Lactose intolerantie

Ik bestel altijd bij bulkpowders! Keiveel en soms hebben ze een aanbieding dat de tweede gratis is of halve prijs ofzo

1 like

Ik ben destijds wel getest, want m’n huisarts dacht eerst aan glutenintolerantie. Maar dat bleek niet zo, dus kreeg ik ook het label PDS. Maar ja, het is echt overduidelijk dat ik intolerant ben voor lactose. :’)

Ik heb overigens niet alleen last van m’n darmen, maar m’n huid reageert verschrikkelijk op zuivel. Lactosevrije kwark enzo kan ik dus ook niet eten. Heeft iemand hier daar ook last van?

Ja dat heb ik ook!! Krijg er echt acne van

Ik ook! Vooral yoghurt, roomkaas en karnemelk

Tmi vraag dit misschien maar merken jullie dat je minder goed naar de wc kan als je lactase gebruikt? Het valt me op dat, als ik een weekend weg ben zonder lactase, een veel betere stoelgang heb (maar wel normale darmproblemen als ik toch lactose eet) dan wanneer ik thuis lactase pillen gebruik als ik lactose eet. Vorige week was ik gewoon 5 dagen geconstipeerd met dagelijks lactase gebruik (moet bepaalde dingen in m’n vriezer opeten), toen ik het weekend weg was kon ik opeens elke dag weer???

1 like

Nee daar heb ik geen last van!

1 like

Zwellen jullie ook zo op van lactose? Ik merk echt dat ik heel veel vocht vast ga houden als ik een tijdje alles negeer en gewoon lactose eet. Echt zo veel dat ik me een stuk dikker voel zeg maar.

Geen idee ik eet nooit veel lactose. Maar soms kan ik het niet laten om wat hapjes te nemen en dan gaat mn buik wel meteen rommelen (gas).

Ik heb dat niet maar ik ben ook lactose intolerant geboren (wat meer zeldzame vorm), dus misschien dat ik er daarom anders op reageer

Is er ergens een heel duidelijke test aanwezig wat eventueel kan aantonen of je lactose intolerant bent of niet? Vanaf kinds af aan werd ik er kotsmosselijk van maar I loooove yogurt. Ik moest echt geregeld ervan overgeven. Het geeft een walgelijk gevoel van misselijkheid en opgeblazenheid. Ik denk dat het alleen aan yogurt ligt, maar mn moeder zei dat ik wel van meer van die dingen vroeger direct moest overgeven. Ik snap dat doctoren ook wel iets beter te doen hebben maar ik ga nu al bijna over mn nek na normale yogurt. Mn maag draagt om. Het wil het er gewoon uit hebben. Ik haat overgeven. Mn hart klopt dan als een gek. En die misselijkheid valt niet meer te onderdrukken . Ik zei nog tegen mam, ja ik ga echt geen zon lactose intolerant persoon zijn. Maar mn lichaam trekt mezelf aan een koort ofzo.

Hmm ik weet niet of er direct een test is, maar dit lijkt me wel redelijk duidelijk dat je in ieder geval niet tegen yoghurt kan haha. Misschien eens een glas melk drinken, kijken hoe dat valt? En wat je ook nog kan proberen is lactase pillen kopen (kan bij de drogist), die nemen, en daarna yoghurt eten. Kijken of je er dan nog last van hebt.

Maar, nu ik erover nadenk, lactase is een enzym dat in de dunne darm zit. Dus lactase breekt lactose in je darmen af. Als je geen/niet genoeg lactase aanmaakt, ben je dus intolerant omdat je het niet af kan breken. Dan gaat de lactoss gisten in je dikke darm en dat zorgt voor de klachten. Dat je maag omdraait voordat het überhaupt je darmen heeft bereikt is dus wel gek, en doet lijken alsof het aan iets anders ligt

edit: misschien heb je hier nog iets aan https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/lactose-intolerantie/

1 like

Ja die is er. Ik heb een test gedaan in het ziekenhuis (via de huisarts).
Je drinkt dan een bekertje met een vloeistof waar evenveel lactose in zit als 1 liter melk. Vervolgens moet je voor 4 uur lang ieder uur in een buisje blazen. Ze kunnen dan aan je adem aflezen hoe goed je lijf in staat is lactose af te breken.

