Londen-topic

Ik ben net terug van een weekendje Londen in m’n eentje en heb het zo naar m’n zin gehad! In eerste instantie ging ik om Buckingham Palace en de Harry Potter Studio’s te bezoeken, maar BH ging helaas niet meer open na het overlijden van de Queen. Heb toen geswitcht naar Windsor Castle en wow dat is ook echt een dikke aanrader! Zo’n mooi en groot kasteel + omliggende tuinen. Ook heel bijzonder om St. George’s Chapel te bezoeken, vooral nu er veel rouwende Britten waren die voor het eerst een bezoek brachten aan het graf van de Queen.

De Harry Potter Studio’s zijn ook echt magisch! Dikke aanrader, ben nog steeds aan het nagenieten. Ik heb m’n kaartjes via de website zelf gekocht en ben met de trein richting Watford Junction gegaan, gelukkig ging er vanaf het station waar ik vlakbij verbleef rechtstreeks een trein.

15 likes

Ik ben al meerdere keren in Londen geweest maat ik wil dus graag nog eens naar de HP studio. Het leek me zoveel gedoe maar dat valt wel mee dus?

2 likes

Wij hebben besloten toch niet te gaan in december, prijzen worden met de dag hoger. Betaald echt de hoofdprijs - wat ik snap in deze periode - dus we gaan in het voorjaar. Hopelijk kan ik dan wél HP meepakken!

2 likes

Wij schrokken ook echt van de prijzen maar wat ik nu zag zijn de prijzen in het voorjaar nog wel vergelijkbaar. Wij hebben dus toch maar besloten om rond kerst te gaan hierom.

Wij hebben nu eind februari als optie en dat scheelt wel aanzienlijk, dan kunnen we ook nog redelijk betaalbaar met de trein.

Ben er al een keer met kerst geweest, dus dat scheelt haha!

Oh ja, wij hebben idd om die reden nu wel voor het vliegtuig gekozen… Wilden graag met de trein maar die is nu echt 4 of 5 keer zo duur als vliegen helaas. Maar qua hotels enzo zit je in het voorjaar nog op dezelfde prijs (het is gewoon een dure stad helaas haha…)

2 likes

Ja, valt echt hartstikke mee! Mijn hostel zat vlakbij station Euston en vanuit daar gaat een directe trein die je in 22 min naar station Watford Junction brengt. Er gaat ook een metro maar die heeft echt iets van 20 tussenstops. Vanaf Watford Junction gaat een gratis shuttlebus naar de Studios, die rit duurt ongeveer een kwartiertje.

Mocht je niet met het OV willen gaan kun je via Getyourguide ook tickets incl busreis kopen, maar ik vind niet dat dat het geld waard is.

1 like

Is dit in jullie ervaring voordelig/fijn? Moet uit Utrecht komen en heb geen gratis OV in Nederland.
“Elk Nederlands station > Brussel zuid naar Londen St Pancras Int’l” in 1 keer boeken op de Eurostar website.

Ik weet dit niet uit mijn hoofd, maar je kunt gewoon kijken of een kaartje vanaf je begin (Utrecht) naar Brussel en een los eurostarkaartje van Brussel naar Londen goedkoper is dan zo’n combiticket (ik boek altijd los omdat dat voor mij voordeliger is)
Vanaf Utrecht zou ik ook denken dat het logischer is om in Amsterdam op te stappen dan Brussel, maar dan heb je natuurlijk wel minder opties per dag en misschien is het duurder.

edit: en wat vooral belangrijk is om na te kijken: kun je op tijd in Brussel komen om je trein naar Londen te halen!

2 likes

Dank je wel! goede overwegingen!

Bedankt nog voor de tips! Zit in de Eurostar, gaat tot nu toe prima! Zin in deze trip.

3 likes

Heel veel plezier!

1 like

Die tijd van aanwezig zijn is nodig omdat je nog door de douane en bagagecontrole moet. Ik ben nog noot met de directe overstap gegaan vanaf Rotterdam/Amsterdam (altijd met overstap op Brussel) maar na de controle kom je in Londen in een wachtruimte en daar roepen ze om als je de trein in mag en dan kan je het perron op. Zal hier wel beetje hetzelfde gaan denk ik.
Of je echt zolang van te voren er moet zijn, ik zou niet gokken om later te komen. Stel er staat een hele lange rij dan weet je tenminste zeker dat je op tijd bent. Vanaf Londen was ik meestal zo door de douane heen (lees met 15 minuten ofzo) maar zou het risico liever niet lopen. Koffer kan je heel gemakkelijk in de bagegerekken aan het begin van elke wagon zetten.
Markten, ik weet dat de markt bij Spitafields en Truman Factory en die in Nothing Hill wel echt alleen op vrijdag en weekend zijn. Borough market is dacht ik wel elke dag.
En veel plezier alvast!

