MastercheFF

Fijn om te horen dat het werkte! Er werd inderdaad ook getipt om (sowieso) veel bloem te gebruiken bij het uitrollen, dus ligt niet aan je deeg vermoed ik.

1 like

Oh die zag ik zaterdag ook! Leek me ook heel lekker :yum: Goeie tip voor in de wijn ook. Haha nee, in Groningen! Ik was bij Leuk & Lekker geweest. Heb daar als cadeautje 9 jaar oude balsamico azijn en een lekkere biologische olijfolie gekocht. Als ze op zijn kun je de flesjes weer meenemen en laten vullen. Kan dat ook bij jou moeder in de winkel? Vind dat echt een leuk en goed systeem. Zaterdag kocht ik nog een patatas bravas bruschetta mix, die had ik in de winkel geproefd en was ook heel lekker.

1 like

Hoe slijpen jullie je messen? Ik breng ze nu eens in de zoveel tijd naar mijn broer zodat hij het kan doen, maar ben er wel klaar mee om met 4 scherpe messen in de trein te zitten :sweat_smile:.

1 like

Ik houd ze zelf bij met een aanzetstaal en ik breng ze af en toe naar een kookwinkel om ze te laten slijpen. Als je ze zelf een beetje kunt bijhouden hoef je ze niet eens ieder jaar weg te brengen.

Edit: misschien overbodig, maar om ze scherp te houden is het ook belangrijk om ze met de hand af te wassen, direct af te drogen en niet in de vaatwasser te doen.

2 likes

Ik weet niet of er een repair café is bij jou in de buurt, maar anders kan je het daat naartoe brengen.

2 likes

Ik heb een elektrische messenslijper - super chill want dan is een mes slijpen zo gebeurd, en ik merk dan ook wel meteen verschil aan mijn messen. Maar je hebt ook wel handslijpers met meerdere standen, die zijn wat goedkoper dan elektrisch maar met een beetje oefening slijpen ze even goed

1 like

Ik slijp ze zelf met een slijpsteen. Vergt wat oefening, maar het is niet heel moeilijk.
Heb het in eerste instantie geleerd met een goedkoper mes dat ik nog had, maar durf (en kan) nu ook mn dure messen slijpen.
Ben wel geneigd om ze misschien af en toe ook professioneel te laten slijpen als een soort extra onderhoud.
En wat @George ook zegt altijd met de hand afwassen

3 likes

Er komen morgenavond vriendinnen over, ik zal het avond eten verzorgen. Ben alleen beetje blanco.

Het moet vegetarisch en liefste beetje budgetproof

Ik dacht aan een pasta bolognese, maar twijfel wat.

Wellicht hebben jullie nog wat inspo

Lekkere pompoenorzo met burrata? Staan heel veel recepten op insta hiervan op dit moment!

2 likes

Oeh goeie! Orzo is nieuw voor mij, maar ga ik zeker even bekijken

2 likes

Dahl met naan erbij, of shakshuka met brood?

4 likes

Er zijn ook dit soort messenslijpers: https://www.ikea.com/nl/nl/p/skarande-messenslijper-zwart-50289169/ In de reviews zijn mensen daar ook best positief over. Ook bij die van de Hema bijvoorbeeld.

Ik heb er geen ervaring mee, maar overweeg er zo een aan te schaffen. Aanzetstaal en slijpsteen is ongetwijfeld beter, maar ik zie mezelf dat nog niet zo onder de knie krijgen met de juiste hoek bepalen en motorische onhandigheid.

1 like

Udon noodles met tofu? Of curry noodles, ik vind deze heel lekker en makkelijk aan te passen

4 likes

Ik heb een soort zelfbedachte (vanuit tiktok inspiraties) pompoen orzo gemaakt en ik ben helemaal om. Zin om dit recept te finetunen en eigen te maken. Heb nog pompoenpuree over, dus ga het zo weer maken voor mijzelf! Dank!

2 likes

Oehhh lekker! Ja orzo vind ik echt top, ik maak dat echt vaak

1 like

Ik wil zaterdagavond een lasagne serveren en die op vrijdagochtend maken. Kan ik hem dan beter vrijdag ook afbakken en zaterdag opwarmen of vrijdag maken en zaterdag afbakken?

Vrijdag maken en zaterdag pas afbakken.

1 like

Alles vrijdag maken en zaterdag terug opwarmen. Lasagne is zo veel lekkerder als al die smaken een nacht hebben gestaan.
Kom je in tijdsnood dan in ieder geval de bolognese al maken op vrijdag en dan zaterdag opbouwen. Doe je saus dan wel niet in de koelkast, temperatuurverschil is dan te groot met je andere warme ingrediënten en riskeer je een koude lasagne te serveren

3 likes

Hier hoopte ik al op! :sweat_smile: Ik heb vrijdag genoeg tijd dus dan maak ik dan alles incl afbakken, thanks!!

Super, je kan je lasagne dan opwarmen met zilverfolie over je ovenschaal.

1 like