Krullentopic

Ik zal straks op je antwoorden!

1 like

Als je lage elasticiteit hebt moet je producten met proteine vermijden omdat het dan nog sneller zal breken. Als je hoge elasticiteit hebt moet je producten met proteine gebruiken zodat je weer wat veerkracht in je krullen krijgt.

Jouw elasticiteit is in balans. Dit betekent dat jij genoeg proteine en moisture in jouw haar hebt zitten. Als jij alleen proteinevrije producten gaat gebruiken krijg jij hogere elasticiteit en waarschijnlijk een moisture overload. Als jij producten met alleen maar proteine gaat gebruiken dan gaat jouw elasticiteit omlaag en zal het sneller breken.

Je moet dus een beetje van beiden gebruiken, met en zonder proteine (of alleen producten met weinig proteine). Als het eiwit op plek 5 staat of eerder dan zitten er erg veel proteinen in.

Je hebt minimaal een wasconditioner, conditioner en gel of mousse nodig. Sommige gebruiken ipv wasconditioner, sulfaatvrije shampoo. Ikzelf gebruikte eerst shampoo, conditioner en gel.

Je hebt ieder geval geen zware producten nodig. Of je mousse of gel gaat gebruiken is helemaal aan jou. Sommige mensen gebruiken mousse voor volume en een beetje gel eroverheen voor de hold.

De rest van de producten zijn extra als je merkt dat je haar echt droog is. Je kan bijvoorbeeld ook een beetje conditioner in je haar doen als leave in. Ik zou ieder geval een fijne microvezel handdoek halen (decathlon) maar t-shirt is ook prima.

Je kan experimenteren met je stylingproducten met kletsnat haar te gebruiken of juist handoekdroog. Of bijvoorbeeld gel wanneer het nat is en extra gel bij 70% droog. Je kan ook ploppen gaan proberen.

Ik heb heel veel van alles geschreven, maar stel vooral je vragen!

3 likes

ligt eraan waar je gaat! bij mijn kapper zitten er bijvoorbeeld in hun producten geen sulfaten en siliconen, ongeacht of je de krullenbehandeling neemt! je kan ook prima vragen dat je die shit niet wilt.

Wow dankjewel voor je uitgebreide post! Dit helpt me zeker! Ik ga proberen de producten met proteine en de proteinevrije producten 50/50 gebruiken.

Ik begrijp nog niet helemaal wanneer ik wasconditioner en wanneer ik conditioner gebruik. Ik was mijn haar altijd na het sporten, wat neerkomt om 3x per week. Gebruik ik op dat moment de wasconditioner? En dat dus op dezelfde manier als shampoo, dus gewoon op m hoofdhuid ed?
De conditioner gebruik ik dan 1x per week toch?

En welke categorie producten zijn dit in de lijst? De wasconditioner die jij noemt = conditioner in de lijst en de conditioner die jij noemt = deep conditioner?

Oh en is er een duidelijk verschil tussen leave in conditioner en krulcreme of is dat gewoon net wat je zelf fijner vind in gebruik?

Sorry voor al mn vragen, maar ik zit al de hele avond die fb enzo te lezen dus ik ben lichtelijk obsessed nu haha.

Wasconditioner (wat je soort van gebruikt als shampoo) gebruik je op je hoofdhuid en je moet heel goed inmasseren om het vet los te krijgen. Dit kan je zo vaak gebruiken als je wilt. Sommige doen ook wel eens een cg shampoo 1x per week of per maand en dan de rest met wasconditioner. Hierna kan je je gewone conditioner als echt conditioner gebruiken (als je dat nodig vindt).

De wasconditioner is meestal een lichte goedkope conditioner en je gewone conditioner is wat zwaarder omdat deze ook je haar moet voeden. Deepco is meestal minsten een half uur (met hitte) en zou je 1x per week kunnen doen. Het rijtje conditioners zou je kunnen gebruiken als wasconditioner en gewone conditioners.

Leave in conditioner is een verdunde vorm van gewone conditioner. Leave in geeft dus voeding maar geen hold. Krulcreme kan voeding en soms wat hold geven, maar ligt eraan welk product.

Laat maar weten welke producten die je haalt!

Ojaa kokosolie en aloe vera kunnen als eiwit gedragen en volgens mij is castor olie ook soms vervelend voor bepaald haar, maar dat moet je testen.

1 like

Maar wat gebruik je als styling? Als ik alleen was dan ben ik een poedel. Shampoo zal (denk ik) alleen helpen als je denkt dat je je build up (vettig bij de wortel) niet weg krijgt.

