Krullentopic

Thanks! Ik begin de laatste tijd het idee te krijgen dat ik van alles te veel gebruik/meer op zeiknat haar moet werken en jouw gebruikte methode + hoeveelheden bevestigen dat idee nog eens haha. Ik ga bij m’n volgende wasbeurt proberen om van alles wat minder te pakken en m’n haar flink nat te houden. :slight_smile:

Die chick van jouw gelplopmoussemethode had trouwens iets interessants geschreven over ‘dew points’ en glycerine. Ik dacht altijd: hoge luchtvochtigheid = beter geen glycerine, maar het hangt ook nog af van de temperatuur. Als je de luchtvochtigheid + temperatuur invult op bijvoorbeeld deze site komt daar een ‘dew point’ uit, de temperatuur waarbij waterdamp condenseert. En als je dat dew point opzoekt in dit schema weet je welke producten je het beste kan gebruiken:

Op dit moment is het dew point hier 9, wat dus betekent dat je glycerine kan gebruiken (een humectant).

Ik vind dit dus heel interessant haha. Haar is sowieso interessant!

1 like

Ik herken wel een beetje dit probleem, ik heb zelf ook last van witte schilfers en jeuk. Bij mij is het dan gewoon build-up en is het direct weg nadat ik mijn haar heb gewassen. Geen idee of dat bij jou ook zo is hoor, maar ik heb meerdere pogingen gedaan om mijn haar zo min mogelijk te wassen maar ging telkens stuk van de jeuk en de lelijke schilfers dus dat werkt gewoon niet voor mij. Ik moet mijn haar echt om de 3/4 dagen wassen, anders krab ik mijn hele hoofdhuid open. Ik gebruik dan wel een shampoo zonder sulfaten (Zarqa)

Edit: shit ik wilde Head & Shoulders jeukende hoofdhuid shampoo aanraden als clarifying maar ik zie net dat daar siliconen in zitten :sob: dus ik lees mee voor een fijne clarifying shampoo!

2 likes

Thanks! Superlief! Ga hem gewoon halen denk ik

Ik heb de laatste tijd ook last van roos/vlokjes. Maar dan juist door droogte denk ik? Want mijn haar is ook extreem droog en valt veel uit plots. En mijn hoofdhuid is op plekken gevoelig. Ben ongeveer 8 maanden geleden over gestapt op een ander stylist product verder kan ik niets geks bedenken.

Iemand een idee/tips?

ik zit een beetje met hetzelfde! misschien komt het door de verandering van het weer ofzo?
gister heb ik een bestelling geplaatst met een clarify shampoo, dus dat ga ik proberen nu!

toevallig heb ik gister mn haar gewassen en ik hoopte dat de vlokken minder waren, maar het lijkt wel alsof het door het wassen allemaal losgekomen is en op random plekken in mn haar zit. als de shampoo mij goed bevalt, laat ik het je weten!

Wat is een clarifying shampoo? Ik gebruik nu ongeveer één keer in de twee weken Schwarzkopf Prinsessenshampoo en daarna een deepco. Is die shampoo clariyfing of is dat weer een andere categorie?

Iemand ervaring met deze producten?

https://www.prettycurlygirl.com/shop

Vind het er wel goed uitzien, maar ook wel prijzig :see_no_evil:

Die shampoo is niet clarifying. Clarifying is met een wat hardere reiniger.

Ik las het! Maar ik ben juist bang dat een clarifying shampoo alles droger maakt. Maar als je me op de hoogte wilt houden van jouw resultaten, graag!

Ik denk dat het geen roos is maar een droge hoofdhuid. Ik heb dit ook wel in de winter. Ik zorg dat ik bij het wassen echt heel goed mijn hoofdhuid was zodat al die vlokken loskomen. Ik was 1x per week met sulfaat vrije shampoo en 1x per maand met een sulfaat shampoo. Ik had een hoofdhuid olie een tijdje maar ik had niet perse het gevoel dat dat hielp.

2 likes

Voor dames met roos (vette vlokken ipv droge vlokken). Roos wordt gedacht te worden veroorzaakt door een overactieve schimmel op je hoofdhuid. Deze schimmel activeert het vernieuwen van cellen en talgproductie. In anti-roos shampoos zitten schimmeldodende ingrediënten. Hierdoor moet anti-roos shampoo 5 minuten laten intrekken om de schimmel te doden. Dit wordt vaak niet gedaan.

Maaaaaar ik denk dus dat de meeste mensen hier een droge hoofdhuid of build up hebben en geen roos.

Dankje! En de shampoo die ik heb gebruikt voor de final wash is dan weer te hard denk ik of niet? Want die gebruik ik heel soms als ik denk build up te hebben.Ik ga denk ik op zoek naar een clarifying shampoo voor in mn routine, heb je tips voor eentje zonder proteïne?

