MastercheFF

Dat is de vraag! Dankjewel, ik denk altijd na over smaken maar structuren is heel interessant!

En een hoofdingredient, dat heb ik eigenlijk heel vaak niet :thinking:Is dat rondom vlees of vis meestal?

@50193905 oeh dankje salsa is altijd lekker

1 like

Nee hoor, een hoofdingrediënt kan ook groente, een peulvrucht op meelspijs zijn! Je zou de boerenkool kunnen frituren, dan heb je gelijk een andere structuur. Tempeh marineren en hard aanbakken voor de maillard reactie, en van de avocado een crème maken en van de mango een salsa (met limoensap, knoflook en jalapeno). Dit zou je bijvoorbeeld ook nog op een maistortilla kunnen doen, dan heb je lekkere vega taco’s.

3 likes

Nou ik zat net aan tortilla’s te denken heb nog hele lekkere liggen. En de boerenkool doe ik in de oven, dan wordt ie knapperig en nootachtig. Mango en avocado: topideeen. Waar zou je de tempeh mee marineren? Leuk dat je zo meedenkt!

Lekker! Als ik het zo lees zou ik het nog aanvullen met honing en sesam/pinda.

1 like

In One pot pan planet staat een recept dat hier wel een goede basis voor zou zijn, een quinoa pilav met boerenkool, avocado, zwarte bonen en limoen. Zit ook koriander en tomaat overheen. De mango zou daar prima bij kunnen (evt ipv de tomaat), een beetje salsa achting, en de tempeh kun je in stukjes bakken met bijv sambal en erop of erdoor doen. Ik zie het recept niet zo snel online staan maar het is deze: Jenny Chandler on Instagram: "Those black beans I cooked yesterday - 1st outing. . Quinoa, lime and Jalapeño pilaf from @we_are_food Anna Jones' fab' new book One: Pot, Pan, Planet. . Not always convinced by quinoa but this was so citrusy and fresh, plus the juiciness of the cooked kale and the "meatiness" of the black beans meant that it didn't have that rather mealy, bird food texture that some quinoa dishes do. Creamy tang of feta, crunch of toasted seeds, bit of chilli heat and then loads of fragrant zingy lime. I even found a flavoursome tomato ( a deep purple-skinned Spanish one - tasted a bit like a Raf but had pink flesh). This dish really ticked all the taste and texture boxes. . Note to self - using the normal white quinoa (rather than the red and white mix I had in the cupboard) would look better with the black beans. Also, served cold this would be fab on a really hot day in the garden ......just dreaming. . . #blackbeans #quinoa #healthylunch #one #annajones #sustainable #onepot #lessenergy #lesswashingup #queenofbeans #batchcooking #veggielunch #moreplantsonplates"

1 like

Ohh lekker deze ook! Ga ik opslaan.

Ik heb het uiteindelijk gemaakt met een avocadocreme, mangosalsa, boerenkool uit de oven, knapperige tempeh, queso fresco en salsa macha (met pinda @dblauw :two_hearts:) en dan op tortillas. Er had bij nader inzien wel koriander bij gemoeten zoals bij dit recept!

5 likes

Heeft iemand wel een christmas crack gemaakt en kan iemand die NUL karamelervaring heeft dit ook maken? En heeft iemand misschien een leuke variatie zonder chocola of moet het altijd met chocola

1 like

Ja! Kan echt, het is niks anders dan boter en suiker smelten. Blijven roeren, tot het bubbelt, dan even laten bubbelen en blijven roeren. Volgens mij is het idd wel altijd met chocolade… dat maakt het (in mijn ogen) ook juist zo lekker, dat zout en zoet samen!

1 like

Fudge!

3 likes

Ik heb het net voor het eerst gemaakt en het was echt super makkelijk!

Nog niet geproefd dus ik kan nog niet volledig garanderen dat het goed is gegaan maar het is volgens mij lastig te verpesten :blush:

1 like

Met fudge? Hoe werkt dat?

Is echt makkelijk! Ik heb het een keer gemaakt met nul ervaring op de avond vóór mijn afscheid op werk en het was helemaal goed gekomen met m’n traktatie :sparkles: Achteraf moet ik er wel om lachen dat ik dan zoiets bedenk zo kort van tevoren, maar het was prima te doen en iedereen vond het heel lekker. Tip: gebruik extra dik aluminiumfolie, anders moet je allemaal sliertjes eraf pulken als het klaar is. Dat moest ik namelijk toen wel doen :smiling_face_with_tear:

1 like

Kent iemand hier een leuk recept voor een dessert met bietjes erin? Het liefst eentje die ook echt een bewezen succes was. Mijn vriend is gek op bieten en ik wil een 3-gangen bietendiner voor hem maken. Voor- en hoofdgerecht kom ik wel uit.

3 likes

Ik heb eens bietenbrownies gemaakt zoek je zoiets?

Heb vorig jaar chocolademousse met bietenparels gemaakt

2 likes

@Marquez @DoeMaar Klinkt allebei heel goed! Hebben jullie daar een receptje van?