1 like

@Pabbles dankje dankje dankje! Dit helpt me zo erg. Ik heb je posts ook even opgeslagen haha.
Ik ga er van het weekend even voor zitten en een lijstje maken van alles wat ik wil gebruiken, dan zal ik die wel posten!

1 like

Iemand die een goede krullenkapper (type 3C) regio Rotterdam kan aanbevelen?

Als dat serum siliconen bevat dan krijg je die er niet uit met conditioner wassen of cg shampoo, dit betekent dat die siliconen als in je haren zitten sinds je zo wast en je ze ook steeds toe voegt.

Ik zou als ik jou was een stylingsproduct toevoegen zoals krullen creme, mousse of gel (mijn favoriet).

Tryshy zijn veel mensen fan van! Of Morango

1 like

Het is ook een kwestie van dingen uitproberen met deze methode. En ook de manier waarop je producten in je haar aanbrengt, maakt veel uit (staat een heel document over op de fb-pagina).

1 like

Ik heb ongeveer dezelfde methode als jij (iets andere producten van Holland&Barrett, maar nagenoeg hetzelfde), maar ik gebruik alleen kokosolie 2 keer in de week voor de extra hydratatie en ik kan het aaaabsoluut niet drogen met een fohn. Op filmpjes ziet het er allemaal prachtig uit met een diffuser, maar ik krijg gewoon echt pure pluis. Dus misschien toch die fohn helemaal proberen te skippen en de momenten uit te kiezen om je haar te wassen. Direct na je werk of uurtje eerder opstaan ofzo, zodat je echt voldoende tijd hebt.

1 like

Ik ben om. Na 1x al zoveel verschil en ben heel benieuwd hoe het over een tijdje is. Volgende week ga ik ook eindelijk weer naar de kapper. Te lang geen tijd voor gehad, dus kan niet wachten. Ik laat het nu al 2 jaar knippen met curlsys en dit scheelt zoveel voor mijn haar.

2 likes

Ik heb even uitgezocht wat ik allemaal precies wil gaan gebruiken en hoe enzo en ik ben op het volgende uitgekomen. Als iemand tips voor me heeft of ik ben ik iets van plan wat ik niet zou moeten doen dan hoor ik dat graag! (@Pabbles)

Ik heb krultype 2b, dichtheid dun-medium, structuur fijn, porositeit gemiddeld en elasticiteit ook gemiddeld (volgens mij 30%). Ik wil dus producten met en zonder proteïne afwisselen. Ik heb wel bewust gekozen voor een proteïnevrije (/hydraterende) conditioner omdat ik ergens voorbij zag komen dat dat wel de voorkeur heeft.
Ik ga 2x per week mijn haar (co)wassen met de conditioner en daarnaast ga ik het 1x per week wassen met de shampoo en daarna het masker erin.
Ik wil niet te zware producten gebruiken, vandaar de leave in en geen krullencrème. De gel wil ik gewoon eens proberen, als dat toch niet werkt ga ik een mousse proberen.
Oh en omdat ik nog een beetje zoekende ben (en sowieso niet zo’n heel groot budget heb), heb ik bewust gekozen voor wat goedkopere producten die ik gewoon hier in de winkel kan halen. Alleen qua leave in heb ik nog niets (lichts) gevonden wat ik in de winkel kan kopen. Dus als iemand daar tips voor heeft, graag!

Final wash shampoo: Andrelon zuiver & zen shampoo
Conditioner: Andrelon zijdeglans & zen conditioner
Shampoo: Cien baby shampoo (Lidl)
Masker: Kruidvat rescue & oil & haarmasker
Leave in: Aunt Jackie’s quench leave in conditioner
Gel: L’Oreal studio line invisi fix gel strong hold

Goed lijstje!
Ik gebruik al 13 jaar de conditioner van Zarqa als leave-in. Die is heel licht. Gewoon te koop bij Holland & barret. Niet supergoedkoop maar die er wel lang mee.

Ik heb zo te lezen wel hetzelfde soort haar en merk dat een krullencreme na de leave-in en voor de gel toch het beste werkt.
Ik heb van yari of cantu

1 like

Oh thanks! Die leave in zet ik op mn back up lijstje en goed om te weten van de krullencreme! Dan ga ik daar gewoon een beetje mee experimenteren

1 like

Olaplex al gebruikt???

@quantum, oh siliconen. Erg naar spul voor krullen. Ik krijg daar zulk droog haar van?

Ja, mijn haar ook. Het voelt zo vies en glad :woozy_face:

Ja al gebruikt! Ik heb het 45 minuten in gehad. Ik denk dat het wel een beetje verbeterd is, maar geen drastisch verschil denk ik. Het is een beetje lastig te beoordelen omdat ik nu allemaal nieuwe producten aan het gebruiken ben.