ijscokar, een ligfiets, een tandem!! Het werd steeds exotischer hahaha

En nee geen plek voor de stofzuiger of kerstboom :joy:

13 likes

‘En je gaat alleen maar meer spullen krijgen he!!!’ Echt wat een mensen

1 like

Zouden deze mensen ook tot op het bot verwend zijn? Als dit het niveau van tegenslag in je leven is. Of ze zijn gewoon nog nooit buiten geweest.

4 likes

Wat een koppel dit zeg

Zit met grote verbazing te kijken

2 likes

Ja dit is mijn vooroordeel over hen, gezien ze ook heel simpel zeiden ‘we zijn natuurijk ook geholpen door onze ouders’ toen het ging over hun budget.

1 like

Ik keek net die laatste NL aflevering, maar dat is een gezin met 6 (jonge) kinderen en dan krijgen ze een bank waar ze überhaupt nooit met 8 mensen op kunnen zitten, maar dan zit midden in die bank nog een tafeltje waar bonsaiboom van die moeder op staat die haar heel dierbaar is. Die boom blijft daar hooguit 3 uur staan als die kinderen thuis zijn, daarna ligt ie op de grond. :joy:

7 likes

O door jou kom ik er nu achter dat er nog een aflevering is. Ik dacht het is nu klaar omdat Kopen zonder Kijken België ook begonnen is op videoland.

3 likes

Haha ja dat dacht ik ook! Vond ze op het begin heeeel irritant met hun: ja de auto om de hoek is écht geen optie. Vond ze net een stel verwende kinderen. Het huis is verder trouwens wel echt heel tof geworden vind ik!

4 likes

Ja dat dacht ik ook, wat is het probleem om een rustige straat over te steken of voorbij een grasveldje te lopen met je boodschappen, zou voor mij niet zo’n big deal zijn tov de andere concessies die ze deden. Maar idd echt heel mooi geworden, had dat niet gedacht aan het begin van de aflevering.