MastercheFF

Nee.

2 likes

Dan ga ik wel even de stad in voor een nieuw weckpotje, thanks

Er zijn volgens mij best wel wat hier die uitgebreid koken en/of regelmatig etentjes geven. Houden jullie ook ergens bij wat je dan kookt en of het menu goed samengesteld is of wat beter anders kan?

Ik heb zelf wel van die verdwaalde blaadjes met dwt soort notities maar ik ga het toch iets beter bij elkaar bewaren denk ik. Is wel leuk en handig voor inspiratie.

Wat is je best gelukte menu?

1 like

Hmm ik houd het niet zo geordend bij in het whatsappgesprek met mezelf :sweat_smile: waarom wil je het bijhouden en waar begin je normaal met samenstellen van den menu?

Ik vind het fijn om bijvoorbeeld 1 keuken, boek, instagrammer ect uit te kiezen, dan kan ik gerichter zoeken. En ik heb een keer een menu gemaakt met “Sjern favorites” dat was echt een top avond!

Wat ik zelf meer wil doen is bij elke gang een bijpassend drankje of cocktail serveren!

2 likes

Sluit ik me helemaal bij aan. Op de avond zelf wil ik zo min mogelijk in de keuken staan en gewoon gezellig aan tafel zitten. Ik vind dan een tafel vol eten vaak gezelliger dan losse gangen. Plus mijn eten is vaak eerder ugly delicious :joy:.

Ik doe wel aan toetjes trouwens, maar kies dan ook voor iets wat ik vooraf kan maken (bij Mexicaans etentje had ik Très leches cake bijv, maar ook wel witte chocolade panna cotta met frambozensaus etc.) Daarna ook idd kaas/ bonbons/ koekjes.

Vaak dan nog een speciaal aperitief en cocktail erbij (en wijnen uiteraard) en klaar. Vooral bij het aperitief koop ik dan ook gewoon wat bij de Italiaanse supermarkt/ notenwinkel/ markt etc.

Edit: en nee ik schrijf niks op en sla niks op tot ergernis van mijn vriend (en mezelf haha).

6 likes

Ik hou het nergens echt bij maar post wel vaak hier wat ik gekookt heb dus ik zoek regelmatig op m’n eigen username in het wat eet je vanavond topic haha

Ik vind het zelf eigenlijk het fijnste om geen losse gangen te doen maar gewoon een hele tafel vol eten te zetten zodat iedereen gewoon kan pakken wat ze willen zonder vaste volgorde. Dan zorg ik dat ik alles in één keer op tafel heb en kan ik daarna ook gewoon gezellig mee eten en praten zonder dat ik heen en weer naar de keuken hoef te vliegen. Edit: wat @grace en @Bunnyslippers zeggen dus ja haha

Deze twee waren allebei echt goed gelukt:

10 likes

Ik probeer meestal wel de gerechten op elkaar aan te laten sluiten en kies bijpassende wijnen. Wat heel erg helpt als je meerdere gangen kookt is mise en place dus al dingen voorbereiden.
Dessert en voorgerecht kan je ook vast vooraf maken.

2 likes

Ja ik hou een soort bak- en kooklogboek bij in Google Docs bij dat soort gelegenheden, met notities voor mezelf. Als ik dan wil weten wat ik ook al weer precies in de cannelloni heb gegooid, kan ik dat eenvoudig terughalen op al mijn apparaten.

Voor grote etentjes heb ik overigens geen grote menu’s of iets dergelijks, ik log het meestal per gerecht omdat er in mijn familie / vriendenkring meestal potluck-achtige situaties zijn.

En in Google Calendar noteer ik al een jaar of 8 wat ik elke dag heb gegeten (avondeten alleen hoor) zodat ik altijd terug kan scrollen als ik inspiratie nodig heb.

8 likes

Bij mij hangt het helemaal van mijn bui/fase af haha. Van de zomer heb ik in Frankrijk veel klassiek Frans gegeten, dus voor vrienden heb ik laatst ook klassiek Frans gekookt. Maar zo kan ik ook een Midden-Oosterse, Italiaanse of andere fase hebben haha. Als je nu bij me komt eten krijg je sowieso een amuse in een pani puri haha.