Na wat googlen staat dat Cocamidopropyl betaine in de prinsessenshampoo al als clarifyer gebruikt kan worden. Dus blijkbaar is deze wel prima! Ik heb nooit een specifieke clarifying shampoo gekocht. Ik gebruikte zelf vaak, omdat ik geen sulfaten meer had, een doorzichtige handzeep om de zoveel tijd. Je final wash shampoo is niet cg, maar in mijn mening kan je die nog wel af en toe gebruiken om weer te resetten.

1 like

Oeps nieuwe producten gehaald. Let op niet volledig CG. 4 andrelon producten voor 10 euro bij de kruidvat.

Haarspray: Aqua, Dimethyl Ether, Acrylates Copolymer, Glycerin, Acrylates/Octylacrylamide Copolymer, Aminomethyl Propanol, Parfum, Ammonium Benzoate, Phenoxyethanol, Caprylyl Glycol, Triethyl Citrate, Sodium Laureth Sulfate, Disodium EDTA, Benzoic acid, Cocos Nucifera Oil, Propylene Glycol, Opuntia Ficus-Indica Extract, Coumarin, Linalool

Gel: Aqua (Water), Polysorbate 20, Propylene Glycol, Glycerin, Alcohol Denat., Caprylyl Glycol, Carbomer, Cocos Nucifera (Coconut) Oil, Disodium EDTA, Isopropyl Alcohol, Lauryl Pyrrolidone, Opuntia Ficus-Indica (Cactus) Extract, Parfum (Fragrance), Phenoxyethanol, t-Butyl Alcohol, Triethanolamine, Vinyl Caprolactam/VP/Dimethylaminoethyl Methacrylate Copolymer, VP/VA Copolymer, Coumarin, Linalool

Shampoo: Aqua, Cocamidopropyl Betaine, Sodium Methyl Cocoyl Taurate, Sodium Chloride, Parfum, Citric Acid, Sodium Benzoate, Glycol Distearate, Coconut Acid, Polyquaternium-10, Stearamidopropyl Dimethylamine, Laureth-4, Disodium EDTA, Lactic Acid, Glycerin, Camellia Oleifera Seed Oil, Sodium Acetate, Isopropyl Alcohol, Benzyl Alcohol, Benzyl Salicylate, Hexyl Cinnamal, Limonene, Linalool.

Conditioner: Aqua, Cetearyl Alcohol, Stearamidopropyl Dimethylamine, Aloe Barbadensis Leaf Juice Powder, Behentrimonium Chloride, Cocos Nucifera Fruit Extract, Cocos Nucifera Oil, Dipropylene Glycol, Disodium EDTA, Glycerin, Lactic acid, Magnesium chloride, Magnesium Nitrate, Methylchloroisothiazolinone, Methylisothiazolinone, Parfum, Pentylene Glycol, Propylene glycol, Sine Adipe Lac,Sodium chloride, Coumarin, Linalool

Bij de haarspray en shampoo staan de uitdrogende ingrediënten zo ver beneden in de ingrediëntenlijst dat ik het wel aandurf. De gel heeft meer alcohol dan ik hoopte maar ik ben altijd op zoek naar goede gels zonder hydrogenated castor oil dus ik hoop dat deze stiekem toch heel goed werkt. Ik gebruik nooit haarspray maar ik ben benieuwd!

Deze net gehaald als clarifying shampoo, ben benieuwd! Ik vind alle producten van AJ zo lekker zoet ruiken, dus hopelijk deze ook. En Kinky Curly Curling Custard erbij besteld, altijd goed.

2 likes

@Pabbles Wat zijn de nadelen van castorolie? Ik dacht dat dat juist wel goed was. Zit ook in de nieuwe formule van t spul dat ik al jaren gebruik als leave in. Misschien veroorzaakt dat mijn problemen de laatste tijd.

oeh wil je laten weten wat je er van vindt? ik was over deze shampoo en de shampoo van kinky Curly aan t twijfelen en ik heb uiteindelijk die van kinky Curly besteld.
ik las goede berichten in de fb groep en ik vind kinky curly een chill merk maar aunt jackie’s is wel wat goedkoper

1 like

ik denk trouwens dat je gelijk hebt ja! alleen ik vind het zooo kut om mn hoofdhuid grondig te wassen, ik heb echt super dik haar en vraag me soms ook af of de shampoo mn hele haar wel bereikt heeft.

hoe was jij je hoofdhuid goed? en doe je dat op de kop of niet? ik zie dat weleens voorbij komen op youtube maar ik heb dat zelf nog nooit geprobeerd!

Ik heb altijd dat producten met castor olie op dag 1 mooi zitten en dat ik dag 2 vettig slierterig haar heb. Het kan als proteine reageren dacht ik? Misschien ligt het daar aan? Ik weet het niet. Ik heb er geen last van als ik het vermijd.

2 likes

ik gebruik drie keer een klein beetje shampoo alleen op mijn hoofdhuid. Eerste keer op de haarlijn van voren, tweede keer haarlijn van achter en derde keer kruin. Hierna masseer ik goed in (soms met een shampooborstel) voor een paar minuten. Hierna spoel ik het opsekop en nog met mijn vingers over mijn hoofdhuid masserend uit.