Marktplaats/Vinted #2

Toen ik met Marktplaats begon 20 jaar geleden wist ik ook niet dat het gewoon 5 sterren was, tenzij er reden was om daarvan af te wijken. Ik dacht ook 5 sterren is een geweeeldige ervaring met heel veel vriendelijkheid of inzet van de verkoper ofzo.
Tot ik het dus toevallig meekreeg van iemand anders. Dat je 5 sterren geeft als alles gewoon goed is gegaan.
Misschien moet dat bij Vinted in de handleiding staan. 5 = alles is goee
4 = duidelijke gebreken in het aan/verkoopproces
Vinted maakt er automatisch bij 5 “perfect” van en dan denk ik ook bij sommige transacties “nounou alles was gewoon prima” :joy:

(Bij Airbnb of soortgelijke websites mag dit trouwens anders. Zovaak delen mensen daar 5 sterren uit terwijl je dan in een kapotte aftandse Airbnb terecht komt. Ik heb wel wel eens na een reis de advertentie opnieuw bekeken en die 5 sterren reviews met verbazing teruggelezen. Hoezo alles geweldig? Er waren 10 dingen stuk, het was niet goed schoongemaakt, het rook naar schimmel, je hoorde de hele nacht een hond blaffen etc etc.
Ik weet nu na schade en schande dat een 4,81 niks hoeft te betekenen en ik mik eerder op 4,90 of hoger.)

4 likes

Ik zou het dan daaronder zetten! Zodat potentiële kopers het kunnen lezen.
Ik kreeg een keer een review met daarin een tekst waardoor het leek of ik “de schuldige van het probleem” was. Het kwam in ieder geval niet zo lekker over voor een volgende verkoop. Toen heb ik daaronder zelf maar geschreven hoe het zat.

@Kauai ha soort “like for like” idee.
Ik ben zelf altijd “bang” dat als ik een lagere beoordeling geef, ik het ook terug krijg en dat vind ik toch een risico dus ik doe het liever via de tekst daaronder. Subtiel doch eerlijk.
Ik zou bij die 4 denk ik wel gewoon een 5 teruggeven, maar dan wel daaronder zetten “Alles was prima. Jammer dat ik een 4 heb gekregen terwijl er, bij navraag, niks mis is gegaan en je tevreden bent!”

1 like

Heel volwassen en beleefd van je, ik zou een ster minder geven dan zij hebben gegeven gewoon voor de extra negatieve gedachtes die ik eraan moet weiden

2 likes

Haha maar dan gaan zij ook een ster minder geven door hun review aan te passen :joy:

Het irritantst vind ik nog dat je geen review kan geven als een verkoop wordt geannuleerd, zelfs als dat komt door een namaakproduct, vies, kapot etc. Dat zijn juist de dingen die belangrijk zijn.

4 likes

Soms is het voor mijn eigen gemoed juist beter om “de verstandige” te zijn en me niet te laten meeslepen. Ook al doet een ander stom of praat poep, ik probeer te blijven bij mijn eigen overtuiging. Dan kan ik mezelf niks verwijten/geef ik het goede voorbeeld/laat ik me niet mee onderdompelen.
Dit klinkt allemaal heel zwaar en serieus haha, zoveel ben ik nou ook niet bezig met reviews in mijn dagdagelijkse leven :smile:

Wat vinden jullie trouwens van “thuis ophalen”? Ik heb wel eens op marktplaats zulke afspraken gemaakt en dan kwam diegene langs en viel het toch tegen en vertrok diegene weer. Dat vond ik zo vervelend. De hele dag eromheen gepland, moeten thuisblijven en dan is er geen verkoop. Ik had dat ook niet verwacht.
Andersom heb ik wel eens iets opgehaald / ergens op een centraal punt afgesproken en voelde ik me eigenlijk toch wel 99,9% verplicht om het gewoon te kopen en het niet als kijkmoment te beschouwen. Behalve als er natuurlijk echt iets onvoorziens is dat je niet in de advertentie kon zien, dan vind ik van de koop afzien wel logisch.

Ik doe dit zo vaak, vooral met grote dingen die niet op te sturen zijn. Ik geef wel alleen tijden door die mij goed uitkomen. Mijn ervaring is ook dat regelmatig mensen toch niet komen opdagen, dus ik ga niet moeilijk doen met thuisblijven op onmogelijke tijdstippen. Als ik thuis ben zijn ze welkom en anders gaat het over. Zo kost het me geen extra moeite. En als iemand langskomt en het toch niet wil hebben, prima. Ik snap dat iets in het echt soms kan tegenvallen. Dan verkoop ik het wel aan iemand anders.