Als ik niet super veel tijd heb, maar wel uitgebreid wil koken is Mexicaans the way to go. Inderdaad een tafel vol met allerlei schaaltjes en pannen waar mijn gasten zelf taco’s mee kunnen vullen. Maar als ik uitpak ga ik wel voor meerdere gangen, dan start ik met een borrelplank met lekkere kaasjes en brood. Doe ik een of twee amuses en daarna 3-gangen en sluit ik af met koffie met friandises.
Ik heb een aantal gerechten in mijn repertoire die simpel zijn, maar er wel indrukwekkend uit zien. Dus als ik minder tijd heb komt een van die gerechten wel terug in het menu. Ik moet wel zeggen dat ik veel en graag kook, dus de simpelheid hiervan is relatief haha.

Dit zijn mijn classics/simpele gerechten:
Amuse
Pani puri (Indiaas krokant balletje) gevuld met bietentartaar en een toefje hazelnootmayo bovenop
Voorgerecht
Ceviche van zeebaars met tigermilk, radijs en een 1000 gaatjes tuille
Hoofdgerecht
Spitskool van de barbecue met zoete aardappelcrème, chimichurri en gerookte amandelen
Dessert (toetjes is mijn heuvel om op te sterven)
Aardbei-sambuca soep met yoghurtijs en dragon (je serveert aardbeien, dragon en yoghurtijs in een martiniglas en je geeft ieder een mini kannetje met de “soep” om erbij te schenken)

12 likes

Jaa ik vind een tafel vol gerechten ook ideaal! Ik maak zelf wel graag toetjes maar wel simpel. Meestal kies ik nog 1 of 2 recepten uit voor drankjes en standaard maak ik ijsthee.

Zelf ga ik dan nog wel eens de mist in met combinaties van de gerechten. Dan is er 1 die wel grwoon lekker is en goed gelukt maar of qua smaak of structuur of wat dna ook net niet lekker past. Maar goede leer voor een volgende keer.
De diepvries en koelkast zijn ook onmisbaar met uitgebreid koken. Als het echt heel veel is maak ik een planning en die plak ik op de keukenkastjes.

@Sjern ik heb zelf veel kookboeken en nog boeken vol met geprinte en/of overgeschreven recepten. Ik blader dat dan meestal door. Soms kies ik een keuken vaker is het een gerecht waar ik dan om heen bouw. Meestal zijn de recepten dan wel van verschillende makers, dat noteer ik dan in het lijstje.

Ja ik kwam dus op deze vraag omdat ik er achter kwam dat ik zelf dus heel veel noteer. Dus ik was even benieuwd naar jullie manier van werken.

Samenvatting

Naast de kookboeken, mapje met verzamelde recepten om eens te maken en de boeken met overgenomen recepten heb ik nog een schrift voor notities als ik iets zelf iets in elkaar flans en ik dwt wil verbeteren.
Dan heb ik de afgelopen jaren in agenda’s bijgehouden (echt apart hier voor aangeschaft staat niks anders in) wat ik elke dag at plus boodschappenlijstjes. Waar dan nog menu overzichten bij zitten van etentjes. Als laatste heb ik nog de aparte lijsten van verjaardagen van de afgelopen 5 jaar.

@FrauHelga ha ik dacht al dat jij vast veel zou noteren. Grappig dat jij dan zoveel online doet ik heb liever papier.

6 likes

Mijn geheugen is vaak een zeef, en dan weet ik wel dat ik iets genoteerd heb, maar niet waar.
Dus voor ik allemaal mappen en notitieboeken moet doornemen, noteer ik het dan liever in Google Docs. Dan is het allemaal wat gestructureerder dan als ik overal losse velletjes heb. Dat had ik voorheen en dat werkte helaas niet echt voor mij.

Wat ik weleens doe, is dubbel noteren. Wat dan in een notitieboekje staat, staat dan sowieso ook online.

1 like

Oehhh gewaagd haha, nee hoor moet vast lukken;

PS en leuk experiment, ben benieuwd!
Of had je het al weleens eerder gemaakt?

Samenvatting

Ik schrijf gewoon alles uit en wie weet heb je er iets aan:

Ingrediënten: rijst, zout, suiker, boter, amandelen, saffraan, rozenwater en vanille aroma

Okay 1e tip, ik zou heel klein beginnen of is het een grote club?
Want handiger zo om te kunnen oefenen voor de 1e keer. Dus gewoon beginnen met een kopje rijst. Hier haal je denk ik wel 3 kleine bakjes uit voor visite.

