MastercheFF

Jaaa net als @Druppels, ik maak graag deze: Pastaschelpen met spinazie - Leuke Recepten

Dille vriest goed in vind ik

1 like

Ik heb eigenlijk standaard koriander en tijm in de vriezer liggen, gebruik het regelmatig en werkt altijd goed

2 likes

Heeft iemand nog aanraders voor YouTube channels met gezonde maar lekkere (vega) recepten? Echt een eind/begin van het jaar vraag haha.

Die geen mealprep zijn. Ik ben een beetje verveeld met de dingen die ik al ken (pick up limes, tish wonders) en verder ken ik niet zoveel kanalen en als ik zoek op YouTube kom ik in een hels algoritme van mealprep achtige dingen

3 likes

Voor vegan inspo vind ik Edgy Veg ook leuk!

3 likes

en @Druppels Bedankt voor de suggestie, vandaag gemaakt en het was heel lekker :slight_smile:

1 like

NoMeatDisco, Johnny Meatless, BakingHermann, ElaVegan!

Heeft iemand hét recept voor een goede rendang boemboe? Ik gebruik normaal die uit het boek Indorock maar mogelijk hebben jullie nog suggesties?

Heeft iemand de tip om ei en pannekoeken te bakken in een RVS pan? Ik heb al veel pogingen gedaan, maar ben bijna in staat alsnog een teflonpan te kopen met al dat gepruts 🫠

Laat je de pan heet genoeg worden voordat je er iets in doet? Als je er een druppel water in laat vallen moet het niet verdampen maar een bolletje worden, dan weet je dat je genoeg heb voorverwarmd. Dan pas olie er in, die ook even echt heet laten worden, dan je ei erin, vuur evt lager, en echt even de tijd geven voordat je probeert 'm los te krijgen. Eieren gaan bij mij eigenlijk altijd goed in rvs tenzij ik ongeduldig loop te doen. Pannenkoeken doe ik zelf altijd in een plaatstalen pan dus daar heb ik geen specifieke tips voor

Ja, ik volg al deze tips. Misschien dat ik nog wat meer moet experimenteren met de hitte.

Ah, het was leuk geweest als het zo simpel opgelost had kunnen worden haha. Enige wat ik nog kan bedenken is echt genoeg olie in de pan. Ik moest er in het begin echt aan wennen dat je niet wegkomt met zo’n klein drupje als dat je in anti-aanbakpannen vaak gebruikt

3 likes

Ja, dat doe ik ook! Ik lees net alleen dat olijfolie niet geschikt zou zijn :open_mouth: Dus ik ga maar gauw wat anders halen.

Thanks voor het meedenken! Die plaatstalen pan ga ik ook eens bekijken.

1 like

Nee olijfolie is niet ideaal inderdaad! Kan een stuk minder hitte hebben dan bijvoorbeeld zonnebloemolie, als je je pan echt lekker heet hebt gaat dat soms roken en het wordt er ook niet lekkerder op.

Voor plaatstaal vind ik De Buyer pannen fijn! Die moet je wel nog zelf inbranden maar dan heb je dus wel een soort anti-aanbaklaag. Ik gebruik ze sowieso altijd voor pannenkoeken en meestal ook voor eieren. Ik heb zelf 3 pannen van de Carbone Plus lijn. Ze hebben ook een duurdere lijn (Mineral), die pannen zijn gewaxt maar dat was je er af dus ik zie daar zelf de meerwaarde niet zo van. Specifiek voor pannenkoeken heb ik deze (weet uit m’n hoofd alleen even niet welke maat), werkt voor mij goed:
https://www.debuyer.com/en/1-1377.html

2 likes

En @matroos (extra vierge) olijfolie is ook helemaal niet gezond als je het verhit! Je kunt dan beter avocado olie gebruiken, die is wel geschikt om te verhitten (maar geen ervaring hoe die met een rvs pan is :blush:)

1 like

Dat is niet helemaal waar! Kun je nou wél of niet met extra vierge olijfolie bakken? | KRO-NCRV

Olijfolie kan wel minder heet worden voordat het verbrand dan bijvoorbeeld zonnebloemolie, maar dat heeft niets te maken met extra vierge oid. En het kan wel heet worden alleen niet té heet, ligt dus een beetje aan waarvoor je gebruikt.

7 likes

Oh ik dacht extra vierge alleen voor koude gerechten, heb ff geen bron haha

1 like

Dat werd ook jarenlang gezegd (en hoor je nog steeds vaak, staat bijvoorbeeld ook op flessen bij AH) maar is dus eigenlijk nergens op gebaseerd

4 likes

Dat werd vaak ook gezegd vanwege de smaak ervan dacht ik

Wat is jullie favo versepasta recept? Voor het deeg dus. Ik heb de zilveren lepel gebruikt in het verleden en volgens mij vond ik die niet geweldig. Ik wil gewoon tagliatelle maken. Welke dikte gebruiken jullie voor het eindproduct?

1 like

Ik gebruik 300 gram typo 00 bloem en 3 grote eieren op kamertemperatuur. Dikte voor tagliatelle hou ik nummer 5 aan op de pastamachine en dan minimaal een half uur laten drogen voor het koken

2 likes