Krullentopic

Oh wauw, prachtig😍

1 like

Mijn haar gewassen met een lush shampoo bar, niveaumprimer gebruikt en daarna nivea krullencreme. Toen mijn haar nog nat was gel geschruncht en daarna geplopt en de fohn met een diffuser gebruikt.

4 likes

Heb gelijk een screenshot gemaakt van je productenlijstje!
Merk je dat hoe langer je bezig bent met CG hoe meer golf/krul je krijgt?

Dit is zo hoopvol! Echt heel mooi. Je hebt het kapsel waar meiden dure krultangen voor kopen.

2 likes

Ik kon ze niet meer vinden op de website, maar bij mijn action lagen ze bij de haarmaskers en accessoires, in een roze met wit doosje en daar zat dan zo’n gat in waardoor je de doek kon zien, geloof ik. Was iets van één euro nogwat, als ik het me goed herinner. Bij mijne hadden ze alleen roze en witte doeken, maar misschien dat er ook wel andere kleuren zijn.

Ik weet niet of @hoppa deze bedoelt, maar deze heb ik zelf en ik vind ze heel handig! Het is een microvezel doek met een knoop en een lus waardoor je hem makkelijk om je hoofd kan knopen
https://www.action.com/nl-be/p/haarhanddoek-2/

1 like

Yes, dat is 'em.

Hoe krijgen jullie van die uniforme krullen? Die van mij hebben namelijk grote krullen, kleine krullen, rechte stukken, enz…

Het ligt er een beetje aan in hoeverre je krulpatronen overeenkomen. Het kan ook gewoon zijn dat jij meer verschillende krulpatronen hebt dan anderen en dan zal dit niet snel veranderen. Als sommige delen van je haar meer beschadigd zijn dat kan je deze meer laten krullen door betere verzorging. Ikzelf draai mijn krullen er wel eens in met de denman brush, hierdoor is het bij mij wat meer uniform.

Ik breek hier even in met een CGM vraag, ik wil dat namelijk graag gaan proberen maar vind het echt best lastig? Ik heb denk ik 1b type haar, vooral steil maar wel beetje slag erin soms. Verder droogt het wel binnen 2-3 uur meestal, en kan een haar best ver uittrekken voordat hij knapt. Alleen mijn haar wordt ook heel snel vet, dus had bedacht om het nu ik toch thuis zit gewoon minder te gaan wassen. Maar is het dan handig om met de CGM te starten en dan ipv elke dag wassen (doe ik nu) om de dag te gaan doen? Of nog minder vaak? En na de final wash dan dus te gaan wassen met een conditioner alleen? En het te drogen met een microvezeldoek? Mis ik dan nog belangrijke dingen? Las dat hier ook wel meiden postten met voorheen steil haar dus dacht vraag het toch even! Zijn een masker en leave in condibtioner en gek etc nodig? Kan me nu niet voorstellen dat ik dat fijn ga vinden namelijk :sweat_smile:

1b bestaat niet. Misschien bedoel je 2a? Meestal hebben mensen in het 2 spectrum het meest baat bij een sulfaat vrije shampoo met een conditioner. Ik zou daarmee beginnen en proberen steeds minder te wassen. Als het lukt zou ik elke keer zo lang mogelijk het wassen uitstellen ipv om de dag. Ik denk dat dat sneller werkt. Succes!

afbeelding

1b bestaat. Lijkt ook erg op 2a…
Stap voor stap beginnen en kijken wat werkt.

Extra maskers en leave in is voor krullen wel belangrijk omdat ons haar erg droog is van nature.
Vetten weg wassen met sulfaat is dus niet handig.

Wellicht beginnen met sulfaatvrije shampoo
Babyshampoo van de kleine badkamer (AH en jumbo) gebruik ik graag.

Ik was mijn haar ondersteboven zodat ik alleen mijn hoofdhuid was.
Daarna conditioner/masker (andrelon kokosboost masker)
Ik ervaar deze als licht.

En inderdaad een microvezel doek.

Nu heb ik fijn en dun haar, en als ik bij mijn dochter krullen wil maken met mijn producten dan ziet het er niet uit! Raar vettige slierten terwijl mijn haar het echt op zuigt.

Probeer het een voor een en kijk wat bevalt.

Ik zou sowieso niet alleen met conditioner gaan wassen, dat was bij mij geen succes (ook eerst vrij steil haar, zie paar posts naarboven haha). Ik gebruik een shampoo met minder agressieve sulfaten dan SLS, en zonder siliconen/parabenen (l’oreal botanical). Ben daar erg over te spreken! Heb ook een tijdje sulfaatvrije shampoo gebruikt maar dan bleef het een beetje plakkerig dus weet nog niet zo goed of dat werkt voor m’n haar.

Ik zou beginnen met een shampoo, conditioner en een styler: mousse of gel. Dan kun je daarna evt een haarmasker (ik doe dat wekelijks, maakt echt veel verschil in hoe gevoed m’n haar is) en een leave-in conditioner kopen.

En cruciaal bij mij: 1x in de paar weken toch m’n haar wassen met de ‘final wash’ shampoo (met sulfaten dus). Merk dat ik dan alle producten er echt weer even goed uitwas.