4 likes

Ik laat vaak iets thuis ophalen, vooral bij interieurspullen die niet op te sturen zijn. En ik haal ook regelmatig dingen bij mensen thuis op. Ik heb eigenlijk vooral goede ervaringen. Eén keer wel een hele onderhandeling bij de deur gehad over stoelen die ik al goedkoop te koop had gezet. Daar moest volgens de koper toch nog weer 3 euro af, zo nodig door de kussentjes maar zelf te houden. Ik heb ze met hun bestelbus weer laten vertrekken en verkocht de stoelen een week later zonder problemen.

10 likes

Ik heb eigenlijk altijd wel goede ervaringen met thuis ophalen. Maar verkocht denk ik wel aan serieuze kopers. Ging bijv om een dure bureaustoel of een ander meubelstuk. Bij gratis ophalen wel meer afhakers is mijn ervaring. Doe dat ook niet meer en breng het nu naar de kringloop.

Heb zelf 1x een aankoop bij de deur afgewezen. Ging om een draagzak en had van tevoren gevraagd of deze schoon en vlek vrij was. Kwam ik daar zaten er allemaal kwijl vlekken in. Dus heb vriendelijk bedankt. Was wel ongemakkelijk maar hoefde dat ding echt niet.

1 like

Ik heb iets gekocht op Vinted uit Duitsland maar de enige verzend optie is dhl express voor €15,75 het ding dat ik kocht was €12.

Heb de verkoop een bericht gestuurd of er geen andere verzend optie is maar daar wordt niet op gereageerd. En nu? Ik wil het wel maar dat is toch geen normale prijs voor verzenden, of is het echt zoveel duurder vanuit Duitsland

Zijn die mensen serieus zonder de stoelen vertrokken omdat ze niet €3 meer wilden betalen? :joy:
Ik begrijp wel dat je voet bij stuk hebt gehouden hoor, als je al een afspraak hebt lijkt het me heel irritant dat ze dan bij ophalen opnieuw willen onderhandelen.

3 likes

Als je de verzendkosten nog niet hebt betaald, hoe heb je het dan gekocht?

8 likes

Ik zie dit heel vaak bij Duitse verkopers, sltijd dat bedrag ook en altijd alleen DHL als keuze optie. Weet niet waarom dst zo is maar wel heel jammer idd.

Yup, 4 stoelen in goede staat inclusief schone kussentjes voor €15 was te veel. Man, vrouw, volwassen dochter en bestelbus zijn na 10 minuten lullen weer vertrokken.

Nu moet ik zeggen dat ik van verschillende culturen wel herken dat er onderhandeld moet worden, het liefst ook nog in de kleinst mogelijke stapjes. Maar ik kon dat bij deze deal niet waarderen.

1 like

Ik heb vorige week iets in Duitsland gekocht en toen waren de verzendkosten €4,65, via Vinted Go.

1 like

Ik word echt knettergek van alle AI foto’s op Vinted, weet iemand of je kunt instellen dat je die foto’s / producten niet meer ziet?

Heb al gezocht maar niet echt gevonden.

1 like

Volgens mij niet. Ik blijf ze wel rapporteren, Vinted haalt ze wel offline dan. Stomme is dat ze alleen wat doen met melding van een lossr advertentie, als je een gebruiker met 20 AI-advertenties rapporteert dan doen ze er niets mee. :expressionless:

4 likes

Ik had geboden, ze is akkoord gegaan met het bod en dan moet je het nog kopen, daar zag ik pas se verzendkosten

Ik heb dit ook al gehad. Ook andersom toen iemand iets bij mij wilde kopen terwijl ik geen enkele verzendoptie heb uitgeschakeld. Echt geen idee waar dit aan kan liggen dus.

4 likes

Ik heb dit ook een keer gehad. Was gewoon bij een Nederlandse verkoper. Ze had het product er toen opnieuw opgezet en toen kon ik het met normale verzendkosten kopen.

1 like

het kan soms ook zijn dat de pakketpunten vol zijn geloof ik. dan komt dat later beschikbaar, heb ik wel eens gehad. ik zou elke dag even checken of er een dhl of vintedpunt beschikbaar is

3 likes