MastercheFF

Ik wil graag mijn hot sauce game uitbreiden. Alle tips zijn welkom.

Welke sriracha is de beste( nu koop ik vaak welke ik als eerste zie staan)

Welke sambal’s zijn her lekkerste?

Het liefste vega trouwens.

Mijn tip:
image

1 like

hallo technische koks, denken jullie dat het lekker is om biet te konfijten in olijfolie en dan daarna te karamelliseren met azijn en suiker?

ik twijfel over het konfijten met olijfolie (heeft iemand dat wel eens gedaan met bieten?) maar ik heb in mn hoofd dat vet op deze manier toevoegen lekkerder is dan alleen karamelliseren maar geen idee of dat echt zo is en op google enzo kom ik er niet echt uit

Ik ben GEEN technische kok maar ik vind biet al een beetje waxig ofzo en dan zou vet niet het eerste zijn dat in me opkomt. Juist eerder iets van drogen met een zoutkorst ofzo? Met aardappel werkt konfijten in olie wel goed volgens mij maar ik weet niet of het daarvoor genoeg op elkaar lijkt.

Maar gewoon proberen als je nieuwsgierig bent, misschien heb je wel een banger te pakken

ja hier zat ik zelf inderdaad ook al over te twijfelen… ik denk dat ik het voor nu laat maar wel een ander keer ga uitproberen.

met aardappel is het heeel lekker ja, ik denk nog steeds soms aan een aardappel die in een kruidenbouillon/dierenvet mix werd gekonfijt. lekkerste pieper van mijn leven

2 likes

Aardappel in diervet is idd 10/10. Belgische frieten in reuzel, geroosterde aardappelen in eendenvet :heart::two_hearts: (eet ik eigenlijk allemaal niet want niet vegetarisch maar soms kan ik het echt niet weerstaan)

2 likes

Ik heb gele bieten wel eens gekonfijt, ik doe dit overigens wel altijd in zonnebloemolie, niet in olijfolie. Denk dat een gele biet hier zich wel wat beter voor leent dan een rode. Maar als je ze wilt karameliseren zou ik het konfijten achterwege laten. Wat me wel erg lekker lijkt is ze garen in een zoutkorst en daarna karameliseren.

2 likes

oké good to know, ben nu sowieso wel benieuwd dus dat + zoutkorst (dank ook @grace voor die tip) ga ik binnenkort eens proberen! allebei nog nooit gedaan en uberhaupt nog nooit groenten gegaard in zoutkorst gegeten maar het klinkt heel goed

en @grace ja walgelijk lekker, dat zijn ook geneugten die je jezelf als vegetarier niet altijd hoeft te ontnemen imo

2 likes

Een zoutkorst is echt easy peasy! Doordat je ze inpakt kan het vocht niet ontsnappen en worden ze gaar gestoomd in hun eigen vocht. Door het gebruik van zout wordt de smaak nog intenser.

Ik deed het met een knolselderij als volgt, zou voor bietjes een uur in de oven aanhouden. De schil wrijf je er na het bakken gewoon af.

500 gram grof zeezout
500 gram bloem
325 gram water
1 knolselderij

VOORBEREIDING
  1. Verwarm de oven voor 180 graden Celsius.
  2. Maak de zoutkorst door het zout, bloem en water met elkaar te mengen en tot een bal deeg te kneden.
  3. Rol het deeg uit op je werkbank.
  4. Was de knolselderij, maar schil hem niet. Dep hem droog met wat keukenpapier.
  5. Leg de knolselderij op het deeg en pak hem zorgvuldig in.
  6. Bekleed een bakplaat met bakpapier en leg de in de zoutkorst verpakte knolselderij op de plaat. Bak gedurende 1,5 uur.
  7. Haal de knolselderij uit de oven en laat 30 minuten afkoelen.
8 likes

Er zijn online recepten voor het maken van vegan gerookte zalm van wortel, waarbij de wortel in zout wordt gegaard en daarna gemarineerd. Misschien is zoiets een goede basis!

1 like

oehh dankjullie!! als ik een nieuwe oven heb ga ik hiermee aan de slag :clap:

1 like

Voor degenen die nog op zoek zijn naar inspiratie voor het kerstdiner. Delhaize heeft een super leuk magazine uitgebracht met volledige menu’s. Je hebt een vegetarisch menu, vlees/vis-combinatie allemaal met aangepaste wijnen of alcoholvrije opties.

6 likes

Heeft iemand enig idee waar je deze borden (met de dubbele streep) kan kopen?

Merk zou Laboyrie zijn maar online kan ik niets vinden.

2 likes

ik zou t restaurant een dm sturen!

2 likes

Ja ze zeiden via de horecagroothandel :smiling_face_with_tear:

wat flauw!!! kan nergens een exacte match vinden :frowning:
deze komen in de buurt

2 likes

Ik zou zooo graag eens naar een horeca groothandel gaan! Maar ik ken niemand met zo’n pas haha. Misschien jij wel? Is het van een specifieke?

2 likes

Omg dat is natuurlijk gewoon de hanos enzo, ik had iets heel anders in mijn hoofd. Maar nee geen idee welke! Heb het bedrijf wel op instagram gevonden en ze een berichtje gestuurd.

@instantramen ohh yess deze lijken heel erg! Maar de prijs :cry:

1 like

Ik wil mango, avocado, tempeh en boerenkool matchen. In m’n hoofd klopt het, maar ik zoek iets om de smaken te matchen. Misschien iets pittigs? Of juist iets romigs (al is de avocado dat al). Iemand een idee?

1 like

Mango avocado salsa met de boerenkool en een soort sambal goreng tempeh? Ik heb vgm ergens een recept wat daarop lijkt want ik bedenk dit niet zelf hahaha, ik ga ‘m ff zoeken.

Edit: deze, wel met zalm maar mss kan je er wat inspiratie uit halen.

2 likes

Wat ga je doen met deze ingrediënten? Als basis kun je aanhouden dat een gerecht bestaat uit een hoofdingrediënt, iets van balans in structuur (iets zachts en iets stevigs, iets luchtigs en iets vasts etc) iets van zoet en zuur, een saus en een krokantje.

2 likes