Heel erg bedankt voor jullie tips! Heb nog wat rondgekeken en ga straks even naar het Kruidvat. Zit nu te denken aan het volgende

Final wash met Zwitsal

1. Wassen met petal fresh rosemary & mint shampoo
  2. Conditioner andrelon kokosboost masker uitkammen met vingers + koud uitspoelen
  3. Uitknijpen
  4. Leave in conditioner Aunt Jackie’S Girls Quench Leave In Conditioner in de punten
  5. Scrunchen met microvezeldoek en aan de lucht drogen

1x per week andrelon kokosboost masker lang in laten werken, andere keren na het wassen enkel als conditioner gebruiken.

En dan eventueel nog een mousse, weten jullie een goede? Heb nu trouwens producten met en zonder proteïne, dat was volgens een test belangrijk voor mijn haar. En wel vrij lichte producten allemaal omdat mijn haar best fijn is.

Mijn allerfavoriet is Innersense I create lift foam, maar die is wel heel duur (30 euro voor de fullsize). Ze verkopen ook een travelsize om te proberen evt.

En anders evt dit filmpje kijken? :slight_smile: zij geeft altijd goeie tips sowieso vind ik. https://www.instagram.com/p/B8b-u0zJy4x/?igshid=yapugobfzrdu

Niet. Is bij mij echt onmogelijk, ik heb voornamelijk slag met hier en daar pijpenkrullen, maar ook kaarsrechte plukjes. Het ergste textuurverschil heb ik in mijn nek, voor mijn haar minder vol werd schoor ik dat altijd op. :sweat_smile:

Claryfing/final wash

Ik zou allereerst een clarifying/final wash doen met appelazijn (ACV) en water. Ik vul altijd een lege fles met water:appelazijn 2:1 en gebruik dat één keer per maand, na een sulfaatshampoo. Het mengsel moet je voornamelijk op je hoofdhuid doen, omdat het bedoeld is om ‘buildup’ van producten (incl eventuele siliconen) te verwijderen*. Met uitspoelen gaat het dan wel over de rest van je haar heen. Het werkt vaak ook om mooi glanzend haar te krijgen. Na het uitspoelen kun je dan gewoon je CGM producten gebruiken om te wassen en daarna stijlen.

Heb zelf goede ervaring met een neppe Denman brush (van Ali) om mijn co-wash over mijn haar te verdelen. Werkt veel beter dan een grove kam of vingerkammen (hoewel ik dat eerste wel doe om te voorkomen dat ik er haren uittrek met de borstel).

Mijn haar is 2b met beetje 2c en ik heb geen goede ervaring met Aunt Jackie’s producten. Ik weet niet of ze te zwaar zijn voor mijn haar of gewoon beter werken op 3a+ krulen. :woman_shrugging:

Mijn wekelijkse routine
  1. Haar natmaken onder de douche.
  2. As I Am co-wash op hoofdhuid aanbrengen en masseren met borstel (van Action)
  3. Co-wash uitspoelen en douche uit
  4. Haar verdelen in twee delen en co-wash op haar (niet hoofdhuid) aanbrengen
  5. Met neppe Denman de co-wash verdelen over haar, daarna goed squishen en met klem op hoofd vastmaken
  6. Douche aan, rest van douche routine doen
  7. Haar losmaken en co-wash op de kop uitspoelen met lauw water
  8. Kraan uit, lichtjes in haar knijpen (‘roping’) om teveel aan water eruit te knijpen
  9. Blueberry Bliss leave-in conditioner op de kop aanbrengen en squishen
  10. Gel op haar aanbrengen en squishen (soms doe ik 2 verschillende gels, omdat eentje hele sterke hold heeft maar mijn haar snel uitdroogt als ik 'em direct aanbreng na de leave-in)
  11. Microvezelhanddoek van Action (zie paar posts hierboven voor link) om haar doen
  12. Ploppen (afhankelijk van tijdstip 10-30 min)
  13. Met microvezelhanddoek restjes water/product uit haar knijpen en aan lucht laten drogen
  14. De ‘cast’ uitknijpen

Hm, dat klinkt als superveel stappen, haha. Maar ik was mijn haar nu meestal elke 5 dagen en dan is het best te doen. In het begin, toen ik net was gestart met de CGM, waste ik mijn haar soms wel dagelijks. Dat is prima te doen als je alleen een co-wash gebruikt.

Refresh

Oh en voor mijn refresh spuit ik mijn haar lichtjes nat en dan doe ik mousse ( Natura Siberica Oblepikha Styling Mousse for Maximum Volume) in. De eerste twee maanden ofzo maakte ik voor de refresh mijn haar bijna zeiknat en deed ik vaak nog leave-in en gel in. Weet niet of dat onnodig was of dat mijn haar nu beter is en het dus minder nodig heeft…

*Toen ik begon had ik in eerste instantie geen ACV wash gedaan en vond mijn haar echt snel vet lijken/worden toen ik met CGM begon. Daarvoor had ik ook altijd vrij snel vet haar en was ik blij als ik anderhalve dag zonder vettig haar door het leven kon. Denk dat ik anderhalve week of 2 weken CGM deed toen ik toch maar een ACV wash heb gedaan en het was echt een enorm verschil! Mijn haar is van nature blond en voor de CGM vrij dof, maar na de eerste ACV wash glansde het meteen al meer.

ACV heeft een lage pH en is daardoor zuur. Hierdoor sluiten je haarschubben en glanst het zoveel :grin:

Thanks voor de tips! @crazyplantlady @Marsepein @hoppa

2 likes

Wat is acv? :sweat_smile: