MastercheFF

Ik koop gewoon enkel de aardappelen die ik nodig heb, van die losse uit een bak in de supermarkt, bij de groentenboer of op de markt

2 likes

Oh dus niet per kilo? Daar ga ik ook eens naar zoeken…blijft wel dat ik maar 1x in de week boodschappen doe en vrijwel iedere dag iets met aardappels :see_no_evil:

Helpt ook om een appel bij je aardappels te bewaren. Ik heb ook nauwelijks bergruimte, maar bewaar ze bij m’n pannen (erin vaak). Dat is relatief koel. En uitlopers snij ik gewoon weg. Vind dat ze altijd best lang goed blijven.

1 like

Ah dat is ook een goede tip! :blush: en dan een ongesneden appel ga ik vanuit?

Iemand wel eens pannenkoeken gemaakt met kefir? De smaak vinden wij een beetje meh, maar dacht anders maar pannenkoeken meemaken, word de smaak dan wat zachter? Of proef je het nog heel erg?

1 like

Geen idee of dit een domme vraag is but anyway: ik heb net geleerd dat er gerookte haring en makreel verkocht worden in de supermarkt. Geen idee of het iets Nederlands is (ik ben Belg), maar ik kende het zelf iig niet. Ik vroeg me af hoe dit gegeten wordt. Warm je het nog op? Bij wat past het? Hoe smaakt het? Zitten er graten in?

Ik zou graag wat meer vis eten dus het leek me wel interessant!

Goed voornemen want het is supergezond! En lekker, en niet duur :smiley: Ik eet het soms in een (lunch)salade, meestal makreel, dat is bijvoorbeeld heel lekker met biet. Je kunt het gewoon zo eten, opwarmen hoeft niet. Er zitten soms nog wat achtergebleven graten in maar de meeste zijn eruit. Je kunt het ook bij een visboer kopen als je het bij de supermarkt niet kunt vinden (maar de AH zou het wel moeten hebben, tenzij AH denkt dat Belgen het vies vinden).

edit: een ander lekker gerecht met makreel is kedgeree

2 likes

Gerookte makreel koop ik meestal bij de visboer, en die moet dan thuis nog schoongemaakt worden. In makreel zit heel veel graat en ook vrij kleine graatjes, dus ik pluis het altijd helemaal uit.
Ik eet het koud op een wit bolletje met wat roomboter, zout en peper. :drooling_face:

3 likes

Het is bij de AH dat ik ze gespot heb! Ik ga het deze week dan maar eens proberen :blush:

Ik vind het ook heel lekker als salade voor op brood! Lekker met wat mayo en/of yoghurt/kwark, augurk, appel, uitje.
En je hebt ook filets bij de Appie zonder graat geloof ik, ideaal

1 like

Gerookte forel is ook erg lekker! Kun je ook bij ah krijgen.

Let op dat gerookte vis wel wat zouter is, maar ook wel bijzonder van smaak.

In Nederland wordt veel vis gerookt, niet alleen de bekende paling en makreel, maar ook slipping en heilbot of poon. Was vroeger een goede manier om vis te conserveren.

2 likes

Is hier iemand die veel verstand heeft van de spaanse keuken?

Op vakantie in Noord-west Spanje at ik sopa de pasta: een soep dat bestaat uit een heldere (vega) bouillon met gekookte pasta(orzo?). De bouillon smaakte niet naar standaard groentebouillon, dus ik dacht misschien safraan?

Als ik google kom ik er niet echt uit, maar ik zou het graag namaken!

Smaakte als normale pannenkoeken (mocht iemand nog benieuwd zijn haha)

4 likes

Volgens mij is kikkoman het meest als een lichte sojasaus. Licht en donker wordt vooral gebruikt in de Chinese keuken, en japanse sojasaus is sowieso al anders qua smaak. Licht is wat zouter en lichter qua kleur, donkere is meer gefermenteerd en wat dikker en minder zout, en iets zoeter. Wordt vooral gebruikt voor de kleur blijkbaar.

Heb sinds kort ook dit verschil ontdekt haha. Heb nu de kikkoman geditcht en een chinese lichte soja in de toko gekocht die ook in een kookworkshop werd gebruikt waar ik laatst was.

2 likes

Ik had een recept en wist dat er spinazie in moest, dus een zak van 500 gram gekocht. Nu bleek er maar een handje in te hoeven waardoor ik nog met zo’n 450 gram spinazie zit. Wat zouden jullie daarmee maken?

2 likes

Ik heb net dit gemaakt van spinazie die ik over had:

Heel lekker en ik had alles al in huis. En ik maak ook vaak deze quice uit ‘the green kitchen at home’. Maar dan moet je er wel wat dingen bijkopen:

(Maak het deeg nooit zelf, gewoon hartige taartdeeg uit de super)

4 likes

Saag paneer!

1 like

Ik overweeg nog cavolo nero aka palmkool in onze moestuin te zetten. Alleen wil ik dat alleen doen als ik ook weet dat ik ermee ga koken. Hebben jullie favoriete recepten? Tag @grace want jij hebt me ooit geïnfluenct.

2 likes

Is heel lekker door spaghetti aglio olio!

1 like

Kent iemand de bakplaat-kookboeken van Rukmini Iyer? Lijkt mij fijn voor doordeweekse dagen. Wat is een aanrader: de snelle bakplaat, wereldse bakplaat, makkelijke bakplaat of groene bakplaat?

• Makkelijke bakplaat
  • Wereldse bakplaat
  • Snelle bakplaat
  • Groene bakplaat

0 stemmers