Was overigens geen prettige test want ik ben dus lactose intolerant en ik kreeg echt enorme diarree :poop:. Maar goed dan heb je dus wel duidelijkheid.

1 like

Oh dit wist ik helemaal niet! Ik heb soms namelijk als ik bepaalde zuivelproducten eet (zoals teveel kaas), dat ik echt steken in m’n maag krijg. Het slaat ook op m’n darmen, maar meestal pas later.

Ff tipje: de lactosevrije roomkaas van Arla is echt heerlijk. :heart_eyes: Vroeger hield ik er nooit van, maar vind het nu echt fantastisch, haha.

Heeft iemand hier nog belang bij? Uit alle potten een heel klein beetje uit… regio Hoogeveen/Coevorden

Bij koemelk producten voegen ze lactase toe en dan is het lactosevrij!

2 likes

Hey wist helemaal niet dat dit topic bestond. Lang leve de zoekfunctie.

Ik heb sinds halverwege mijn zwangerschap ineens zo’n bizarre reactie op bepaalde zuivelproducten?! Niet per se met kaas of yoghurt geloof ik, maar wel met echt melk-melk dingen. Heb vanmorgen namelijk ontbeten met yoghurt zoals altijd, geluncht met twee broodjes oude kaas zoals altijd, maar toen na de lunch een Chai Latte met koemelk gehaald bij de koffiebar en sindsdien zoooveel last van m’n maag en darmen? Eerst maagpijn, toen heel veel geborrel opgezette buik en windjes en net diarree :flushed:

Zal wel een overgevoeligheid zijn die getriggerd raakt door mijn zwangerschap oid. Ga proberen ff wat te minderen met zuivel, maybe dat dat helpt.

1 like

Heb je wel eens laten testen op intolerantie mbt melk of lactose? misschien is er door je zwangerschap een hormoonverandering plaatsgevonden waardoor je darmen bepaalde dingen niet meer kunnen handelen. Ik had hetzelfde namelijk. in eerste instantie dacht ik hoe kan ik niet meer tegen melk kunnen? toen ik naar de mesoloog ben geweest vanwege aanhoudende klachten bleek dat ik hier nooit tegen kon, maar gedurende mijn leven een intolerantie heb opgebouwd. en zoals zo vaak is op een gegeven moment het vaatje vol en beginnen de klachten als moeheid, volle buit gevoel etc. ben destijds bij een mesoloog geweest voor controle en die kwam er achter. het kan dus of een verandering zijn of heb je altijd niet tegen lactose gekund en is het vaatje nu vol.

ik neem nu al 3 jaar geen melkproducten meer en ik ben lichamelijk compleet veranderd. kortom meten is weten. voor het zelfde geval kan je baby er ook niet tegen. veel plezier met de zwangerschap. iets heel moois :slight_smile:

1 like

hola heeft iemand tips mbt goeie lactasepillen? ik gebruik die van kruidvat wel eens maar werkt eigenlijk voor geen meter. en toen liet een collega vallen dat die van h&b wel goed werken dus die ga ik zo kopen. maar dacht miss heeft iemand hier nog een gouden tip

1 like

Ik heb die van intoleran, alleen online te bestellen. Ze werken echt goed!
je kunt er ook testsamples bestellen met verschillende sterktes om te kijken wat voor jou werkt.
Ik heb die van 20.000 en breek die in tweeën als ik iets klein neem.

1 like

Van Kruidvat is een nogal lage dosering, je moet er waarschijnlijk meer nemen. Ik koop in Duitsland bij dm lactase in verschillende doseringen.

3 likes