2 likes

Ja die tijd is wel nodig, een uur van te voren is iig verstandig. Sowieso gooien ze 30 minuten van te voren de rij dicht en heb je pech als je dan nog wil aansluiten. Anders krijgen ze nooit al die mensen er doorheen. Dat was mijn ervaring vanaf Amsterdam. De wachtruimte daarna is comfortabel. Kan je prima zitten en een boek lezen.

2 likes

Ik vond Rovi (restaurant van Ottolenghi) heel fijn afgelopen mei. Vriendelijke bediening, heel lekkere vegan & vleesgerechten. Bij andere restaurants van Ottolenghi niet geweest dus kan niet vergelijken maar zeker de moeite vond ik!

1 like

In Rotterdam was ik er eerder dit jaar ongeveer 90 minuten van tevoren en was al een van de laatsten. De wachtruimte zat al helemaal vol toen ik binnenkwam, was geen zitplek meer. Maar de wachtruimte in Rotterdam is ook echt klein in vergelijking met die in Brussel en Londen.

In Londen heb ik ook weleens in een heel lange rij gestaan, dus zou ook echt geen risico nemen.

Veel plezier! Weet je al wat je gaat doen in Richmond? Ham House vond ik leuk om te bezoeken in ieder geval. Richmond park is ook geweldig, je kan herten zien als je geluk hebt. En mocht je er rond zonsondergang zijn: je hebt een mooi uitzicht vanaf Richmond Hill.

2 likes
  • ik zou zelf minstens die 60 min aanhouden van vooraf aanwezig zijn, je moet de douane e.d. door en je weet niet hoe druk het is. Persoonlijk zou ik gewoon voor de 90 minuten gaan ivm mijn eigen gemoedsrust, ik vind het niet erg om dan in de wachtruimte een boek te lezen oid. De trein arriveert pas vlak voordat hij vertrekt, je kunt dus niet in de trein wachten, je wacht gewoon in de wachtruimte.
    Je kunt gewoon een grote koffer meenemen, er zijn van die bagagerekken in elke coupe voor het gedeelte met de stoelen en daar is ruimte genoeg, maar uiteraard is het makkelijker als je dan zorgt dat je als een vd eersten opstapt.
  • Voor markten:
    Borough market bezoek je het beste tussen woensdag en zaterdag.
    Camden Market is op zaterdag en zondag het grootst.
    In Covent Garden is op maandag een antiek/curiosamarkt en in het weekend een arts&crafts market
    Portobello Market in Notting Hill zou ik vrijdag of zaterdag gaan.
    Spitalfields is voor zover ik weet elke dag (en Brick Lane op zondag)

Ik vind deze allemaal leuk, maar Camden het leukst (maar daar verschillen de meningen natuurlijk over) en echt heel groot met zowel heel veel verschillende soorten eten, allerlei kraampjes en winkels, en Covent Garden is sowieso leuk om te bezoeken en op maandag extra leuk met de antiekmarkt.

4 likes

Ik ben eerlijk gezegd niet echt van de musicals, dus heb geen tip voor een specifieke (als je gaat omdat het een beetje bij Londen hoort denk ik dat alle ‘klassiekers’ wel leuk kunnen zijn om te bezoeken), behalve dat ik wel een aantal keer theaterkaartjes geboekt heb via www.londontheatre.co.uk (gewoon online dus), ook last minute op de dag zelf nog. Dat ging altijd prima
Naast musicals spelen er ook veel toneelstukken, opera en ballet in London, misschien ook leuk om te bekijken als je dat leuk lijkt.

Als je nog nooit in een theater in Londen geweest bent is het misschien wel goed om je in te stellen op hoge prijzen, en dat de theaters heel hoog kunnen zijn met wel drie balkons. Bij de goedkopere kaartjes in van die grote theaters zit je soms op een balkon of aan de zijkant en echt heel hoog boven het toneel.

Ik zou zelf trouwens wel graag naar Cabaret willen in de Playhouse ondanks dat ik niet zo van musicals houd (helaas zijn de kaartjes steeds erg duur), maar die zou ik niet meteen aanraden als je dat niet direct aanspreekt.

2 likes

Ottolenghi spitalfields vond ik heel lekker, kun je ook makkelijk combineren met spitalfields market :ok_hand:t2:

2 likes

Ik vond musicals superleuk, idd via die last-minute kaartjes. Ik ben naar mama mia, wicked en frozen geweest en vond het allemaal aanraders. Frozen was qua decors en aankleding veruit het tofst, maar mama Mia is ook altijd goed natuurlijk

1 like