Eerst je (basmati, tilda kan allemaal) rijst wassen en dan met genoeg water zodat het de rijst dekt. Dus 3 kopjes water bijv.
Liefst minimaal 4/5 uur van te voren. Maar tip 2, je kunt het ook nu al klaar zetten, dan weet je zeker dat je rijst morgen middag genoeg geweekt en zacht is, en beter voorbereid zo.

Dan morgenochtend:
Water gooi je weg. En dan met je hand steeds een handje rijst pakken en de rijst fijn knijpen/masseren.

Dan zijn er verschillende opties:
de ene persoon maakt het net als pasta; laat eerst water koken en gooit daarna rijst erbij.
Maar mijn moeders aanpak was altijd: pan op hoge vuur, rijst erbij (wat al klein beetje zacht is) en dan 4 kopjes water langzaam erbij en heel goed roeren (met een houten lange lepel). Want later kan het een klein beetje spetteren dus goed dat je zelf niet verbrandt.

Een puntje theelepel zout erbij.

Het doel is om de rijst dan heel papperig te krijgen (hangt natuurlijk van heel veel af; soort pan, type fornuis). Denk aan havermout, vind het lastig om een tijds indicatie op te plakken. Je kunt heel klein beetje op een schoteltje doen tussendoor om te proeven.

Als je rijst goed papperig is, mag je vuur lager en moet suiker erbij:
schrik niet, volle 3/4 kopje suiker mag erbij. Echte zoetekauwen gooien soms ook 2 kopjes suiker op 1 kopje rijst als verhouding.
En dan een halve eetlepel echte boter (ongezout) erbij

Vlg stap; je kunt amandel schaafsel kopen, 2 eetlepels. Geeft een lekkere bite en smaak. Soms heb ik zin en week ik zelf van tevoren amandelen en schaaf ik het.

Oh ja: tussendoor een volle theelepel saffraan in een theekopje oplossen, heel heet water erop, denk aan 1/4e kopje en dat 2 uur even laten intrekken. Saffraan svp nooit droog in eten gebruiken, altijd een puree van maken eerst.
Mag daarna op de rijst, wat op lage vuur staat. Hier geeft het de mooie gele kenmerkende kleur. En kun je ook testen of je nog een beetje saffraan erbij moet gooien omdat het te weinig kleur heeft als het bleek eruit ziet.

Rozenwater erbij (1 eetlepel)
En dan als laatste stap:
Vanille aroma theelepel erbij, maar als je geen rozenwater hebt dan 2 theelepels aroma erbij

Zodra het klaar is, snel warm opscheppen want als het afkoelt, wordt het ook harder en moeilijker opscheppen.

En dan qua substantie: het mag dik zijn als een romige vla, niet te waterig maar ook zeker niet te dik. Beetje fluffy pap

Dit is wel een gerecht wat door 10 personen toch 10x anders uitpakt, dus er kan ook weinig mis mee gaan denk ik, hoop ik haha

13 likes

Ik heb binnenkort een borrel met collega’s (rond avondeten-tijd) waar iedereen wat mee moet nemen en ik heb gewoon echt even geen inspiratie? Moet het de avond vantevoren al maken, iemand ideeen? Ik ben zelf vegan maar alle inspiratie is welkom, kan het altijd nog veganizen haha

1 like

Quiche? Is ook koud lekker. Alleen geen idee hoe je dat moet veganizen :sweat_smile:

2 likes

Bruschetta, kleine tapas zoals olijven, hummusdip en groenten zoals wortels, selderij en komkommer, vegan sushi

1 like

Empanada? Of een ander gevuld hapje.

1 like

Kan je het daar afbakken? Zo ja; gegratineerde champignonragout met stokbrood

1 like

Ik ben nu een tijd vrij voordat ik met mijn nieuwe baan begin en wil graag mealpreppen. Straks ga ik vroeg weg en ben ik laat thuis dus ik wil mijn vriezer lekker gaan vullen.

Hebben jullie tips wat fijne (grote) gerechten zijn om meal te preppen en in te vriezen? Ik heb ook een slowcooker waar ik grote porties in kan maken.

Ik heb zelf al:
Chili con carne
Marokkaanse kipstoof uit de slowcooker
Slowcooker poor man stew
Groentensoep

2 likes

Ik vind lasagne of andere ovenschotels altijd wel makkelijk, die kun je dan zo uit de vriezer in de oven schuiven.

3 likes

Pastasaus of allerlei soorten curry vind ik altijd wel chil om in de vriezer te hebben. Hoef je dan alleen nog wat rijst of pasta bij te koken.

6 likes