MastercheFF

Ik gebruik 300 gram typo 00 bloem en 3 grote eieren op kamertemperatuur. Dikte voor tagliatelle hou ik nummer 5 aan op de pastamachine en dan minimaal een half uur laten drogen voor het koken

2 likes

100 gram 00-bloem en 1 ei per persoon. Deeg kneden gedurende 10 minuten ongeveer, dan 10 minuten laten rusten en dan verder kneden. Dit is indicatief want niet alle bloem en alle eieren zijn hetzelfde.
Als je het gevoel hebt dat je deeg scheurt of ge droog is dan kan je er een beetje water aan toevoegen en verder kneden.

Voor je pastamachine zou ik het deeg bewerken tot 70 a 80% van je maximale instelling. Je zou eigenlijk net de aflijning van je vingertoppen door het deeg moeten zien.

Tips voor je deeg te maken: https://youtu.be/WX8vNXBoe8s?si=FSPY_v8EiquYDEya

Of

Kookboek american sfoglino, zeer leuke recepten en hij is wel preciezer in pastagerechten.

3 likes

Ik gebruik op 1 ei 50 gram 00-bloem en 50 gram semolina. Door de semolina heeft het deeg wat meer bite, vind ik zelf lekkerder. Verder wat @Daelyss ook zegt het deeg zeker met de hand afkneden.

Dikte van uitrollen is afhankelijk van welke machine je hebt, ik zet hem bij mijn kitchenaid op stand 5 / 6.

1 like

Oh dat filmpje is echt te gek. Echt veel uitgehaald. :heart_eyes: Ging veel beter dan eerder. Was super lekker. Vorige keer te nat deeg gehad denk ik en te zuinig met meel strooien.

1 like

Geroosterde spruitjes, Geglaceerde worteltjes of een groente gratinnetje?

En als vega hoofdgerecht geroosterde spitskool of bloemkoolsteak ipv. de parelhoen. Kan je de rest gewoon hetzelfde houden (zolang je groentebouillon gebruikt voor de rodewijnsaus)

1 like

Excuus als dit het verkeerde topic is, maar kon zo snel even geen koken/kooktips topic oid vinden… dus feel free om de post te verplaatsen :grimacing:
Ik heb een vega curry gemaakt maar per ongeluk teveel tomatenpuree toegevoegd waardoor de smaak wat zuur is geworden. Hoe fix ik dit (het liefst niet met suiker)?

1 like

Heb je er al kokosmelk ingedaan? En zout zou denk ik ook helpen als je echt geen suiker wilt gebruiken

1 like

Jaa al wel kokosmelk idd, ik zal zout ff proberen. Thanx!

Ik gooi er dan soms wat bakpoeder bij in om de zuurgraad wat naar beneden te krijgen, werkt ook bij tomatensoep

4 likes

Misschien een groentengalette?

1 like

wat is jullie ultieme luie gerecht maar wel lekker?

Preistoemp met gerookte zalm en twee zachtgekookte eitjes.
Als ik echt geen zin heb om te koken, dan koop ik reeds gemaakte puree en gesneden prei

4 likes

Spaghetti aglio olio

6 likes

Of iets van Rukmini Iyer

2 likes

Snelle pompoen soep zolang pompoen er is

1 like

Pita met pittige wortels en kikkererwten

5 likes

Rijst met zalm, edamame en dan met sriracha en kewpie mayo

4 likes

Spinazierisotto met witvis, kan bijna alles uit de diepvries trekken en ik de oan mikken, rijst en bouilion erbij en wachten maar

4 likes

Broodjes bofkipburger zijn hier favoriet de laatste tijd of zo’n kant en klare kleine quiche

3 likes

Ik las broodjes plofkipburger :joy:

4 likes